نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

:21/2/90                                    تاریخ پذیرش:22/3/90
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر آموزش مجازی بر یادگیری درس علوم دانش‏آموزان با نارسائی شنیداری پرداخته است. در چارچوب روش پژوهش نیمه آزمایشی‏،‏24 دانش آموز پایۀ پنجم ابتدایی به شیوه نمونه گیری تصادفی چند مرحله انتخاب و سپس به دو گروه مساوی آزمایش و کنترل تقسیم شدند. طرح پژوهش از نوع پیش آزمون- پس‏آزمون با گروه کنترل بوده است. آزمودنی‌های گروه‏آزمایشی طی سه‏هفتۀ متوالی (هر هفته 3جلسه 60 دقیقه‌ای) به شیوه مجازی و آزمودنی‏های گروه کنترل با روش مرسوم در کلاس مورد آموزش یک موضوع درس علوم قرار گرفتند. به منظور بررسی تأثیر روش آموزش از آزمون پیشرفت تحصیلی معلم ساخته در سه فرم موازی استفاده شد. تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر دادها نشان داد آموزش به شیوه مجازی در مقایسه با شیوۀ رایج به یادگیری و یادآوری بیشتر مطالب درسی منجر شده است. آموزش علوم به شیوه مجازی منجر به افزایش بیشتر یادگیری و یادآوری درس علوم دانش‏آموزان با نارسائی شنیداری می‌شود و می‏تواند به عنوان یک شیوۀ آموزش اثر بخش در کلاس مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Virtual Instruction for Teaching Science :An Experimental Study on Students with Hearing Impairmen

نویسندگان [English]

  • Kambiz Pshneh
  • Ali akbar Khusravi
  • Maryam Mahdavi

چکیده [English]

This semi- experimental study was conducted to investigate the effect of virtual instruction in students with hearing loss‏.‏Using a pretest-posttest control group design, 24 fifth grade elementary students were selected by multistage random sampling and then assigned in to two equal size experimental and control groups. The virtual instruction for science was administered to the experimental group in 3 weeks (60 minutes, three times per week). During this period the control group received routine program. before and after the experiment, the two groups were assessed by an achievement test in three parallel forms‏.‏ANOVA showed that virtual instruction could increase both learning and recalling in the experimental group.Virtual instruction can increase the amount of science learning and recalling  can be applied as an effective teaching method for students with hearing impairment in educational settings.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Student with Hearing impairment. Virtual Instruction. Science
 children with virtual technology.american annals of the deaf ,145:286-291 Drigas,a.s,.kourmenous,d.(2005) An e-learning management system for the deaf people.WSEAS transactions on advances in engineering,1:20-2
Adamo,v.n.(2007). A virtual learning environment for deaf children:Design and Evaluation.International journal of human and social sciences,2:2.
Ferrell,G.(2001).The changing faces of virtual education.vancover commonwealth of learning.
Albalooshi,F.(2003).virtual education.case in learning and teaching technologies.IRM press.london.
Kruse,s.d.(2008).broadast composition:using files and products in an online writing. (online) availble in http:// www.bgsu.edu/cc
Luetke,B.(2009)‏.‏Evaluating deaf education web-based course American Annanls of the deaf ,154:62-70
Drigas,A.S.,Kourmenos,D.,Kourmeno s.s.,Vrettaros.J.(2005).An e-learning system for the deaf people‏.‏ Paper presented in: ITHET 6th annal international conference‏.‏juan delio university Saksiri,b.,Ferrell,G.W.,Ruenwongsa,p ‏.‏(2006).Virtual sign animate pedagogic agents to support computer education for dea ‏.‏Accessibility and computing ,86:40-4
Debevca,m.,pelghan.(2004).The role of video technology in on-line lectures for the deaf.disability and rehabilitation ,26:1048-1059
Lang,g.h,.Steely,D.(2003).web-based science instruction for deaf students.instructional science,31:277-298.
Lang,h.g.(2003). science for deaf students.looking in to the next millennium.paper presented in national  scence foundation working conferencing on science education for students with disabilities.kansas city Missouri.
Dowaliby,f.j.,Lang,H.G.(1999).adjust aids in instructional prose:a multimedia study with deaf college students.Journal of deaf studies and deaf education,4:270-282.
Littlegohn,A.,Higgson,c.(2003).What is E-Learning.LSTN Generic Centre E-learning Science.(online) availble In: http://www.lstn.ac.uk 
Khwaldeh, S.,Matar,N.,Hunaiti,Z. 2007).interactivity in deaf classroom using centerlized e-learning system in jordan. Paper presented in: 8t annals postgraduate symposium on the convergence of telecommunication.