مقاله پژوهشی
حاتم محمدی؛ عزت الله نادری
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1390، صفحه 1-26
چکیده
این پژوهش به منظور مقایسه میزان شیوع انواع اختلالات رفتاری در دانشآموزان دبستانی با نارساییهای ویژه در یادگیری و عادی شهر اردبیل انجام گرفته است. نوع تحقیق کاربردی و به روش تحقیق زمینه ای انجام پذیرفته است. جامعه آماری کلیه دانشآموزان عادی و با نارساییهای ویژه در یادگیری شهر اردبیل است. نمونه آماری شامل 377 نفر از دانشآموزان ...
بیشتر
این پژوهش به منظور مقایسه میزان شیوع انواع اختلالات رفتاری در دانشآموزان دبستانی با نارساییهای ویژه در یادگیری و عادی شهر اردبیل انجام گرفته است. نوع تحقیق کاربردی و به روش تحقیق زمینه ای انجام پذیرفته است. جامعه آماری کلیه دانشآموزان عادی و با نارساییهای ویژه در یادگیری شهر اردبیل است. نمونه آماری شامل 377 نفر از دانشآموزان عادی دوره ابتدایی (191 نفر پسر و 186 نفر دختر) و 80 دانشآموز با نارساییهای ویژه در یادگیری (40 نفر دختر و 40 نفر پسر) بودهاند که در سال تحصیلی89- 1388 در آموزشگاههای شهر اردبیل تحصیل میکردند. این پژوهش به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انجام شد و برای جمعآوری دادهها از فرم گزارش معلم آخنباخ برای هر دو گروه (دانشآموزان عادی و دانشآموزان با نارساییهای ویژه در یادگیری) استفاده شد. نتایج نشان داد که: 1) دانشآموزان با نارساییهای ویژه در یادگیری و عادی در میزان شیوع انواع اختلالهایرفتاری، مشکلاتعاطفی، مشکلات اضطرابی، مشکلات نارسایی توجه/ بیش فعالی، مشکلات رفتار مقابلهای و مشکلات سلوک تفاوت معنیداری دارند، به سخن دیگر این مشکلات در دانش آموزان با نارساییهای ویژه در یادگیری بیشتر است. اما در میزان شیوع مشکلات جسمانی تفاوتها معنیدار نیست. 2) در هردو گروه، بیشترین میزان شیوع مشکل در مقیاس مشکلات نارسایی توجه/ بیش فعالی و کمترین میزان شیوع مشکل در مقیاس مشکلات جسمانی است. براساس یافتههای این پژوهش، پیشنهاد میشود اولیاء مدارس و روانشناسان علاوه بر در نظر داشتن متغیر نارساییهای ویژه در یادگیری، مراقب مشکلات رفتاری این دانشآموزان نیز باشند.
مقاله پژوهشی
طاهره بهمنی؛ حمیده علیزاده
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1390، صفحه 27-44
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مدیریت به مادران برای بهبود شیوههای فرزندپروری و کاهش نشانههای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی فرزندان است. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون و جامعه آماری کلیه دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و والدین آنها در شهر بهبهان است. با انتخاب تصادفی26 مدرسه و با استفاده ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مدیریت به مادران برای بهبود شیوههای فرزندپروری و کاهش نشانههای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی فرزندان است. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون و جامعه آماری کلیه دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و والدین آنها در شهر بهبهان است. با انتخاب تصادفی26 مدرسه و با استفاده از پرسشنامه نشانههای مرضی کودکان CSI-4 (فرم والد و معلم)، عدهای دانشآموز با این اختلال انتخاب و از نظر متغیرهایی مانند میزان تحصیلات دانشآموز و والدین، سن، محل زندگی، شدت اختلال، و اختلالهای همبود همتاسازی و 40 نفر به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای ارزیابی شیوههای فرزندپروری از پرسشنامه فرزندپروری رابینسون، ماندلکو، الس، وهارت (2001)، استفاده شد. مادران گروه آزمایش در جلسات آموزش مدیریت والدین مبتنی بر رویکرد رفتاری بارکلی (1997) شرکت داده شدند. مادران گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری، تفاوت معناداری میان میانگین نمرات گروه آزمایش و کنترل در نشانههای اختلال را نشان داده و نمره شدت اختلال گروه آزمایش پس از آموزش کاهش یافته بود. همچنین نتایج تحلیل نشان داد که نمره شیوههای فرزندپروری خودکامه و سهلگیر مادران کاهش و نمره شیوه مقتدرانه افزایش یافته است. به طور کلی، میتوان به این نتیجه رسید که برنامه آموزش والدین (بارکلی، 1997) سبب بهبود شیوههای فرزندپروری مادران و کاهش نشانههای اختلال در فرزندان شده است
مقاله پژوهشی
پرویز شریفی درآمدی
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1390، صفحه 45-66
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر سازگاری دانشآموزان نابینای پسر پایه سوم راهنمایی انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش آن نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری کلیه دانشآموزان پایه سوم راهنمایی شهر اصفهان است. حجم نمونه شامل 36 دانش آموز پسر ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر سازگاری دانشآموزان نابینای پسر پایه سوم راهنمایی انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش آن نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری کلیه دانشآموزان پایه سوم راهنمایی شهر اصفهان است. حجم نمونه شامل 36 دانش آموز پسر نابینا که به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 18 نفر) جایگزین شده اند. ابزار پژوهشی پرسشنامه سازگاری بل (1961) بود که قبل ازانجام مداخله ( ارائه متغیر مستقل) دو گروه با استفاده از آن پیش آزمون شدند. سپس گروه آزمایش در جلسات آموزش مهارتهای اجتماعی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری میچن بام (1977) به صورت گروهی شرکت داده شدند. در حالی که گروه کنترل برنامه عادی روزانه خود را دنبال میکرد. یک هفته پس از اتمام مداخله مجددا ًهر دو گروه با استفاده از آزمون سازگاری بل پسآزمون شدند. با استفاده از آزمون tوابسته نمرات بدست آمده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای تحقیق حاضر نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی دربهبود سازگاری دانش آموزان پسر نابینا در گروه آزمایش به طور معناداری موثر بوده است (P<./.1).آموزش مهارتهای اجتماعی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری میچن بام (1977) سبب افزایش سازگاری دانشآموزان نابینا شده و کاهش نشانههای نقص مهارتهای اجتماعی در آنها گردیده است.
