نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
چکیده
هدف: هدف از اجرای این پژوهش بررسی سطوح درک خواندن در دانشآموزان آسیب دیدۀ بینایی پایه چهارم ابتدایی و مقایسه آن با دانشآموزان هم پایه عادی بود. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع زمینهای و با استفاده از آزمون دفترچههای استاندارد شده بینالمللی پرلز (2006) انجام گرفت. 27 نفر از دانشآموزان نابینا پایه چهارم ابتدایی مدارس استثنایی در شهرهای تهران، ری و قم به روش جامعه آماری در دسترس انتخاب شدند و با همان تعداد دانشآموز عادی از مدارس مجاور که به شکل تصادفی ساده با گروه دانشآموزان نابینا همتا شده بودند، مورد مقایسه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آماری t مستقل استفاده شد. یافتهها: در سطوح درک خواندن بین دانشآموزان آسیب دیده بینایی با دانشآموزان عادی فقط در سطح تفسیر و تلفیق ایدهها و اطلاعات تفاوت معنیدار وجود دارد و در بقیه سطوح درک خواندن تفاوت معنیدار دیده نشد (05/0 p<). نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، توجه ویژه و بازنگری در برنامه آموزش خواندن هم در مدارس عادی و همچنین در مدارس ویژه دانشآموزان آسیب دیده بینایی ضرورت دارد. پیشنهاد میشود، معلمان و مسئولان منابع بیشتری به خط بریل برای کودکان نابینا فراهم کنند و علاوه بر مداخله زودهنگام در آموزش این کودکان و ایجاد تسهیلات آموزشی، ایشان را به سمت لایههای عمیقتر درک خواندن سوق دهند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A comparison of reading literacy perception levels in fourth grade primary school students with visual impairment and normal sighted students
نویسندگان [English]
- Ali asghar Kako Joybari
- Hajar Shojai
- Tayebe Mohtashami
چکیده [English]
Objective: The aim of this research was to assess the levels of reading literacy perception in 4th grade primary school students with visual impairment and comparing it with normal peer students.
Methods: The current research was a survey study and was performed by the use of PIRLS (2006) international standardized booklets as instrument. Twenty seven 4th graders of three primary exceptional schools in three different cities ( Tehran, Rey and Qom) were selected by means of non-convenient sampling and compared with the equal size of students of matched adjacent normal schools. The independent t-student test was used for the statistical analysis.
Results: There were significant differences in the levels of interpretation and modulation of data and ideas between students with visual impairment and normal sighted students, but there wasn't any significant difference in other reading literacy perception levels (p<0.05).
Conclusion and recommendations: It is necessary to pay special attention to students with visual impairments and review their reading programs both in normal schools and also in the visual impairment specific schools. It is recommended that teachers and authorities provide more texts in brail for blind children and in addition to early intervention to educate and provide facilities, helping them to achieve deeper levels of reading literacy perception.
کلیدواژهها [English]
- Reading literacy perception levels
- visual impairment
- normal vision