نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

هدف:هدف پژوهش حاضر بررسی میزان شیوع اختلال «نارسایی­توجه/ بیش­فعالی» و زیر نوع‏های آن در دانشجویان دانشگاه­های آزاد استان مرکزی بود. روش:پژوهش حاضر از نوع توصیفی و آزمودنی­ها عبارت بودند از 1773 دانشجو (1191 مرد، 582 زن) که با روش نمونه­گیری طبقه‏ای تصادفی از میان کلیه دانشجویان دانشگاه­های آزاد استان مرکزی انتخاب شدند. مقیاس درجه­بندی وندریوتا (1993) و مقیاس تشخیصی تجدیدنظر شده میری اسکندری (1386) به صورت خود گزارش­دهی توسط آزمودنی­ها تکمیل شدند. داده­ها با روش­های آمار توصیفی و آزمونZ  نسبت­ تحلیل شدند. یافته­ها:نتایج نشان­داد که میزان شیوع کلی نارسایی­توجه/ بیش‏فعالی دانشجویان در کودکی در مقیاس وندریوتا (1993) 6/6 درصد و در بزرگسالی در مقیاس تشخیصی تجدیدنظر شده میری اسکندری (1386) 3/7 درصد بود. همچنین میزان شیوع نارسایی توجه3/5 درصد، بیش فعالی– تکانشگری 2/7 درصد و مرکب3/7 درصد بود. میزان شیوع اختلال نارسایی­توجه/ بیش­فعالی دوران کودکی در دانشجویان دختر 1/4 و در دانشجویان پسر8/7 درصد بود، اما میزان شیوع این اختلال در بزرگسالی بین دانشجویان دختر و پسر تفاوتی نداشت. همچنین سابقۀ مشروطی، مردودی، اختلال­های روان پزشکی و مصرف داروهای روان­پزشکی در دانشجویان با اختلال نارسایی­توجه/ بیش­فعالی بیشتر بود. نتیجه­گیری: در مجموع یافته­ها نشان داد که شیوع اختلال­نارسایی­توجه/ بیش­فعالی در دانشجویان قابل توجه است. این نتیجه در موقعیت­های آموزشی دارای محتوای کاربردی بوده و نشانگر آن است که پیشگیری، مدیریت و درمان این اختلال نیازمند خدمات روان­شناختی و مشاوره است. این نتیجه در برنامه­ریزی و تنظیم بودجه و راهبردهای آموزشی و درمان می­تواند سودمند باشد. ارائه خدمات روان­شناختی و مشاوره در دانشگاه­ها و مؤسسه­های آموزش عالی می­تواند از پیامدهای منفی این اختلال در زندگی تحصیلی و شغلی پیشگیری کند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Prevalence of Attention – Deficit / Hyperactivity Disorder (AD/HD) among university students of the Markazi province/Iran in 1389-90

چکیده [English]

Objective:This research,investigates the prevalence of ADHD and it's subtypes among university students of Markazi province in 1389-90. Method:The method of this research was descriptive. The sample included 1773 university students (582 females,1191 males)that were selected from the population of all university students of Markazi province by implementing a random cluster sampling. The Wender Utah Rating Scale (WURS-1993)and the diagnostic Scale of Mirieskandari Revision (2008) were completed by participants. Data analysis was conducted using descriptive statistics and z test by SPSS software.
Result:Results showed that the total prevalence of attention deficit/hyperactivity disorder according to WURS was 6.6% in the childhood of students and was 7.3% in  their adulthood. Also the prevalence of attention-deficit,hyperactivity- impulsivity and combined type were 5.3% and 7.3%respectively.The prevalence of attention-deficit hyperactivity disorder in childhood of female students was 4.1% and in male students was 7.8%,but there was not any difference between prevalence of ADHD in adulthood between femaleand male students. Furthermore records of drop-outs,fails, psychiatric disorders and use of psychiatric drugs were more in students with ADHD.
Conclusion and recommendations: These findings stress that the prevalence of ADHD is considerably high in students. In addition it revealed the importance of prevention,management and therapy of this disorder through benefiting from psychological and counseling services. This result could be beneficial for planning, budgeting, educational and therapy strategies. Making psychological and counseling services accessible in universities could prevent negative consequences of this disorder in educational and professional life.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Attention deficit/ hyperactivity disorder (ADHD)
  • prevalence
  • and university students