نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

هدف: پژوهش حاضر مقایسۀ کارکردهای اجرایی استدلال، برنامه ریزی ـ سازمان دهی و حافظۀ کاری در دانش‏آموزان مقطع ابتدایی با و بدون اختلال ریاضی است. روش: این پژوهش از نوع کاربردی و روش انجام گرفتن آن زمینه‏ای است. جامعۀ آماری شامل، دانش‏آموزان دختر مقطع دبستان با و بدون اختلال ریاضی شهرستان تهران است. 60 دانش آموز دختر مقطع ابتدایی در دو گروه 30 نفره با و بدون اختلال ریاضی در مقطع سنی 8 تا 11 سال به صورت تصادفی انتخاب شدند. به‏منظور گردآوری داده‏ها از آزمون‏های کی مت، آزمون آندره ری و خرده آزمون‏های تشابهات و حافظۀ عددی وکسلر کودکان استفاده شد. داده‏ها با آزمون تحلیل واریانس چند متغیره تحلیل شدند. یافته‏ها: نشان داد که این کودکان در کارکردهای اجرایی استدلال، برنامه‏ریزی ـ سازمان‏دهی و حافظۀ کاری با گروه عادی تفاوت داشتند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که: بین دو گروه کودکان عادی و دارای اختلال ریاضی در متغیرهای وابسته ترکیبی استدلال، برنامه‏ریزی ـ سازمان‏دهی و حافظۀ کاری تفاوت معنی‏داری مشاهده می‏شود. برای تعیین معنادار بودن نتیجۀ نهایی از تصحیح بفرونی استفاده شد که سطح معناداری را که 05/0 بود به 4 تقسیم نمودیم. مقدار 0125/0 شد و برای آزمون معناداری مدنظر قرار گرفت.
نتیجه گیری: با توجه به نظریه‏ها و تحقیقات انجام شده در حوزه‏های مورد بحث و با توجه به نتایج تحقیق حاضر می‏توان نتیجه‏گیری نمودکه، بین عملکرد استدلال، حافظۀ ‏کاری و برنامه ‏ریزی ـ سازماندهی دانش آموزان عادی با دانش آموزان دارای اختلال ریاضی تفاوت وجود دارد. البته این پژوهش تنها سه حوزه از کارکردهای اجرایی شامل استدلال، برنامه‏ریزی ـ سازمان‏دهی و حافظه کاری را مورد بررسی قرار داد. پیشنهاد می‏شود در تحقیقات آتی سایر کارکردهای اجرایی نیز مورد بررسی قرار گیرند .

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Study of the executive functions of reasoning, planning, organizing and working memory among the students with or without mathematics disorder at primary schools in Tehran province.

نویسندگان [English]

  • Mojdeh Janeh
  • Soghra Ebrahimi Ghavam
  • Hamid Alizadeh

چکیده [English]

Purpose: The present research’s purpose is to compare the executive functions of reasoning, planning, organizing and working memory between the students with or without mathematics disorder at primary school.
Method: The research is of an applied type and the method to carry it out is contextual. The statistical population includes girl students with or without mathematics disorder at primary schools in the Tehran province.
60primary school girls at the age of 8 to 11 were randomly assigned in 2 groups of 30with or without mathematics disorder. In order to gather data tests of key math Andre Rey, subtests of similarities and children numerical memory and W.I.S.C were used. The data was analyzed by multiple variance analysis tests.
Results: The findings showed that the students with mathematics disorders were different in terms of the executive functions of reasoning, planning, organizing and working memory as compared with the normal group. The outcomes of the present research showed that: there is a meaningful difference in related-combined variables of reasoning, planning, organizing and working memory between the two groups of normal and those having mathematical dysfunction. To specify the meaningfulness of the final outcome Bonferroni correction was used and P which was equal to 0.05 was divided by 4. Amount of P turned to be 0.0125 and meaningfulness was assigned to the test.
Conclusion and recommendations: With regard to existing theories and researches so far undertaken in the area   and the results of the present research we can conclude that there are obvious differences in the functions of reasoning, working memory and planning-organizing of normal students and those having mathematical dysfunction. However this research studied 3 areas of the executive functions including reasoning, planning-organizing and working memory. It is suggested that other executive functions be also studied in future research projects

کلیدواژه‌ها [English]

