نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

هدف: هدف از این پژوهش بررسی و مقایسه استعدادهای چندگانه در دانش‏آموزان پسر نابینا و بینای مقطع راهنمایی شهر تهران است. روش:این پژوهش از نوع کاربردی و شیوه انجام آن زمینه‏ای می‏باشد. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانش‏آموزان نابینا و بینای مقطع راهنمایی شهر تهران تشکیل می‏دهند. از میان جامعه آماری دانش‏آموزان عادی 60 دانش‏آموز بینا به روش خوشه‏ای و از جامعه نابینایان 60 نفر با استفاده از نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه استعدادهای چندگانه گاردنر است. داده‏های به دست آمده با استفاده از (T)مستقل میان دو گروه بررسی و مقایسه شد. یافته‏ها: نتایج این پژوهش نشان داد که میان دانش آموزان نابینا و بینا در هیچ کدام از استعدادهای چندگانه تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0<p). نتیجه‏گیری: از یافته‏های به دست آمده می‏توان نتیجه گرفت که افراد نابینا با وجود نداشتن بینایی، قادرند این توانایی را از طریق دیگر حواس جبران کنند. پیشنهاد می‏شود، که هر یک از مسؤولان و دست اندرکاران امر تعلیم و تربیت ضمن تشخیص و شناسایی هر یک از توانمندی‏های افراد نابینا، به تقویت و پرورش هر یک از آنها همت گمارند تا زمینه استقلال هر چه بیشتر این افراد در زمینه‏‎های گوناگون فراهم شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigation and comparison of Gardner’s multiple talents in sighted and blind male students in Tehran’s guidance schools (90-91).

نویسندگان [English]

  • Hafez Padervand
  • Parviz Sharifi daramadi
  • Akbar Rezaiefard
  • Hossein Afifi

چکیده [English]

Objective: The aim of the study is to investigate and compare multiple talents of the sighted and blind male students in Tehran’s guidance schools.
 Method: This study is a survey. The statistical population of this study includes all the sighted students and blind students of Tehran’s Guidance schools. Stratified sampling for the sighted and available sampling for the blind has been used in this study (60 blind and 60 sighted students) .Gardner multiple talents questionnaire has been applied. The obtained data was analyzed and compared using the independent t-test between two groups.
 Results: The results show that no statistically significant differences exist between the two groups regarding their talents (p>%5).
Conclusion and recommendations: The blind, though lacking visual ability, are able to compensate for the deficit through other senses. It is highly recommended that the blind’s capabilities be identified and taken into account in education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Multiple talents
  • sighted students
  • blind students
منابع فارسی
احمد پناه، محمد. (1383). آسیب بینایی و فرایند تحول کودکان از تولد تا دوازده سالگی، یک مطالعه مروری. فصلنامه پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 4، 1، 32ـ3.
بیابانگرد، اسماعیل. (1390). روان‏شناسی تربیتی. تهران: نشر ویرایش.
پزشکی، بهناز. (1383). بررسی و مقایسه هوش هیجانی در دختران کم بینا و بینای مقطع دبیرستان در شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
خجسته مهر، غلامرضا. (1371). مقایسه ویژگی‏های شخصیتی نوجوانان بینا و نابینا. پایان نامه کارشناسی ارشد.
سیف نراقی، مریم و نادری، عزت الله. (1389). روش‏های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی (با تأکید بر علوم تربیتی). ویرایش پنجم، تهران: ارسباران.
سیف، علی اکبر. (1389). روان‏شناسی پرورشی نوین. تهران: نشر دوران.
شفیعی، روشنک و شریفی درآمدی، پرویز. (1385). نابینایی و ادراک محیط. تهران: نشر سپاهان.
شریفی در آمدی، پرویز. (1379). روان‏شناسی و آموزش کودکان نابینا. تهران: نشر گفتمان خلاق.
کاکاوند، علیرضا. (1388). روان‏شناسی و آموزش کودکان استثنایی. تهران: نشر روان.
مارگیر میر رود، سمیه.(1380). بررسی و مقایسه ویژگی‏های شخصیتی دانش‏آموزان دختر دبیرستانی نابینا، کم بینا و عادی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
نامنی، محمد رضا؛ حیات روشنایی، و ترابی، میلانی. (1381). تحول روانی و آموزش توانبخشی نابینایان. تهران: انتشارات سمت.
هالان، دانیل، پی. وکافمن، جیمز، ام. (1387). کودکان استثنایی (ترجمه فرهاد ماهر). تهران: نشر رشد.
هاشمی، ویدا. (1383). رابطه هوش‏های هشتگانه گاردنر با انتخاب رشته تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
وبستر، الک، وجوآرو. (1381). کودکان مبتلا به آسیب‏های بینایی (ترجمه شریفی درآمدی). تهران: نشر روان‏سنجی.
ورنر، مارگات جی. تامپکینز، جیمز آر. کالاتا، ریچاردا. (1390). روان‏شناسی و آموزش و پرورش کودکان استثنایی. (ترجمه شریفی درآمدی، سیمین رونقی، صفر یزدی). تهران: نشر دانژه.
 
 
منابع لاتین
Ariel rokem & merav anissar. (2008). ,interaction of cognitive and auditory abilities in congenitally blind individuals.
Berberian, B. Ginhace, C .S, &Cleeremans, A. (2010).Action blindness in response to gradual changes.jornal consciousness and cognitatin, 19, 152ـ 171.
Campos, A.  (2004). The vividness of imagery inaperson who has been Blind for tree years, Journal of visual important, Blindnes. 9 & (5).
Celest, M. (2007). Social skills intervention for a child who is blind. Journal of visual Impairment & blindness, 100, 521ـ532.
Dulin, D. (2007). Effects of the use of raised line drawings on blind people’s cognition.European Journal of Special Needs Education,22(3),341ـ353.
Elisa, F., Josee, L ., &Oreste, F. G. (2002). Gross motor development and reach on Sound as critical tools for the development of the blind child. jornal  Brain& Development, 24, 269 ـ 275.
Feist, G ., and Rosenberg . E. (2009).Psychology: Making  Connections. Mcgraw Hill ,higher education.
Furnham, A., Tang, T., Lester, D., Oconno, B., Montgomery, R. (2002). Estimates of ten multiple Intelligences: Sex and National Differences in the perception of onself and Famous People. European Psychologist.Vol.7, Iss. 4.
Ro der, B., Ro¨ sler, F., Neville, H. J,. (2000). Event ـ Related potentials duringـ
language processing in congenitally blind and sighted people. Neuropsychologia
38, 1482–1502.
Sulaiman, T., Abdurahman, R . A.,Syrene, S. and Rahim, A. (2010). Teaching strategies based on multiple intelligence theory among science and mathematics secondary school teachers. Jornalprocedia social and Behavioral scinences, 5, 1950 ـ 1955.
Yenice, N. Aktamis, H. (2010). Determination of multiple intelligence domains and learning styles of the teacher candidates.jornalprocedia social and behavioral sciences, 2, 3274 – 3281.