نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی سبک دلبستگی عمومی والدین و نظریۀ ذهن دانش‏آموزان کم‏توان ذهنی11-8 ساله شهرستان گناباد بود. طرح این پژوهش از نوع مطالعات علی ـ مقایسه ای بود. جامعۀ این پژوهش را همه دانش‏آموزان دختر و پسر که در مدرسه استثنایی شهید علویان گناباد مشغول به تحصیل بودند تشکیل می‏دادند که به صورت تمام شماری انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، از روش‏های آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون t مستقل) استفاده شد. نتایج نشان داد که دلبستگی عمومی والدین، دلبستگی پدر و مادر با نظریۀ ذهن (تکالیف محتوای غیرمنتظره و انتقال غیر منتظره) در بین دانش‏آموزان کم‏توان ذهنی که به این تکالیف پاسخ درست و نادرست داده‌اند تفاوت معنادار ندارد (0.05 P>). با استناد به داده‏های بدست آمده می‌توان نتیجه گرفت که دلبستگی عمومی والدین در بین دانش‏آموزانی که به تکالیف نظریۀ ذهن پاسخ درست یا نادرست داده‌اند تفاوتی ندارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Attachment Parenting and Theory of Mind in 8 to11 Year-old Students with Intellectual Disability

نویسندگان [English]

  • Roqayyeh Asadi Gandomani
  • Abbas Nesaian
  • Parviz Sharifi Daramadi

چکیده [English]

The present research aims at studying attachment parenting style and the theory of mind in 8 to11 year-old students with intellectual disability in Gonabad City. Statistical population of this causal-comparative research includes all intellectually disabled students in an exceptional school (Gonabad city, Alavian school), all of whom were selected as sample. Descriptive and deductive methods(independent T test) were applied for data analysis. Findings show that there is no significant relationship between attachment parenting style and theory of mind in intellectually disabled students that gave correct or incorrect responses (p</005) to assignments.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Attachment theory of mind
  • Intellectual disability
ادب، غلامحسین (1384)، بررسی رابطه نظریۀ ذهن با سن، هوش، جنسیت و نوع تکلیف در کودکان پیش دبستانی، پایان‏نامۀ کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه تهران.
افروز، غلامعلی (1381)، روانشناسی و توانبخشی کودکان آهسته گام (کم‏توان ذهنی)، تهران: دانشگاه تهران.
امین یزدی، امیر (1383)، شناخت اجتماعی: تحولات استدلال «تئوری ذهن» در کودکان، مطالعات تربیتی و روانشناسی، 5، 66-43.
بشارت، محمدعلی (1379)، ساخت و هنجار یابی مقیاس دلبستگی بزرگسالان. (گزارش طرح پژوهشی)، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
حسن زاده، سعید (1384)، تئوری ذهن در کودکان ناشنوا. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی،16،143-164.
جوکار، بهرام؛ سامانی، سیامک؛ فولادچنگ، محبوبه (1379)، دیدگاه گیری در کودکان پیش دبستانی: بررسی مقایسه ای درون فردی و بین فردی، روانشناسی و علوم تربیتی، 30، 160-37.
زیگلر، رابرت و آلیبالی، مارتا (1386)، تفکر کودکان: روان شناسی رشد شناختی، ترجمه کمال خرازی، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی.
طاهری، محمد (1388)، رابطه سبک دلبستگی والدین و بلوغ اجتماعی دانش‏آموزان کم‏توان ذهنی شهر شیراز، پایان‏نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
قمرانی، امیر؛ البرزی، شهلا؛ خیر، محمد (1385)، بررسی روایی و اعتبار آزمون نظریۀ ذهن در گروهی از دانش‏آموزان کم‏توان ذهنی و عادی شهر شیراز، مجله روانشناسی، 10، 199- 181.
گال، مردیت؛ بورگ، والتر؛ گال، جویس (1384)، روش‏های تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی، ترجمه احمدرضا نصر و همکاران، تهران: انتشارات سمت.
مشهدی، علی؛ محسنی، نیکچهر (1385)، بررسی مقایسه ای توانش های نظریۀ ذهن و نگهداری ذهنی عدد در کود کان کم‏توان ذهنی آموزش‏پذیر و کودکان عادی پیش دبستانی، مجله روانشناسی،10، 155-134.
نسائیان، عباس (1389)، تأثیر آموزش باور غلط بر اکتساب نظریۀ ذهن کودکان کم‏توان ذهنی 11-8، پایان‏نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی.
 
