نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
چکیده
هدف اصلی مقاله شناسایی ساختار مدیریتی، استراتژیها و فرایندهای موجود برای ارائه خدمات آموزش عالی به افراد دارای نیازهای آموزشی ویژه است. در این پژوهش از روش مطالعه موردی که یکی از انواع روش تحقیق کیفی است استفاده شده است؛ سه دانشگاه از نظر ارائه خدمات به دانشجویان با نیازهای ویژه شناسایی و دانشگاه آتاباسکا از کشور کانادا با توجه به اهداف پژوهش عمیقاً تحلیل شد. از ادبیات پژوهش نیز به عنوان دانش زمینهای برای یافتههای تحقیق استفاده شده است. ادبیات تحقیق و مطالعه موردی هر دو بر به کارگیری اصول طراحی جهانی برای یادگیری و استفاده از فناوریهای کمکی برای ارائه خدمات آموزشی به افراد دارای نیازهای آموزشی ویژه تأکید دارند. این پژوهش ضمن معرفی اصول نه گانه طراحی جهانی برای یادگیری و برخی فناوریهای کمکی، تجارب جهانی را در این زمینهها بررسی مینماید. برای معماری مجدد ساختار مدیریتی و فرایندهای یاددهی- یادگیری آموزش عالی ایران، توجه به اصول طراحی جهانی را در روشها و محتوای آموزش عالی کشور پیشنهاد میکند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Re-architecting higher education for students with special educational needs according to universal design for learning
نویسندگان [English]
- Esmail Zarei zavaraki
- Mohammad ali Rostami nezhad
- Maryam iziy
چکیده [English]
The aim of this paper is identifying existing management structures, strategies and processes available for higher education services for students with special educational needs. The qualitative case study research method has been used. Three university selected according to the research question and Athabasca University from Canada has been selected and analyzed deeply as a case. Literatures have been used as background knowledge for findings. Both, literature and case study are emphasized on applying the principles of universal design for learning and using assistive technology to deliver educational services to students with special educational needs. This study reviewed the nine principles of universal design for learning , some assistive technology and global experience in these fields. At the end for re-architecting teaching - learning process in Iranian higher education the paper highly suggest to use universal design for learning in educational institute specially higher education institutes.
کلیدواژهها [English]
- educational technology in higher education
- student with special educational needs
- Instructional design
- universal design for learning
- assistive technology