نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
چکیده
به منظور بررسی ارتباط میان تاب آوری و رضایتمندی شغلی، تحقیقی کاربردی و به روش همبستگی میان معلمان مدارس عادی و استثنایی منطقه 18 شهر تهران در سال تحصیلی 1388-1389 با حجم نمونه 270 معلم زن و مرد (135 معلم مدارس عادی و135 معلم مدارس استثنایی) انجام شده و این انتخاب تصادفی صورت گرفته و آنها به دو پرسشنامه تاب آوری و رضایتمندی شغلی هرزبرگ پاسخ گفتند. برای تعیین میزان همبستگی از روش ضریب همبستگی پیرسون و برای تعیین میزان اختلاف ضرایب همبستگی از Z فیشر و تعیین تفاوت میانگینها از آزمون تی مستقل استفاده شده است.یافتهها نشان دادند هرچند بین تابآوری معلمان مدارس استثنایی و عادی تفاوت معناداری دیده نشد.اما رابطه ی مثبت و بالایی بین دو متغیر تاب آوری و رضایتمندی شغلی وجود دارد و واریانس مشترک بین دو متغیر 27 درصد بدست آمد. این به آن معناست که که رضایتمندی شغلی و تابآوری دارای ارتباط متقابل میباشند و میتوان با اجرای مداخلههای مناسب بر هریک، خواه تابآوری و یا رضایتمندی شغلی، سطح متغیر دیگر را ارتقابخشید و از این ارتباط برای توانمندسازی روانشناختی معلمان بهره جست.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Relationship between Resiliency and Job satisfactionin the Teachers of Conventional and Exceptional Schools in Tehran
نویسنده [English]
- Soghra Ebrahim Ghavam
چکیده [English]
In order to study the relationship between resiliency and job satisfaction in teachers of Conventional and Exceptional Schools in Tehran in the Academic of 2009-2010.
In this regard, 270 male and female teachers (135 teacher of Conventional and 135 Exceptional Schools were selected randomly and completed the relevant questionnaires.
Data were analyzed with Pearson correlation coefficient and in order to investigate the differences between the correlation coefficients, fisher’s Z was applied. The results revealed that although, a strong positive relationship between the two variables (%27).On the contrary there was not any significant difference between the resiliency and job satisfaction values obtained from the teachers of conventional and exceptional schools.
Resiliency is main factor to determine job satisfaction in academic setting. And the role of job satisfaction is critical in quality of work in occupational and academic environment.
کلیدواژهها [English]
- teacher’s resiliency
- conventional and exceptional schools
- Job Satisfaction