  • executive functions
  • reasoning
  • Planning-Organizing
  • Working memory
  • Mathematics Disorder
منابع فارسی
ارجمندنیا، علی اکبر. (1386). تأثیر راهبردهای مرور ذهنی و برنامه‏ریزی بر عملکرد حافظه فعال دانش‏آموزان با نارسایی در ریاضیات و نارساخوان پایۀ سوم ابتدایی. دانشگاه علامه طباطبایی (پایان‏نامه دکتری).
 بریس، نیکلاس؛ کمپ، ریچارد؛ سنگلار، رزمری. (1384). تحلیل داده‏های روان‏شناسی با برنامهSpss ویرایش‏های 8 و 9 و 10 و 11، ترجمۀ خدیجه آرین و علی صمدی؛ نشر دوران.
بهرامی، هادی. (1381). آزمون‏های روانی (مبانی نظری و فنون کاربردی)؛ تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
دلاور، علی. (1384).احتمالات و آمار کاربردی در روان‏شناسی و علوم تربیتی؛ چاپ یازدهم، تهران: انتشارات رشد.
رمضانی، مژگان. (1379). برنامه‏های ترمیمی در فراگیری دانش‏آموزان حساب نارسا، چاپ اول، انتشارات وزارت آموزش و پرورش سازمان آموزش و پرورش استثنایی.
زارعی، طهمورث. (1373).هنجاریابی آزمون هوش وکسلر کودکان (تجدیدنظر شده 1974 (Wisc-R) بر روی دانش آموزان ده ساله شهر تهران، دانشگاه تهران.
علیزاده، حمید. (1385). رابطۀ کارکردهای اجرایی عصبی ـ شناختی با اختلال‏های رشدی، تازه‏های علوم شناختی، سال 8، شماره 4، 1385، صص 70 – 57.
علیزاده، حمید؛ زاهدی پور، مهدی. (1383). کارکردهای اجرایی در کودکان با و بدون اختلال هماهنگی رشدی؛ تازه‏های علوم شناختی، سال 6، شماره 3 و4.
گنجی، حمزه. (1381)، آزمون‏های روانی مبانی نظری و عملی، چاپ هشتم، انتشارات آستان قدس.
لرنر، ژانت. (1384). ناتوانی‏های یادگیری، ترجمۀ عصمت دانش، چاپ اول، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
محمداسماعیل، الهه. (1377).انطباق و هنجاریابی آزمون ریاضیات ایران کی مت، وزارت آموزش و پرورش، پژوهشکده کودکان استثنایی [دولتی].
میر مهدی، سید رضا. (1386). تأثیر آموزش کارکردهای اجرایی و روش آموزش بیان نوشتاریبهبود عملکرد در ریاضیات، خواندن و بیان نوشتاری دانش‏آموزان پایۀ چهارم با اختلالات یادگیریبر  E . R؛ دانشگاه علامه طباطبایی (پایان نامۀ دکتری).
میر هاشمی، مالک. (1371). هنجاریابی آزمون تصاویر در هم آندره ری در دانش آموزان 15-7 سال و بزرگسال شهر تهران، پایان نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج.
 
 
منابع لاتین
Andersson, Ulf . (2008) . Mathematical competencies in children with different types of learning difficulties. Journal of Educational Psychology. 2008 Feb Vol 100(1) 48-66. ©2008 American Psychological Association.
Brown, Thomas. E. (2006).Executive Functions and Attention: Deficit Hyperactivity Disorder. Yale University, USA. International Journal of Disability, Development and Education Vol. 53, No. 1, March 2006, pp. 35–46.
Decker , Scott L . Hill , Scott K . Dean , Raymond S. (2007). Evidence of construct similarity in executive functions and fluid reasoning abilities .International Journal of Neuroscience, Vol 117, Issue 6 June 2007 , pages 735 - 748 .
Decaire , Michael . (2006) . Assessment of Executive Functioning in Psychoeducational Domains CPA, Clinical Measurement Consultant Harcourt Assessment / PsychCorp 1-866-335-8428 michael_decaire@harcourt.com .http://www.harcourtassessment.ca http://psychoed.thedatabase.org
DSM IV. (1994).Diagnostic and Statistical manual of mental disorder.(4th.ed.). Washington DC: APA.
Emick , J .(2005) . Association between Formal Operational Thought andWelsh Executive Function as Measured by the Tower of Hanoi-Revised. Elsevier Customer Service Department . 6277 Sea Harbor Drive, Orlando, FL 32887-4800. Tel: 877-839-7126 (Toll Free); Fax: 407-363-1354 usjcs@elsevier.com.
Endlich , Norman Andrew . (2001) . An Investigation of the Nexus Between Strategic Planning and Organizational Learning . Dissertation for PhD  . Title page for ETD etd-12082001-151605

