نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

هدف: هدف از اجرای این پژوهش بررسی سطوح درک خواندن در دانش‏آموزان آسیب دیدۀ بینایی پایه چهارم ابتدایی و مقایسه آن با دانش‏آموزان هم پایه عادی بود. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع زمینه‏ای و با استفاده از آزمون دفترچه‏های استاندارد شده بین‏المللی پرلز (2006) انجام گرفت. 27 نفر از دانش‏آموزان نابینا پایه چهارم ابتدایی مدارس استثنایی در شهرهای تهران، ری و قم به روش جامعه آماری در دسترس انتخاب شدند و با همان تعداد دانش‏آموز عادی از مدارس مجاور که به شکل تصادفی ساده با گروه دانش‏آموزان نابینا همتا شده بودند، مورد مقایسه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده‏ها از روش آماری t مستقل استفاده شد. یافته‏ها: در سطوح درک خواندن بین دانش‏آموزان آسیب دیده بینایی با دانش‏آموزان عادی فقط در سطح تفسیر و تلفیق ایده‏ها و اطلاعات تفاوت معنی‏دار وجود دارد و در بقیه سطوح درک خواندن تفاوت معنی‏دار دیده نشد (05/0 p<). نتیجه‏گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، توجه ویژه و بازنگری در برنامه آموزش خواندن هم در مدارس عادی و همچنین در مدارس ویژه دانش‏آموزان آسیب دیده بینایی ضرورت دارد. پیشنهاد می‏شود، معلمان و مسئولان منابع بیشتری به خط بریل برای کودکان نابینا فراهم کنند و علاوه بر مداخله زودهنگام در آموزش این کودکان و ایجاد تسهیلات آموزشی، ایشان را به سمت لایه‏های عمیق‏‏تر درک خواندن سوق دهند. 
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A comparison of reading literacy perception levels in fourth grade primary school students with visual impairment and normal sighted students

نویسندگان [English]

  • Ali asghar Kako Joybari
  • Hajar Shojai
  • Tayebe Mohtashami

چکیده [English]

Objective: The aim of this research was to assess the levels of reading literacy perception in 4th grade primary school students with visual impairment and comparing it  with  normal peer students.
Methods: The current research was a survey study and was performed by the use of PIRLS (2006) international standardized booklets as instrument. Twenty seven   4th graders of  three  primary exceptional schools in three different cities  ( Tehran, Rey and Qom)  were selected  by means of non-convenient sampling and compared with the equal  size  of students of matched adjacent normal  schools. The independent t-student test was used for the statistical analysis.
Results: There were significant differences in the levels of interpretation and modulation of data and ideas between students with visual impairment and normal sighted students, but there wasn't any significant difference in other reading literacy perception levels (p<0.05).
Conclusion and recommendations: It is necessary to pay special attention to students with visual impairments and review their reading programs both in normal schools and also in the visual impairment specific schools. It is recommended that teachers and authorities provide more texts in brail for blind children and in addition to early intervention to educate and provide facilities, helping them to achieve deeper levels of reading literacy perception.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Reading literacy perception levels
  • visual impairment
  • normal vision
منابع فارسی
بهارلوئی، ناهید؛ غلامی، ساغر؛ شریعت، مائده؛ نیک زاد، میترا. (1389). ارتباط بین مهارت خواندن با حافظه بینایی ناکلمه‏ها در دختران پایه اول ابتدائی. پژوهش در علوم توانبخشی، 6(2): 1-5.
جباری، سوسن؛ خادمی، محسن. (1388). بررسی و مقایسه تأثیر روش‏های آموزش درک مطلب با راهبردهای نوین شناختی و روش سنتی، بر میزان درک مطلب دانش‏آموزان پایه چهارم و پنجم دبستان با مشکلات خواندن و بدون مشکلات خواندن. مجله مطالعات آموزش و یادگیری دانشگاه شیراز، 1(2): 19-57.
سیاهکلرودی، لاله؛ علیزاده، حمید؛ کوشش، محمدرضا. (1388). تأثیر آموزش مهارت‏های ادراک بینایی بر بهبود عملکرد خواندن در دانش‏آموزان نارساخوان. تازههایعلومشناختی، 11(2): 63-72.
شریفی، اعظم؛ کاکوجویباری، علی اصغر؛ سرمدی، محمدرضا. (1389). مقایسه سطوح مختلف درک خواندن دانش‏آموزان کم شنوا و دانش‏آموزان شنوا. شنوایی شناسی، 19(2): 32-25.
صالحی، محمد؛ نیازآذری، کیومرث؛ معتمدی تلاوکی، محمد تقی. (1388). تأثیر روش های فعال تدریس بر پیشرفت سواد خواندن دانش‏آموزان پایه های چهارم و پنجم ابتدایی استان مازندران. فصلنامه نوآوری های آموزشی، 32(8): 61-97.
کاکوجویباری، علی اصغر؛ سرمدی، محمدرضا؛ شریفی، اعظم. (1389). مقایسه سواد خواندن در دانش‏آموزان آسیب دیده شنوایی در سه مقطع تحصیلی. توانبخشی، 11(3): 9-14.
کاکوجویباری، علی اصغر؛ سرمدی، محمدرضا؛ شریفی، اعظم. (1389). مقایسه سطوح مختلف درک خواندن دانش‏آموزان کم شنوا و دانش‏آموزان شنوا. توانبخشی، 11(3): 8-14.
کریمی، عبدالعظیم. (1384). بررسی نتایج مطالعه بین المللی پیشرفت سواد خواندن پرلز (PIRLS) 2001. فصلنامه تعلیم و تربیت، 21(1): 39-88.
هاردمن، مایکل. ام؛ درو، کلینورد. جی. و اگن، ام. بنستون. (2001). روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی: جامعه، مدرسه و خانواده. ترجمه حمید علیزاده، کامران گنجی، مجید یوسفی لویه و فریبا یادگاری. تهران: نشر دانژه. 1388.
منابع لاتین
Abedi, J., Kao, J., Leon, S., Sullivan, L., Herman, J., Pope, R., Nambiar, V., & Mastergeorge, A. (2009). Exploring factors that affect the accessibility of reading comprehension assessments for students with disabilities: A study of segmented text. Minneapolis, MN: University of Minnesota, Partnership for Accessible Reading Assessment.
Baer, J., Baldi, S., Ayotte, K., and Green, P. (2007). The Reading Literacy of U.S. Fourth-Grade Students in an International Context: Results From the 2001 and 2006 Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) (NCES 2008–017). National Center for Education Statistics, Institute of Education Sciences, U.S. Department of Education. Washington, DC.
  Blankenship, K. (2008). Reading Instruction for Students with Visual Impairments: Whose Job Is It? Journal of Visual Impairment & Blindness, 197-200. Buly, M., & Valencia, S. (2002). Below the bar: Profiles of students who fail state reading assessments. Educational Evaluation and Policy Analysis, 24(3), 219–239.
Carr, S. C., & Thompson, B. (1996). The effects of prior knowledge and schema activation strategies on the inferential reading comprehension of children with and without learn­ing disabilities. Learning Disability Quarterly, 19(1), 48–61.
Carreiras, M., & Alvarez, C. J. (1999). Comprehension processes in Braille reading. Journal of Visual Impairment and Blindness, 93(9), 589–595.
Eskenazi, M. (2011). Increasing braille radio reading speed for deaf-blind consumers. Towson University & NPR Labs International Center for Accessible Radio Technology (I-CART) Funded by the National Institute on Disability and Rehabilitation Research“Captioned Braille Radio” Field Initiated Project H133G090139.
Goldin-Meadow, S., & Mayberry, R. I. (2001). How do profoundly deaf children learn to read? Learning Disabilities Research & Practice, 16, 222–229.
Kelly, R.R., Gaustad, M.G. (2007).  Deaf College Students’ Mathematical Skills Relative to Morphological Knowledge, Reading Level, and Language Proficiency. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 12(1): 25-37.
Mullis, I.V.S., Martin, M.O. Kennedy, A.M., and Foy, P. (2006). PIRLS 2006 International Report IEA’s Progress in International Reading Literacy Study in Primary Schools in 40 Countries. Publisher: TIMSS & PIRLS International Study Center, Lynch School of Education, Boston College.
Swanson, H. L. (1993). Individual differences in working memory: A model testing and subgroup analysis of learning-disabled and skilled readers. Intelligence, 17(3), 285–332.
Thurlow, M. L., Moen, R. E., Liu, K. K., Scullin, S., Hausmann, K. E., & Shyyan, V. (2009). Disabilities and reading: Understanding the effects of disabilities and their relationship to reading instruction and assessment. Minneapolis, MN: University of Minnesota, Partnership for Accessible Reading Assessment.
Twist, L., Schagen, I. and Hodgson, C. (2007). Readers and Reading: the National Report for England 2006 (PIRLS: Progress inInternational Reading Literacy Study). Slough: NFER.
Vaughn, S., Linan-Thompson, S., & Hickman, P. (2003). Response to instruction as a means of identifying students with reading/learning disabilities. Exceptional Children, 69(2), 391–409.