نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطۀ سبک فرزندپروری مادران با رفتار سازشی دانشآموزان کمتوان ذهنی انجام شد. این پژوهش از نوع کاربردی و شیوه انجام گرفتن آن همبستگی است. جامعۀ مورد مطالعه را تمامی مادران دانشآموزان کمتوان ذهنی شهر شیراز تشکیل میداد که از میان آن 101 نفر با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای سنجش سبک فرزندپروری مادران از پرسشنامۀ رابینسون و همکاران (1995) و برای سنجش رفتار سازشی دانشآموزان کمتوان ذهنی از پرسشنامۀ رفتار سازشی لمبرت و همکاران (1974) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از رگرسیون چندگانه نشان داد که سبک فرزندپروری استبدادی و سهلگیرانه پیشبینی کنندة مثبت و معنادار رفتار ضداجتماعی، رفتار طغیانی، رفتار خشونتآمیز و مخرب، رفتار قالبی، انزوا و آشفتگی روانی، تندخویی و رفتار نامناسب اجتماعی است(1./. P<). شایان ذکر است که بر اساس یافتههای این پژوهش بین سبک فرزندپروری اقتداری و خرده مقیاسهای رفتار سازشی رابطهای مشاهده نشد و سبک فرزندپروری اقتداری قادر به پیشبینی هیچ یک از عاملهای رفتار سازشی نبود(5./. P˃). با توجه به یافتههای به دست آمده طراحی برنامههای آموزش خانواده به ویژه برنامههای آگاهی از سبکهای فرزندپروری و اثرات هر یک از آنها بر فرزندان بسیار ضروری است تا از این طریق بتوان با تغییر نگرش مادران و بهبود روابط اعضای خانواده، رفتار سازشی دانشآموزان با کمتوان ذهنی را بهبود بخشید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Predicting Adaptive Behaviors of Students with Intellectual Disabilities Based on the Parenting Styles of Their Mothers
نویسندگان [English]
- Qorban Hemati Alamdarloo
- Abbass Ali Hosseinkhanzadeh
- Azam Moradi
- Manijeh Farshchi
چکیده [English]
The aim of this study is to predict adaptive behaviors of students with intellectual disabilities on the basis of parenting styles. The statistical population of this research includes all mothers of students with intellectual disabilities in Shiraz city, out of which 101 mothers are selected by random cluster sampling. Parenting styles questionnaire (Robinson et al., 1995) is used for measuring parenting styles and Lambert's Adaptive Behavior Inventory is applied for measuring the adaptive behavior of students with intellectual disabilities. The data analysis done by using multiple regression test shows that authoritarian and permissive parenting styles is a significant positive predictor of antisocial, outburst behavior, violent and disruptive, and stereotypic behaviors, isolation and psychological distress, spleeny and socially inappropriate behaviors (p
کلیدواژهها [English]
- adaptive behavior
- parenting styles
- mothers
- students with intellectual disabilities