Garnett , Kate . (1998). Math Learning Disabilities. Division for Learning Disabilities . Journal of CEC (1998) . ©2008 WETA. All Rights Reserved . www. ldoline .org.mht

Gathercole , Susane . Alloway , Tracy P. Kirkwood , Hannah J . Elliott , Julian G .Holmes, Joni . Hilton , Kerry A . (2007) .Attentional and executive function behaviours in children With poor working memory , Learning and Individual Differences. 18(2008) 214–223.www.sciencedirect.com. www.elsevier.com
Kaneda , Mizuki . Osaka, Naoyuki .(2008) . Role of anterior cingulated cortex during semantic coding Inverbal working memory. Journal of NeuroscienceLetters 436(2008)57–61 . www.elsevier.com/locate/neulet.
Loftiz , W Christopher . (2004).An ecological validity study of executive function measures in children with and without attention deficit hyperactivity disorder. Dissertation for PhD . university of florida .
Levine , Mel .(2008) . The realization and utilization of organization . All kinds of minds.
Masterson, j.evans, Julie. lea, Helen . aloia , mark . (2008) . verbal analogical reasoning in children with language – learning disabilities; ASHA . www.elsevier.com.
McCloskey, George . (2008). Executive Functions: Definitions, Assessment and Education/ Intervention, Philadelphia College of Osteopathic Medicine (ppt) gmccloskz@aol.com or georgemcc@pcom.edu.
McCloskey, George .(2008). Executive Function and Motivation – Motivating the Unmotivated . http://cliotech.blogspot.com/
McCloskey , George .(2007). Executive Functions: Definitions, Assessment, and Education/Intervention, georgemcc@pcom.edu.
Mu¨ller , Ulrich . Sokol , Bryan . Overton , Willis F . (1999) . developmental Sequences in Class Reasoning and Propositional Reasoning . Journal of Experimental Child Psychology 74, 69–106 (1999) . Article ID jecp.1999.2510, available online at http://www.idealibrary.com on
National Center for Learning Disabilities, Inc. (2008) . Executive Function Fact Sheet . http.//www.ncld.org/content/view/302/326

National Center for Learning Disabilities. (2006). Dyscalculia . Copyright 2007 National Center for Learning Disabilities , Inc. www. ldoline .org.mht

National Center for Learning Disabilities . (2006). Dyscalculia: A Quick Look . Copyright 2008 National Center for Learning Disabilities, Inc. www. ldoline .org.mht

PARENTING Magazine. (2003).Help Kids Get Organized . Copyright ©2008TWEAN News Channel Of Austin, L.P. D.B.A. News 8 Austin . Http.//Www.Tipit.Net
Rubinsten, Orly. Henik, Avishai. (2006). Double Dissociation of Functions in Developmental Dyslexia and Dyscalculia. Journal of Educational Psychology . (2006) Nov Vol 98(4) 854-867.
Sluis , Sophie van der . de Jong , Peter F . van der Leij , Aryan .(2006) . Executive functioning in children , and its relations With reasoning, reading, and arithmetic . Journal of Intelligence 35 (2007) 427–449 . www.sciencedirect.com.
Sutton, Amy M. (2007) . Executive function in the presence of sleep disordered breathing. Dissertation for PhD . the College of Education Georgia State University.
Stanberry, Kristin . (2008). Executive Function: A New Lens through which to View Your Child, © GreatSchools Inc . All Rights Reserved. Originally created by Schwab Learning, formerly a program of the Charles and Helen Schwab Foundation.www. SchwabLearning_org.mht.
Twamley , W Elizabeth . Palmer, W. Barton , Jeste V Dilip . Taylor , J Michael . Heaton , K Robert. (2006) . Transient and executive function working memory in schizophrenia, Journal of Schizophrenia Research 87(2006)185–190. www.sciencedirect.com . www.elsevier.com/locate/lindif
Ward , Sarah . Executive Function Skills . (2007). CCC-SLP, SPED PAC Presentation. o.mel@verizon.net . www.executivefunctiontherapy.com

Wright , Christina C. (1996). Learning Disabilities in Mathematics. ©2008 WETA. All Rights Reserved , www. ldoline .org.mht