نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
چکیده
هدف: پژوهش حاضر مقایسۀ کارکردهای اجرایی استدلال، برنامه ریزی ـ سازمان دهی و حافظۀ کاری در دانشآموزان مقطع ابتدایی با و بدون اختلال ریاضی است. روش: این پژوهش از نوع کاربردی و روش انجام گرفتن آن زمینهای است. جامعۀ آماری شامل، دانشآموزان دختر مقطع دبستان با و بدون اختلال ریاضی شهرستان تهران است. 60 دانش آموز دختر مقطع ابتدایی در دو گروه 30 نفره با و بدون اختلال ریاضی در مقطع سنی 8 تا 11 سال به صورت تصادفی انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از آزمونهای کی مت، آزمون آندره ری و خرده آزمونهای تشابهات و حافظۀ عددی وکسلر کودکان استفاده شد. دادهها با آزمون تحلیل واریانس چند متغیره تحلیل شدند. یافتهها: نشان داد که این کودکان در کارکردهای اجرایی استدلال، برنامهریزی ـ سازماندهی و حافظۀ کاری با گروه عادی تفاوت داشتند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که: بین دو گروه کودکان عادی و دارای اختلال ریاضی در متغیرهای وابسته ترکیبی استدلال، برنامهریزی ـ سازماندهی و حافظۀ کاری تفاوت معنیداری مشاهده میشود. برای تعیین معنادار بودن نتیجۀ نهایی از تصحیح بفرونی استفاده شد که سطح معناداری را که 05/0 بود به 4 تقسیم نمودیم. مقدار 0125/0 شد و برای آزمون معناداری مدنظر قرار گرفت.
نتیجه گیری: با توجه به نظریهها و تحقیقات انجام شده در حوزههای مورد بحث و با توجه به نتایج تحقیق حاضر میتوان نتیجهگیری نمودکه، بین عملکرد استدلال، حافظۀ کاری و برنامه ریزی ـ سازماندهی دانش آموزان عادی با دانش آموزان دارای اختلال ریاضی تفاوت وجود دارد. البته این پژوهش تنها سه حوزه از کارکردهای اجرایی شامل استدلال، برنامهریزی ـ سازماندهی و حافظه کاری را مورد بررسی قرار داد. پیشنهاد میشود در تحقیقات آتی سایر کارکردهای اجرایی نیز مورد بررسی قرار گیرند .
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Study of the executive functions of reasoning, planning, organizing and working memory among the students with or without mathematics disorder at primary schools in Tehran province.
نویسندگان [English]
- Mojdeh Janeh
- Soghra Ebrahimi Ghavam
- Hamid Alizadeh
چکیده [English]
Purpose: The present research’s purpose is to compare the executive functions of reasoning, planning, organizing and working memory between the students with or without mathematics disorder at primary school.
Method: The research is of an applied type and the method to carry it out is contextual. The statistical population includes girl students with or without mathematics disorder at primary schools in the Tehran province.
60primary school girls at the age of 8 to 11 were randomly assigned in 2 groups of 30with or without mathematics disorder. In order to gather data tests of key math Andre Rey, subtests of similarities and children numerical memory and W.I.S.C were used. The data was analyzed by multiple variance analysis tests.
Results: The findings showed that the students with mathematics disorders were different in terms of the executive functions of reasoning, planning, organizing and working memory as compared with the normal group. The outcomes of the present research showed that: there is a meaningful difference in related-combined variables of reasoning, planning, organizing and working memory between the two groups of normal and those having mathematical dysfunction. To specify the meaningfulness of the final outcome Bonferroni correction was used and P which was equal to 0.05 was divided by 4. Amount of P turned to be 0.0125 and meaningfulness was assigned to the test.
Conclusion and recommendations: With regard to existing theories and researches so far undertaken in the area and the results of the present research we can conclude that there are obvious differences in the functions of reasoning, working memory and planning-organizing of normal students and those having mathematical dysfunction. However this research studied 3 areas of the executive functions including reasoning, planning-organizing and working memory. It is suggested that other executive functions be also studied in future research projects
کلیدواژهها [English]
- executive functions
- reasoning
- Planning-Organizing
- Working memory
- Mathematics Disorder