نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر آموزش ایمنسازی درپیشگیری از آسیب جنسی دختران نوبالغ کمتوان ذهنی آموزشپذیر انجام شده است. روش این پژوهش نیمه آزمایشی و جامعه آماری را تمامی مراکز آموزشی دخترانه کمتوان ذهنی شهر تهران تشکیل میدهند که 64 مرکز میباشد. واحدهای نمونهبرداری شامل چهارمرکز آموزشی دخترانه کمتوان ذهنی است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده از میان مراکز آموزشی دخترانه کمتوان ذهنی شهر تهران انتخاب شدند. بعد از اجرای پرسشنامه «آسیبپذیری جنسی کودکان و نوجوانان» علیایی زند با اعتبار و روایی بالاتر از (85/0= )، تعداد 40 دانشآموز نوبالغ کمتوان ذهنی، به عنوان گروه آسیبپذیر تر جنسی شناخته شدند و جهت ایمنسازی در مقابل آسیبپذیری جنسی تحت برنامههای مداخله آزمایشی قرار گرفتند. بدین ترتیب که ابتدا بعد از انجام پیشآزمون برنامههای مداخله آزمایشی ارائه گردید، درادامه پس آزمون صورت گرفت، سپس بعد از دوهفته با اجرای آزمون پیگیری، پایداری آموزش ایمنسازی، بار دیگر در بوته آزمایش قرار گرفت. در نهایت، با استفاده از مدل آماری اندازهگیری مکرر به آزمون سئوالهای پژوهش پرداخته شد. یافتهها نشان دادند که آموزش ایمنسازی جنسی در حفظ واحترام به حریم جسمی و مهارتهای مقابلهای در برابر آسیب پذیری جنسی دختران نوبالغ کمتوان ذهنی آموزشپذیر مؤثر است. از این رو پیشنهاد میشود سایر کودکان نوبالغ دختر وپسراستثنایی با استفاده از وسایل کمک آموزشی متنوع، جهت پیشگیری از آسیب پذیری جنسی، در مراکز آموزشی مورد آموزش قرار گیرند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of Protection Education on Prevention of Sexual Vulnerabilities in Mentally Retarded Pubescent Girls
نویسندگان [English]
- Shahin Oliya'i’ Zand
- Samira Vakili
چکیده [English]
The present study investigates the effects of protection education on preventing sexual vulnerabilities in educable mentally retarded pubescentgirls. The research method is quasi-experimental, and the statistical population consists of all 64 training centers for mentally retarded girls in Tehran. The sampling units include four training centers selected randomly. After administration ofthe questionnaire called “Sexual Abuse Vulnerability Questionnaire of Children and Adolescents” prepared by Oliya’ee Zand which had acceptable validity and reliability (more than α=0.85), 40 students were identified as more sexually vulnerable. They formed the experimental group and were tested through intervention programsfor protection against sexual vulnerability. First a pre-test was administered after which intervention programs were implemented. Then, the post-test and follow Up-test were implemented to see the effect of protection education.Finally, using the statistical model of repeated measures, research questions were evaluated. The results show that protection education about sex is effective in improving abilities to maintain and respect physical privacy and developing preventive skills to avoid sexual vulnerability.Based on the results,it is recommended that other exceptionalpubescentboys and girls should be trained using various teaching instrument in training centers for protection against sexual vulnerabilities.
کلیدواژهها [English]
- protection
- sexual vulnerability
- mental retardation