مقاله پژوهشی
صغری ابراهیمی قوام
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1390، صفحه 67-82
چکیده
به منظور بررسی ارتباط میان تاب آوری و رضایتمندی شغلی، تحقیقی کاربردی و به روش همبستگی میان معلمان مدارس عادی و استثنایی منطقه 18 شهر تهران در سال تحصیلی 1388-1389 با حجم نمونه 270 معلم زن و مرد (135 معلم مدارس عادی و135 معلم مدارس استثنایی) انجام شده و این انتخاب تصادفی صورت گرفته و آنها به دو پرسشنامه تاب آوری و رضایتمندی شغلی هرزبرگ پاسخ ...
بیشتر
به منظور بررسی ارتباط میان تاب آوری و رضایتمندی شغلی، تحقیقی کاربردی و به روش همبستگی میان معلمان مدارس عادی و استثنایی منطقه 18 شهر تهران در سال تحصیلی 1388-1389 با حجم نمونه 270 معلم زن و مرد (135 معلم مدارس عادی و135 معلم مدارس استثنایی) انجام شده و این انتخاب تصادفی صورت گرفته و آنها به دو پرسشنامه تاب آوری و رضایتمندی شغلی هرزبرگ پاسخ گفتند. برای تعیین میزان همبستگی از روش ضریب همبستگی پیرسون و برای تعیین میزان اختلاف ضرایب همبستگی از Z فیشر و تعیین تفاوت میانگینها از آزمون تی مستقل استفاده شده است.یافتهها نشان دادند هرچند بین تابآوری معلمان مدارس استثنایی و عادی تفاوت معناداری دیده نشد.اما رابطه ی مثبت و بالایی بین دو متغیر تاب آوری و رضایتمندی شغلی وجود دارد و واریانس مشترک بین دو متغیر 27 درصد بدست آمد. این به آن معناست که که رضایتمندی شغلی و تابآوری دارای ارتباط متقابل میباشند و میتوان با اجرای مداخلههای مناسب بر هریک، خواه تابآوری و یا رضایتمندی شغلی، سطح متغیر دیگر را ارتقابخشید و از این ارتباط برای توانمندسازی روانشناختی معلمان بهره جست.
مقاله پژوهشی
علیرضا مقدس
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1390، صفحه 83-98
چکیده
ابتلا 3 خواهر هم زمان به سندرم عقب ماندگی ذهنی در منابع کمتر آمده است از جهت اهمیت موضوع و پیشگیری از جهت بروز موارد مشابه در دیگر خانوادهها این سندرم مورد بحث قرار خواهد گرفت. در ابتدا از بیماران و خانوادة آنها شرح حال گرفته سپس با بیماران مصاحبه بالینی روانی انجام شد و همچنین معاینات فیزیکی به عمل آمد و در نهایت براساس معیارهای تشخیصی ...
بیشتر
ابتلا 3 خواهر هم زمان به سندرم عقب ماندگی ذهنی در منابع کمتر آمده است از جهت اهمیت موضوع و پیشگیری از جهت بروز موارد مشابه در دیگر خانوادهها این سندرم مورد بحث قرار خواهد گرفت. در ابتدا از بیماران و خانوادة آنها شرح حال گرفته سپس با بیماران مصاحبه بالینی روانی انجام شد و همچنین معاینات فیزیکی به عمل آمد و در نهایت براساس معیارهای تشخیصی DSMIV-TR تشخیص نهایی بدست آمد.