Abbeduto, L; Short-Meyerson K; Dolish, J & Benson,G (2004), Relationship between theory of mind and language ability in children and adolescents with intellectual disability; Journal of Intellectual Disability Research, 48, 150-159.
Astington, J; & Jenkins, J (1995), Theory of mind development and social understanding. Cognition and Emotion.9, 151-165.
Baldwin, M. W; & Fehr, B. (1995). On the Instability of Attachment Style Rating, Personal Relationships, 2, 247- 261.
Baron-Cohen, S., Leslie, A. M., & Frith, U. (1985). Does the autistic child have a" theory ofmind. Cognition, 21, 13-125.
Baron-Cohen, S. (1999). The evolution of a theory of mind. The descent of mind: Psychological perspectives on hominid evolution, 261-277.
Bartholomew, K; & Shaver, P. R. (1998). Methods of Assessing Adult Attachment, In J. A. Simpson; & W. S. Rholes (Eds), Attachment Theory and Close Relationship, N. Y. Guilford Press, 25- 45.
Call, J. & Tomasello, M. (2008). Does the chimpanzee have a theory of mind? 30 years later. Trends in Cognitive Sciences, 12, 187-192.
Carpendale, J &  Lewis, C;  Susswein, N  & Lunn, J (2008), Talking and thinking: The role of speech in social understanding, In A. Winsler, C. Fernyhough, & I. Montero (Eds.), Private speech, executive functioning, and the development of verbal self-regulation. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Cebula, K. R. & Wishart, J. G. (2008). Social Cognition in Children with Down syndrome. International Review of Research in Mental Retardation, 35, 43-86.
Doherty, M (2009), Theory of Mind: How Children Understand Others' Thoughts and Feelings. Hove and New York, Psychology Press.
Feeney, J; & Noller, P. (1996). Adult attachment, London: Sage Publications, 25- 32.
Fernyhough, C. (2008). Getting Vygotskian about theory of mind: Mediation, dialogue, and the development of social understanding. Developmental review, 28, 225-262.
Flavell, J. H. (2000). Development of children's knowledge about the mental world. International Journal of Behavioral Development, 24, 15.
Guajardo, N. R., Snyder, G., & Petersen, R. (2008). Relationships among parenting practices, parental stress, child behaviour, and children's social-cognitive development. Infant and Child Development.
Guttmann, T. M. (2004). Affect, attachment, and maternal response to infant Behavior and Development, 17, 335- 340.
Hale, C. & Tager-Flusberg, H (2003), The influence of language on theory of mind: A training study, Institutes National of Health, 6(3): 346-359.
Hazan, C; & Shaver, P. (1987). Romantic love conceptualized as an attachment roses. Journal of Personality and Social Psychology, 52, 511- 524.
LaBounty, J; Wellman, H; Olson, S; Lagattuta, K; & Liu, D (2008), Mothers’ and Fathers' Use of Internal State Talk with their Young Children, Social Development, 17, 757-775.
Maynard,A.E & Greenfeild,P.M. (2003). Implicit cognitive development in cultural tools and children: lessons from Maya Mexico. Cognitive Development,489-510.
McAlister, A & Peterson, C (2007), A longitudinal study of child siblings and theory of mind development, Cognitive  Development, 22 (2), 258-270.
Mc Cabe, P. C; Meller, P. J. (2004). The relationship between language and social competence: How language impairment affects social growth. Psychology in the Schools, 41 (3), 313- 321.
Ojose, B.(2008). Applying Piaget’s Theory of Cognitive Development to Mathematics Instruction. The Mathematics Educator. 18, 26–30.
Onti, L. L & Thampson, R.A.(2008). Attachment , Parent-Child discourse and theory of mind development. Blackwell Publishing, 47-61.
Papalia, D. E. (2002). Adult attachment representations, parental responsiveness and infant attachment: A meta-analysis on the predictive validity of the Adult Attachment Interview. Psychological Bulletin, 117, 387-403.
Pears K & Moses L (2003), Demographics, parenting, and theory of mind in preschool children. Social development, 12, 1-20.
Peterson, C. C., Wellman, H. M., & Liu, D. (2005). Steps in theory-of-minddevelopment for children with deafness or autism. Child Development, 76, 502-517.
Schlesinger,M & McMurray,B. (2012). The past, present, and future of computational model of cognitive development. Cognitive development.
Staci Young B A. (2008). Theory of mind its significance in children with autism. Proprium Journal of psychology; 2:17- 24.
Symons, D (2004), Mental state discourse, theory of mind, and the internalization of self–other understanding. