نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

هدف کلی پژوهش حاضرتأثیر روش «تحلیل رفتار کاربردی» بر بهبود عملکرد «کودکان اتیستیک شهر همدان»بود که به لحاظ هدف از نوع پژوهش‏های کاربردی و شیوه انجام گرفتن آن نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کودکان اتیستیک همدان بودکه در مرکز درمانی فرشچیان تحت درمان قرار داشتند. 30 نفر از کودکان مراجعه کننده به این مرکز به روش نمونه‏گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند سپس برای گروه آزمایش درمان به صورت «تحلیل رفتار کاربردی» به مدت 7 ماه و دو روز در هفته و روزانه 5 ساعت به صورت انفرادی انجام گرفت. برای گردآوری داده‏ها، پرسشنامه محقق ساخته‏ای که حاوی مشخصات عمومی پاسخگویان و مشخصات روان‏شناختی (دانش عمومی، توجه، تقلید و خودیاری) بوده است، با اجرای پیش و پس آزمون مورد استفاده قرار گرفت. برای تحلیل داده‏ها از روش‏های تحلیل کوواریانس چند متغیره و اندازه‏گیری مکرر استفاده شد. تحلیل متغیرهای وابسته با استفاده از آلفای میزان شدۀ بن فرونی (0125/0) حاکی از تفاوت معنی دار بین دو گروه از لحاظ متغیرهای مختلف (دانش عمومی،توجه، تقلید و خودیاری) بوده است. به منظور بررسی این موضوع که آیا تأثیر اجرای متغیر مستقل در طول زمان دارای ثبات است یا خیر، از آزمون اندازه‏گیری مکرر با آلفای میزان شده بن فرونی (017/0) استفاده شد. نتایج آزمون اندازه‏گیری مکرر برای گروه‏های آزمایش و گواه از لحاظ نمرات پیش آزمون،پس آزمون و پیگیری در متغیرهای مختلف معنی‏داری بود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Effects of Applied Behavior Analysis method on the performance of 5 to 10 year old autistic children in Farshchian Therapy Center of Hamadan in 1389

چکیده [English]

Objective: The objective of this study was to assess the effects of ABA treatment on the performance of Hamadan autistic children.
Method: An applied research with an experimental design has been used. All the autistic children of Farshchian therapy center of Hamadan were treated. To collect data a questionnaire containing questions covering data for the general profile of respondents and also psychological data (general knowledge, attention, imitation and self-help), was applied both as pre-and post-test. The data was analyzed by multivariate analysis of covariance and repeated measures. Dependent variables were analyzed using an alpha level of Ben Frony (0125 / 0)
Results: showed significant differences between groups in terms of the variables (general knowledge, attention, imitation and self-help).Test results of repeated measurements for experimental and control groups in comparison to pre-test scores, was significant.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Applied Behavior Analysis
  • autistic children
  • Autism
منابع فارسی
آزاد، حسین. (1380). روان شناسی مرضی کودک. تهران : دانشگاه پیام نور.
اصغری نکاه، سید محسن .(1386). ضرورت و جایگاه مداخله‏های زودهنگام و آموزش پیش دبستانی برای کودکان دارای نیاز های ویژه، تهران: نشریه تعلیم و تربیت استثنایی شماره 74.
رافعی، طلعت. (1389). اوتیسم، ارزیابی و درمان. تهران : دانژه.
کندال، فلیپ سی. (1389). روان‏شناسی مرضی کودک، ترجمه بهمن نجاریان و ایران داودی. تهران: رشد.
گلابی، پری، علیپور، احمد، زندی، بهمن.(1384). تـأثیر مداخله  ABAبر درمان کودکان دچار اختلال اتیسم. ارشد. اصفهان
وال، کیت .(1388). آموزش و مراقبت نوجوانان و بزرگسالان مبتلا به اتیسم، راهنمای متخصصان و مراقبان، امیر جهانیان نجف آبادی، دکتر هدی افلاکیان. تهران: نشر دانژه (تاریخ انتشار اثر اصلی، 2006).
 
 
منابع لاتین
Anan, R. M., Warner, L. J., McGillivary, J. E., Chong, I. M., & Hines, S. J. (2008). Group Intensive Family Training (GIFT) for preschoolers with autism spectrum disorders. Behavioral Interventions, 23, 165−180.
Anderson, S. R., Avery, D. L., DiPietro, E. K., Edwards, G. L., & Christian, W. P. (1987). Intensive home-based early intervention with autistic children. Education and Treatment of Children, 10, 352-366.
American Psychiatric Association (2000). "Diagnostic criteria for 299. 00 Autistic Disorder", Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 4th ed., text revision (DSM-IV-TR).
Arndt TL, Stodgell CJ, Rodier PM (2005). "The teratology of autism". Into J Dev Neurosis 23 (2–3): 189–99. .
Baker-Ericzen, M. J., Stahmer, A. C., & Burns, A. (2007). Child demographics associated with outcomes in a community-based pivotal response training program. Journal ofPositive Behavior Interventions, 9, 52−60. .
Ben-Itzchak, I. E., Lahat, E., Burgin, R., & Zachor, A. D. (2008). Cognitive, behavior and intervention outcome in young children with autism. Research in Developmental Disabilities, 29, 447−458.
Ben-Itzchak, E., & Zachor, D. A. (2007). The effects of intellectual functioning and autism severity on outcome of early behavioral intervention for children with autism. Research in Developmental Disabilities, 28, 287−303.
Bibby, P., Eikeseth, S., Martin, N. T., Mudford, O. C., & Reeves, D. (2001). Progress and outcomes for children with autism receiving parent-managed intensive interventions. Research in Developmental Disabilities, 22, 425−447.
Eikeseth, S., Smith, T., Jahr, E., & Eldevik, S. (2007). Outcome for children with autism who began intensive behavioral treatment between ages 4 and 7: A comparison Controlled study. Behavior Modification, 31, 264−278.
Harris, S. L., & Handleman, J. S. (2000). Age and IQ at intake as predictors of placement for young children with autism: a four- to six-year follow-up. Journal of Autism and Developmental Disorders, 30, 137−142.
Harris, S. L., Handleman, J. S., Gordon, R., Kristoff, B., & Fuentes, F. (1991). Changes in cognitive and language functioning of preschool children with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 21, 281−290.
Hasting s, R.P & symes, M.D (2002). Early intensive behavioral intervention for children with autism: parental therapeutic self-efficacy. Research in Developmental Disabilities, 23,332-341
Howard, J. S., Sparkman, C. R., Cohen, H. G., Green, G., &Stanislaw, H. (2005). Acomparisonof intensive behavior analytic and eclectic treatments for young children with autism. Research in Developmental Disabilities, 26, 359−383.
Lord C, Cook EH, Leventhal BL, Amaral DG (2000). "Autism spectrum disorders". Neuron 28 (2): 355–63. in issues. Journal of Autism and Developmental Disabilities, 17, 159-186. .
Lovaas, O. I. (1987). Behavior treatment and normal educational and intellectual functioning in young autistic children. Journal of consulting and Clinical psychology, 55, 3-9. 
Magiati, I., Charman, T., & Howlin, P. (2007). A two-year prospective follow-up study of community-based early intensive behavioral intervention and specialist nursery provision for children with autism spectrum disorders. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 48, 803−812.
Marino L, Lilienfeld SO (2007). "Dolphin-Assisted Therapy: more flawed data and more flawed conclusions" (PDF). Anthrozoos 20 (3): 239–49.
Matson JL, Matson ML, Rivet TT (2007). "Social-skills treatments for children with autism spectrum disorders: an overview". Behave Modify 31 (5): 682–707. 
Matos, M. A., & Mustaca, A. E. (2005). Analysis Comport mental Applicator (ACA)yTrastornos Generalizations del DeBartolo (TGD): Su evaluation en Argentina [Applied behavior analysis and pervasive developmental disabilities: Assessment In Argentina]. Interdisciplinary, 22, 59−76.
MCEachin, J.J, Smith & Lovaas, O.I (1993), Long term outcome for children with Autism who received early. Intensive Behavioral Treatment Journal on Mental Retardation. 97, 359-372
Myers SM, Johnson CP, Council on Children with Disabilities (2007). "Management of children with autism spectrum disorders". Pediatrics 120 (5): 1162–82.
Nienke Peters-Scheffer, Robert Didden, Hubert Korzilius, Peter SturmeyA meta-analytic study on the effectiveness of comprehensive ABA-based early intervention programs for children with Autism Spectrum Disorders Research in Autism Spectrum Disorders 5 (2011)60–69
Ospina, M. , Krebs Seida, J., Clark, B., Karkhaneh, M., Hartling, L., Tjosvold, L., Vandermeer, B., Smith, V. Behavioral and Developmental Interventions for Autism 2008) PLoS ONE 3(11): e3755Spectrum Disorder: A Clinical Systematic Review, doi: /journal. Pone. 0003755.
Plaisted Grant K, Davis G. (2009). Perception and apperception in autism : reject the inverse assumption. philos summary : Wisconsin Medical society.
Remington, B., Hastings, R. P., Kovshoff, H., deli Espinosa, F., Jahr, E., Brown, T. , et al. (2007). Early intensive behavioral intervention: Outcomes for children with autism and their parents after two years. American Journal on Mental Retardation, 112,418−438.
Sallows, G. O., & Graupner, T. D. (2005). Intensive behavioral treatment for childrenwithautism: Four-year outcome and predictors. American Journal of Mental Retardation, 110, 417−438.
Spinney L (2007). "Therapy for autistic children causes outcry in France". Lancet 370 (9588): 645–6.
Shattuk PT, Dakin M, Manner Metal. (2009). Timing of identification among children with and autism Spectrum disorders: findings from a population – based surveillance study.
Sheinkopf, S. J., & Siegel, B. (1998). Home based behavioral treatment of young childrenwith autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 28, 15−23.
Volkmar FR, State M, Klin A. (2010) Autism and autism spectrum disorders: diagnostic issues for the coming decade: Child psycho psychiatry.