شیوع اختلال عقب ماندگی ذهنی در هر زمان تا 3 درصد کل جمعیت تخمین زده میشود (شیفر[1] و همکاران، 2010). سندرم عقب ماندگی ذهنی در میان مردان 5/1 برابر شایعتر از زنان است (سادوک[2] و سادوک، ترجمه رضاعی، 1388). متأسفانه شیوع اختلال عقب ماندگی ذهنی موضوعی است که به علل ژنتیکی، رشدی، اکتسابی و یا ترکیبی از اینها (سادوک و سادوک، ترجمه رضاعی، 1388) اتفاق میافتد، ولی آنچه غیر طبیعی و نادر است، وجود 3 خواهر مبتلا به این اختلال در یک خانواده است. اخیراً گزارشهایی مبنی بر بروز عقب ماندگی ذهنی با علل و تظاهرات جدید در منابع دیده میشود (فادکه[3]، 2010).
علت بروز این گونه اختلالات جدید از جنبههای گوناگون بیولوژیک و زیست محیطی قابل بررسی و پژوهش است. در این مقاله، این موضوع از زوایای گوناگون بیولوژیکی و اجتماعی و فرهنگی مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت و برای جلوگیری از این گونه اختلالات در خانوادهها راهکارهایی بر مبنای اصول پیشگیریهای اولیه ارائه میشود.
[1]. Schaefer
[2]. Sadock
[3]. Phadke
مقاله پژوهشی
کامبیز پوشنه؛ علی اکبر خسروی؛ مریم مهدوی
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1390، صفحه 99-112
چکیده
:21/2/90 تاریخ پذیرش:22/3/90 چکیده پژوهش حاضر به بررسی تأثیر آموزش مجازی بر یادگیری درس علوم دانشآموزان با نارسائی شنیداری پرداخته است. در چارچوب روش پژوهش نیمه آزمایشی،24 دانش آموز پایۀ پنجم ابتدایی به شیوه نمونه گیری ...
بیشتر
:21/2/90 تاریخ پذیرش:22/3/90 چکیده پژوهش حاضر به بررسی تأثیر آموزش مجازی بر یادگیری درس علوم دانشآموزان با نارسائی شنیداری پرداخته است. در چارچوب روش پژوهش نیمه آزمایشی،24 دانش آموز پایۀ پنجم ابتدایی به شیوه نمونه گیری تصادفی چند مرحله انتخاب و سپس به دو گروه مساوی آزمایش و کنترل تقسیم شدند. طرح پژوهش از نوع پیش آزمون- پسآزمون با گروه کنترل بوده است. آزمودنیهای گروهآزمایشی طی سههفتۀ متوالی (هر هفته 3جلسه 60 دقیقهای) به شیوه مجازی و آزمودنیهای گروه کنترل با روش مرسوم در کلاس مورد آموزش یک موضوع درس علوم قرار گرفتند. به منظور بررسی تأثیر روش آموزش از آزمون پیشرفت تحصیلی معلم ساخته در سه فرم موازی استفاده شد. تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر دادها نشان داد آموزش به شیوه مجازی در مقایسه با شیوۀ رایج به یادگیری و یادآوری بیشتر مطالب درسی منجر شده است. آموزش علوم به شیوه مجازی منجر به افزایش بیشتر یادگیری و یادآوری درس علوم دانشآموزان با نارسائی شنیداری میشود و میتواند به عنوان یک شیوۀ آموزش اثر بخش در کلاس مورد استفاده قرار گیرد.
مقاله پژوهشی
اسماعیل زارعی زوارکی؛ محمدعلی رستمی نژاد؛ مریم ایزی
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1390، صفحه 113-134
چکیده
هدف اصلی مقاله شناسایی ساختار مدیریتی، استراتژیها و فرایندهای موجود برای ارائه خدمات آموزش عالی به افراد دارای نیازهای آموزشی ویژه است. در این پژوهش از روش مطالعه موردی که یکی از انواع روش تحقیق کیفی است استفاده شده است؛ سه دانشگاه از نظر ارائه خدمات به دانشجویان با نیازهای ویژه شناسایی و دانشگاه آتاباسکا از کشور کانادا با توجه ...
بیشتر
هدف اصلی مقاله شناسایی ساختار مدیریتی، استراتژیها و فرایندهای موجود برای ارائه خدمات آموزش عالی به افراد دارای نیازهای آموزشی ویژه است. در این پژوهش از روش مطالعه موردی که یکی از انواع روش تحقیق کیفی است استفاده شده است؛ سه دانشگاه از نظر ارائه خدمات به دانشجویان با نیازهای ویژه شناسایی و دانشگاه آتاباسکا از کشور کانادا با توجه به اهداف پژوهش عمیقاً تحلیل شد. از ادبیات پژوهش نیز به عنوان دانش زمینهای برای یافتههای تحقیق استفاده شده است. ادبیات تحقیق و مطالعه موردی هر دو بر به کارگیری اصول طراحی جهانی برای یادگیری و استفاده از فناوریهای کمکی برای ارائه خدمات آموزشی به افراد دارای نیازهای آموزشی ویژه تأکید دارند. این پژوهش ضمن معرفی اصول نه گانه طراحی جهانی برای یادگیری و برخی فناوریهای کمکی، تجارب جهانی را در این زمینهها بررسی مینماید. برای معماری مجدد ساختار مدیریتی و فرایندهای یاددهی- یادگیری آموزش عالی ایران، توجه به اصول طراحی جهانی را در روشها و محتوای آموزش عالی کشور پیشنهاد میکند.