نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

 هدف : تحقیق حاضر با هدف بررسی سرعت پردازش اطلاعات شنیداری در نابینایان انجام شد . روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی و روش انجام گرفتن آن زمینه ای است. جامعه و نمونة آماری: از میان نوجوانان بینا و نابینای شهر تهران  به شیوة گزینش در دسترس 15 نوجوان نابینا (14 تا 16 سال ) و 15 نوجوان بینا (14 تا 16 سال ) که در دبیرستان‏های شهر تهران و حومه مشغول به تحصیل بودند انتخاب شدند روش جمع‏آوری داده‏ها: برای ارزیابی سرعت پردازش اطلاعات شنیداری هر دو گروه نمونه با استفاده از دو نسخة آزمون PASAT (PASAT1/6 و PASAT2/8 ) مورد سنجش قرار گرفتند. روش آماری: نتایج به دست آمده با استفاده از آزمون آماری T مستقل مورد بررسی قرار گرفت . یافته ها : نتایج نشان دادند که نوجوانان نابینا در  PASAT2/8و در سطح 05/0 = α تفاوت معناداری با نوجوانان بینا نشان ندادند. اما این گروه در PASAT1/6 و در سطح 05/0 = α تفاوت معناداری با نوجوانان بینا نشان دادند. به سخن دیگر ، دانش آموزان نابینا بهتر از بینا عمل کردند. نتیجه گیری : چنین یافته هایی بیانگر آن است که عملکرد نوجوانان نابینا در سرعت پردازش اطلاعات شنیداری با استفاده از آزمون PASAT نسبت به نوجوانان بینا تا حدودی بهتر است و هر چه سرعت ارائة محرک ها بیشتر باشد این تفاوت معنادار تر است . پیشنهادها : بر اساس یافته های پژوهش پیشنهاد می شود معلمان در آموزش کودکان نابینا به توانایی ویژه آنها در پردازش اطلاعات شنیداری توجه کنند و بر آموزش این گروه از راه شنیداری تأکید ورزند .

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Assessment and Comparison of Auditory Information Processing Speed in Sighted and Blind (14–16 Year-old) Adolescents in Tehran, 2012

نویسندگان [English]

  • Parviz Sharifi Daramadi
  • Maryam Malmir

چکیده [English]

Objective: The aim of this research is to assess the auditory information processing in blind adolescents.
Method: The present study is an applied research carried out by field research methodology. 15 blind and 15 sighted students (aged from 14 to 16) of high schools in Tehran and suburbs were selected. In order to assess the speed of auditory information processing, both sample groups were tested using two versions of Paced Auditory Serial Addition Test (PASAT2.8 & PASAT1.6). The data were analyzed by T (independent) statistical test.
Results: Blind students didn’t show any significant difference with sighted ones in PASAT 2.8 (α= 0.05); however, they showed a highly significant difference in PASAT 1.6 (α= 0.05). In other words, blind students performed better than sighted ones.
Conclusion: The results indicate that when it comes to auditory information processing speed, performance of blind students is relatively better than sighted ones in PASAT test. The faster the presentation of stimulus, the more significant is the difference of their performance.
Recommendations: Based on the findings of this study, it is suggested that when educating blind students, teachers should pay attention to their special abilities in processing auditory information and lay more stress on educating these students by relying on their auditory abilities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Auditory Information Processing Speed
  • PASAT
  • blindness
روبرت هوداپ ، تحول و نارسایی های توانشی ، ترجمة شریفی درآمدی ، پرویز ؛ مرادی ، حسین ( 1389) ، تهران ، نشر دانژه.
سلامت نیوز (1387) آمار اعلام شده توسط سازمان بهزیستی.
سیف نراقی ، مریم ؛ نادری ، عزت الله ( 1390) روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی ، تهران : انتشارات ارسباران.
 
