نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش بررسی و مقایسه استعدادهای چندگانه در دانشآموزان پسر نابینا و بینای مقطع راهنمایی شهر تهران است. روش:این پژوهش از نوع کاربردی و شیوه انجام آن زمینهای میباشد. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانشآموزان نابینا و بینای مقطع راهنمایی شهر تهران تشکیل میدهند. از میان جامعه آماری دانشآموزان عادی 60 دانشآموز بینا به روش خوشهای و از جامعه نابینایان 60 نفر با استفاده از نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه استعدادهای چندگانه گاردنر است. دادههای به دست آمده با استفاده از (T)مستقل میان دو گروه بررسی و مقایسه شد. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که میان دانش آموزان نابینا و بینا در هیچ کدام از استعدادهای چندگانه تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0<p). نتیجهگیری: از یافتههای به دست آمده میتوان نتیجه گرفت که افراد نابینا با وجود نداشتن بینایی، قادرند این توانایی را از طریق دیگر حواس جبران کنند. پیشنهاد میشود، که هر یک از مسؤولان و دست اندرکاران امر تعلیم و تربیت ضمن تشخیص و شناسایی هر یک از توانمندیهای افراد نابینا، به تقویت و پرورش هر یک از آنها همت گمارند تا زمینه استقلال هر چه بیشتر این افراد در زمینههای گوناگون فراهم شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigation and comparison of Gardner’s multiple talents in sighted and blind male students in Tehran’s guidance schools (90-91).
نویسندگان [English]
- Hafez Padervand
- Parviz Sharifi daramadi
- Akbar Rezaiefard
- Hossein Afifi
چکیده [English]
Objective: The aim of the study is to investigate and compare multiple talents of the sighted and blind male students in Tehran’s guidance schools.
Method: This study is a survey. The statistical population of this study includes all the sighted students and blind students of Tehran’s Guidance schools. Stratified sampling for the sighted and available sampling for the blind has been used in this study (60 blind and 60 sighted students) .Gardner multiple talents questionnaire has been applied. The obtained data was analyzed and compared using the independent t-test between two groups.
Results: The results show that no statistically significant differences exist between the two groups regarding their talents (p>%5).
Conclusion and recommendations: The blind, though lacking visual ability, are able to compensate for the deficit through other senses. It is highly recommended that the blind’s capabilities be identified and taken into account in education.
کلیدواژهها [English]
- Multiple talents
- sighted students
- blind students