نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
چکیده
هدف : تحقیق حاضر با هدف بررسی سرعت پردازش اطلاعات شنیداری در نابینایان انجام شد . روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی و روش انجام گرفتن آن زمینه ای است. جامعه و نمونة آماری: از میان نوجوانان بینا و نابینای شهر تهران به شیوة گزینش در دسترس 15 نوجوان نابینا (14 تا 16 سال ) و 15 نوجوان بینا (14 تا 16 سال ) که در دبیرستانهای شهر تهران و حومه مشغول به تحصیل بودند انتخاب شدند روش جمعآوری دادهها: برای ارزیابی سرعت پردازش اطلاعات شنیداری هر دو گروه نمونه با استفاده از دو نسخة آزمون PASAT (PASAT1/6 و PASAT2/8 ) مورد سنجش قرار گرفتند. روش آماری: نتایج به دست آمده با استفاده از آزمون آماری T مستقل مورد بررسی قرار گرفت . یافته ها : نتایج نشان دادند که نوجوانان نابینا در PASAT2/8و در سطح 05/0 = α تفاوت معناداری با نوجوانان بینا نشان ندادند. اما این گروه در PASAT1/6 و در سطح 05/0 = α تفاوت معناداری با نوجوانان بینا نشان دادند. به سخن دیگر ، دانش آموزان نابینا بهتر از بینا عمل کردند. نتیجه گیری : چنین یافته هایی بیانگر آن است که عملکرد نوجوانان نابینا در سرعت پردازش اطلاعات شنیداری با استفاده از آزمون PASAT نسبت به نوجوانان بینا تا حدودی بهتر است و هر چه سرعت ارائة محرک ها بیشتر باشد این تفاوت معنادار تر است . پیشنهادها : بر اساس یافته های پژوهش پیشنهاد می شود معلمان در آموزش کودکان نابینا به توانایی ویژه آنها در پردازش اطلاعات شنیداری توجه کنند و بر آموزش این گروه از راه شنیداری تأکید ورزند .
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Assessment and Comparison of Auditory Information Processing Speed in Sighted and Blind (14–16 Year-old) Adolescents in Tehran, 2012
نویسندگان [English]
- Parviz Sharifi Daramadi
- Maryam Malmir
چکیده [English]
Objective: The aim of this research is to assess the auditory information processing in blind adolescents.
Method: The present study is an applied research carried out by field research methodology. 15 blind and 15 sighted students (aged from 14 to 16) of high schools in Tehran and suburbs were selected. In order to assess the speed of auditory information processing, both sample groups were tested using two versions of Paced Auditory Serial Addition Test (PASAT2.8 & PASAT1.6). The data were analyzed by T (independent) statistical test.
Results: Blind students didn’t show any significant difference with sighted ones in PASAT 2.8 (α= 0.05); however, they showed a highly significant difference in PASAT 1.6 (α= 0.05). In other words, blind students performed better than sighted ones.
Conclusion: The results indicate that when it comes to auditory information processing speed, performance of blind students is relatively better than sighted ones in PASAT test. The faster the presentation of stimulus, the more significant is the difference of their performance.
Recommendations: Based on the findings of this study, it is suggested that when educating blind students, teachers should pay attention to their special abilities in processing auditory information and lay more stress on educating these students by relying on their auditory abilities.
کلیدواژهها [English]
- Auditory Information Processing Speed
- PASAT
- blindness