Abel, S. M., Figueiredo, J. C., Consoli, A., Birt, C. M., & Papsin, B. C. (2002). The effect of blindness on horizontal plane sound source identification. International Journal  of Audiology, 41, 285–292.
Bavelier, D., & Neville, H. (2002). Cross-modal plasticity: Where and how? Nature Reviews Neuroscience, vol 3
Crandall W , Bentzen BL , Myers L (1998) . research on the use of talking signs at light controlled street crossing . Rehabilitation engineering research center report Sanfrancisco
De volder AG , Toyama H , Kimura Y , Kiyosawa M , Nakano H , Vanlierde A , Wenet- Defalque MC , Mishina M , Oda K , Ishiwata K , Senda M (2001). Auditory triggered mental imagery of shape involves visual association areas in early blind humans . Neuroimage . . 14 ; 129-139 
Deluca . John , Christodoulou . Christopher , Diamond J Bruce , Rosenstein D Elliot , Kramer Nile , Natelson H Benjamin (2004) . Working memory deficit in chronic fatigue syndrome; Differentiating Between Speed and Accuracy of information processing . Journal of the international neuropsychological society  ; 10 , 101-109
Drew .M.A, , Starkey N.J , Islar R.B(2009) , examining the link between information processing speed & executive function in MS ,Archives of clinical neuropsychology
Gronwall, D. M. A. (1977). Paced auditory serial-addition task: A measure of recovery from concussion. Perceptual and Motor Skills, 44, 367-373.
James .W.(1890), principals of psychology , Henry Holt & company , New York, vol1,509-510
 
King AJ, Parsons CH (1999). Improved auditory spatial acuity in visually deprived ferrets. Eur J. Neurosci. 11:3945-3956.
Kujala, T., Alho, K., & Naatanen, R. (2000). Cross-modal reorganization of human cortical functions. Trends in Neurosciences, 23, 115–120.
 
Lessard N, Pare M, Lepore F, Lassonde M(1998). Early blind human subjects localize sound sources better than sighted subjects. Nature ; 395(6699):278-280
MAssof ,Robert W ( July 2003) .Auditory assistive Device for the blind . International conference on auditory display, Boston 271-275
 
Reicker, L.I., Tombaugh, T.N., Walker, L. & Freedman, M.S. (2007). Reaction time: An alternative method for assessing the effects of multiple sclerosis on information processing speed. Archives of Clinical Neuropsychology, 22, 655 - 664.
Rao, S. M., Leo, G. J., Haughton, V. M., St. Aubin-Faubert, P., & Bernardin, L. (1989). Correlation of magnetic resonance imaging with neuropsychological testing in multiple sclerosis. Neurology, 39,161-166.
Rao, S. M., Leo, G. J., Bernardin, L., & Unverzagt, F. (1991). Cognitive dysfunction in multiple sclerosis : I . Frequency , patterns, and prediction . neurology , 41 , 658-691
Rauschecker, J. P. (1995). Compensatory plasticity and sensory substitution in the cerebral cortex. Trends in Neurosciences, 18, 36–43.
Rauschecker, J. P., & Kniepert, U. (1994). Auditory localization behavior in visually deprived cats. European Journal of Neuroscience, 6, 149–160
Rice, C. E. (1970). Early blindness, early experience, and perceptual enhancement. Research Bulletin of the American Foundation of the Blind, 22, 1–22.
Roder, B., & Rosler, F. (2004). Compensatory plasticity as a consequence of sensory loss,Handbook of multisensory processing. 719–747
Roder, B., Teder-Salejarvi, W., Sterr, A., Rosler, F., Hillyard, S. A., & Neville, H. J. (1999). Improved auditory spatial tuning in blind humans. Nature, 400, 162–166.
Teder-Salejarvi, W. A., Hillyard, S. A., Roder, B., & Neville, H. J. (1999). Spatial attention to central and peripheral auditory stimuli as indexed by event-related potentials. Cognitive Brain Research, 8, 213–227.
Tsourtos , G , Thompson JC , Stough .C. ( 2002) Evidence of an early information processing speed deficit in unipolar major depression . Psychological medicine  . 32 , 259-265
 
Veterans Health Initiative (2002). Visual impairment & Blindness , Department of veterans Affairs Employee Education System 
Weeks, R., Horwitz, B., Aziz-Sultan, A., Tian, B., Wessinger, M., & Cohen, L. G. (2002). A positron emission tomography study of auditory localization in the congenitally blind. Journal of Neuroscience, 10, 2664–2672.
Weeks . R  , Horiwitz . B , Hallet . M , Rauschecker . JP (2000) , A positron emission tomography study of auditory localization in the congenitally blind ; 20,2664-2672
Winer WR , Lawson G, Maghshineh K , Brown J , Bischoff A , Toth A (1997). The use of traffic sound to make street crossing by persons who are visually impaired . J – Vis- impaired Blind  ; 91:435-445
Zwiers, M. P., Van Opstal, A. J., & Cruysberg, J. R. M. (2001). Two-dimensional sound-localization behavior of early-blind humans. Experimental Brain Research, 140, 206–222.
 
Zwiers MP, Van Opstal AJ, Cruysberg JR(2002). A spatial hearing deficit in early-blind humans. J. Neurosci; 21:1-5.