نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش‏های والدین و معلمان دانش­آموزان تیزهوش در ارتباط با دو شیوه آموزشی تلفیقی و جداسازی شده صورت گرفت. روش پژوهش از نوع کاربردی و شیوۀ انجام گرفتن آن زمینه‏ای است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه معلمان و والدین دانش‏آموزان تیزهوش دوره راهنمایی شهر رشت در سال تحصیلی 90-1389 تشکیل می‌داد که همه آنها به عنوان نمونه (64 نفر معلم و 96 نفر والدین) انتخاب شدند. برای گردآوری داده‏ها از پرسشنامه محقق ساخته سنجش نگرش والدین و معلمان دانش‏آموزان تیزهوش در ارتباط با جاگماری آموزشی استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده از روش‏های آماری توصیفی مانند فراوانی و درصد و روش‏های آمار استنباطی مانند آزمون کالموگروف ـ اسمیرنف و آزمون تی مستقل استفاده شد. به طور کلی نتایج نشان داد که نگرش‏های هم والدین و هم معلمان نسبت به رویکرد آموزش تلفیقی منفی و نسبت به رویکرد آموزش جداسازی شده، مثبت می­باشد و رویکرد آموزش جداسازی شده را ترجیح می‏دهند. بر این اساس پیشنهاد می‏شود وزارت آموزش و پرورش با همکاری متخصصان دانشگاهی به طراحی و اجرای گارگاه‏های ویژه آشنایی با آموزش تلفیقی برای والدین و معلمان همه دوره‏های تحصیلی بپردازد و دانش و اطلاعات والدین و معلمان در مورد مزایای آموزش تلفیقی را افزایش دهد تا با تغییر نگرش والدین و معلمان در جهت همسو شدن با نظام آموزش تلفیقی قدم‏های عملی بردارد. 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A survey in the attitudes of parents and teachers about educational placement of gifted students

نویسندگان [English]

  • Abas Ali Hossein khanzadeh
  • Ghorban Hemati Alamdarlo
  • Mohsen Babai
  • Zeynab Babai

چکیده [English]

Objective:The aim of this study was to investigate the attitudes of parents and teachers about educational placement of gifted students.
Method: The present study is an applied research and is undertaken by survey method. The statistical population of this research includes the total number of parents and teachers of gifted students studying in Rasht city in 2010-2011 and the sample size was the same as the population (64 teachers and 96 parents) . The Attitudes Assessment of Parents and Teachers of gifted student's inventory was used for collecting the data. Frequency and percentage was used for the descriptive data and analysis of data was accomplished by utilizing kallmogrof-smirenof and independent T test.
Results: The results indicated that both parents and teachers have negative attitudes about integration and positive attitudes towards segregation of gifted students. Actually both parents and teachers prefer the segregation placement for gifted students.
Conclusion and Recommendations: The suggestion is that the ministry of education should collaborate with academic experts to design and implement workshops about integrated education for parents and teachers of all types of students, such as gifted students, and also students with intellectual disabilities to increase their knowledge about integrated education and the benefits of this system.  In order to change the negative attitudes of parents and teachers about integrated education. Upon these attitude changes their support can be gained for promoting this educational system.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • attitudes
  • Parents
  • teachers gifted students
  • educational placement
منابع فارسی
البرزی، محبوبه و جوکار، بهرام.(1384). مقایسۀ خودگردانی مذهبی دانش‏آموزان مدارس تیزهوشان با دانش‏آموزان مدارس عادی در شهرستان شیراز. فصلنامه مطالعات روان‏شناختی، شماره 3، ص 83-94.
جلیلوند، محمدامین و اژه‏ای، جواد .(1374). ویژگی‏های شخصیتی دانش‏آموزان تیزهوش. مجله استعدادهای درخشان، شماره 13، ص 30-70.
چلبیانلو، غلامرضا و حسنی، حبیب الله.(1381). مقایسه ویژگی‏های شخصیتی دانشجویان استعدادهای درخشان و عادی براساس نظریه پنج عاملی. خلاصه مقالات اولین همایش ملی استعدادهای درخشان، ص 15.
حسین­خانزاده، عباسعلی و محمدی­آریا، علیرضا .(1390). تدریس دانش­آموزان کم­توان ذهنی، راهنمای عملی برای معلمان، چاپ دوم، تهران: رشد فرهنگ.
حق‏شناس، حسن، چمنی، امیررضا و فیروزآبادی، علی.(1385). مقایسه ویژگی‏های شخصیتی و سلامت روان دانش‏آموزان دبیرستان‏های تیزهوشان و دبیرستان‏های عادی.فصلنامه اصول بهداشت روانی، شماره 30،ص57-66.
حکیم جوادی، منصور و اژه‏ای، جواد.(1383).بررسی رابطه کیفیت دلبستگی و هوش هیجانی در دانش‏آموزان تیزهوش و عادی. فصلنامه روان‏شناسی، شماره 30، ص 158- 172.
شکوهی یکتا، محسن و پرند، اکرم.(1386). روان‏شناسی و آموزش تیزهوشان. تهران: انتشارات تیمورزاده- نشر طبیب.
نادری، عزت الله و سیف نراقی، مریم .(1390).روش‏های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی (با تأکید بر علوم تربیتی)، ویرایش پنجم، تهران: ارسباران.
 
