نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، آموزگار آموزش و پرورش استثنایی، گناباد، ایران

2 دانشیار مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

10.22054/jpe.2025.84534.2798

چکیده

هدف این مطالعه بررسی دیدگاه‌ معلمان و والدین دانش‌آموزان دارای اختلالات یادگیری در مورد مزایا و چالش‌های آموزش آنلاین و راهبردهای آموزشی آن‌ها در دوران شیوع ویروس کرونا بود. برای رسیدن به این هدف، طرح تحقیق مطالعه موردی اکتشافی با داده‌های کیفی و کمی هم‌زمان به کار گرفته شد. به‌منظور گردآوری نظرات معلمان، مصاحبه نیمه‌ساختاریافته که سؤالات آن بر اساس تکنیک STAR و با توجه به تجارب زیسته معلمان تدوین شده بود، با شش نفر از معلمان مرکز اختلالات یادگیری تابش شهرستان گناباد برگزار گردید و با روش تحلیل مضمون و کدگذاری، داده‌های کیفی تحلیل شد. با اقتباس از پرسشنامه آموزش آنلاین (پودل ، 2021) و تعدیل آن با توجه به هدف محقق و جامعه مورد بررسی، دیدگاه‌های 100 نفر از والدین دانش‌آموزان دارای اختلالات یادگیری گردآوری شد. نتایج تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های کیفی نشان داد که در جریان آموزش آنلاین اجرا شده برای دانش‌آموزان دارای اختلالات یادگیری، معلمان سه مرحله «شروع بحران و آموزش آنلاین»، «استمرار آموزش آنلاین» و «نهادینه شدن آموزش آنلاین» را در ابعاد «احساسات منفی»، «تعامل در کلاس»، «زیرساخت‌های اجرایی»، «تدریس»، «محدودیت آموزشی»، «سازگاری والدین» و «دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری» شناسایی کردند. در نهایت، علی‌رغم افزایش سواد رسانه‌ای معلمان و والدین وآگاهی بیشتر والدین نسبت به آموزش‌های ویژه و گسترش به‌کارگیری وسایل ارتباطی در فرآیند یاددهی- یادگیری، اما نگرش معلمان درخصوص نتایج آموزش‌های آنلاین منفی بود. تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های کمّی نشان داد والدین رضایت کمی درخصوص آموزش‌های آنلاین داشتند و معتقدند کلاس-های مجازی در ابعاد «یادگیری دانش‌آموز»، «آمادگی آموزش آنلاین»، «عادات منفی» و «تناسب و روزآمدی» دچار آسیب است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Exploring the experiences of teachers and parents of students with learning disabilities from online education

نویسندگان [English]

  • Maryam sadat Mousavi 1
  • Morteza Taheri 2

1 Master of Education and Human Resources Improvement, Teacher of Exceptional Education, Gonabad, Iran

2 Associate Professor of Educational Management, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran 082*

چکیده [English]

The purpose of this study is to investigate the views of teachers and parents of students with learning disabilities about the benefits and challenges of online education and their educational strategies during the outbreak of the Covid-19 virus. To achieve this goal, an exploratory case study research design with qualitative and quantitative data was used.In order to collect the teachers' opinions, a semi-structured interview, the questions of which were developed based on the STAR technique and according to the teachers' lived experiences, was held with six teachers of the Radiation Learning Disabilities Center of Gonabad city, and with the method of thematic analysis and coding, Qualitative data were analyzed.By adapting the online education questionnaire (Paudel, 2021) and adjusting it according to the purpose of the researcher and the studied society, the views of 100 parents of students with learning disabilities were collected.Finally, despite the increase in the media literacy of teachers and parents and the greater awareness of parents about special education and the expansion of the use of communication tools in the teaching-learning process, the attitude of teachers regarding the results of online education was negative. Quantitative data analysis showed that parents were not satisfied with online education and they believe that virtual classes in the dimensions of "student learning", "readiness for online education", "negative habits" and "suitability and modernity" "It is damaged

کلیدواژه‌ها [English]

  • Learning Disabilities
  • Covid-19
  • Online Education
  • Education of Students with Special Needs