 
منابع لاتین
Alper, S. & Ryndak, D.L. (1992). 'Educating students with severe handicaps in regular classes' in Elementary School Journal, 92(3), pp. 373-87.
Angelides, P., Stylianou, T. & Gibbs. (2006). Preparing teachers for inclusive education in Cyprus. Teaching and Teacher Education, 22,513-522.
Barton, L. (1997). Inclusive education: Romantic, subversive or realistic? International Journal of Inclusive Education, 1, 3,231-242.
Blackman,H.P.(1992). Surmounting the disability of isolation . School Administrator, 49,2,28-29.
Callahan,C.M.,(1997). The construct of talent. Peabody Journal of Education,72,21-35.
Coleman, L. J., & Cross, T. L. (2000). Social-emotional development and the personal experience of giftedness. In K. A. Heller, F. J. Monks, R. J. Sternberg, & R. F. Subotnik (Eds.). International handbook of giftedness and talent (2nd ed., pp. 203-212). New York: Pergamon.
Davis,S.(1995). Report Card on Inclusion in Education of Students with Mental Retardation,Arlington,TX:The Arc: A National Organization on Mental Retardation.
Ellett,P.B.(2004). Placement of identified gifted students in a full-time gifted program versus placement in a regular education classroom: An analysis of benefit.A Dissertation Submitted for the Degree Doctor of Education to the Department of educational administration and foundation Illinois State University.
Gallaher.J.J. (2002). Society’s role in educating gifted students: The role of public policy. Storrs, CT: National Research Center on the Gifted and Talented.
Goldsmith, B. (2005). Obsessive genius: The inner world of Marie Curie. New York: Notton.
Hallahan, D. P., & Kauffman, J. M. (2006). Exceptional children: Introduction to special education. Needham, MA: Allyn & Bacon.
Hallahan, D.P., & Kauffman, J.M. (2009). Exceptional learners. (10th edition). Allyn and Bacon.
Heller, K. A., Monks, F. J., Sternberg, R. J., & Subomik, R. F. (Eds.). (2000). International handbook of giftedness and talent (2nd ed.). New York: Pergamon.
Hunt, N., & Marshall, K. (2002).Exceptional children and youth: Anintroduction to special education. Boston: Houghton Mifflin
Kauffman, J. M., & Hallahan, D. P. (2005a). Special education: what it is and why we need it. Boston: Allyn & Bacon.
Lin,Y.F.(2004). A Study of Educational Placement for the Gifted of Elementary School in Tainan County.Avalable at: http://140.133.6.46/ETD-db/ETD-search.
Loreman,T., Deppeler,J.,& Harvey,D.(2005). Inclusive Education. London & New York, RoutledgeFalmer.
Martin, C.,&Brodsky, R.(1996).Serving gifted students through inclusion: A parent's perspective.Roeper Review; 19(1), 2-3.
Neihart, M., Reis, S. M., Robinson, N. M., & Moon, S. M. (Eds.). (2002). The social and emotional development of gifted children what do we know? Waco, TX: Prufrock Press.
Raywid, M.A.(1990).Separate Classes for the Gifted?.Condensed from Educational Perspectives, 26(1), 44-47.
Rogan, J., Lajeunesse, E., McCann, P., McFarland, G. & Miller, E. (1995). 'Facilitating inclusion: The role of learning strategies to support secondary students with special needs' in Preventing School Failure, 39(3), pp. 35-39.
Sebba, J., & Ainscow, M. (1996). International developments in inclusive schooling: Mapping the issues. Cambridge Journal of Education, 26, 1, 5-18.
Staub,D., & Peck,C.A.(1995). What are the outcomes for nondisabled students? . Educational Leadership, 54, 36-40.
Sternberg, R. J. (1997). A triarchic view of giftedness: Theory and practice. In N. Colangelo & G. A. Davis (Eds.), Handbook of gifted education (2nd ed., pp. 43-53). Boston: Allyn & Bacon.
Thomas, G. (1997). Inclusive schools for an inclusive society. British Journal of special Education, 24, 3,103-107.
Tice, T.N.,(1991). Gifted in Two Settings.Journal of Educational Research, 83(6), 313-26.
Zeidner.M., & Schleyer.E.J.(1999). The effects of educational context on individual difference variables, self-perception of giftedness, and school attitudes in gifted adolescents. Journal of Youth and Adolescents, 28(6),687-703.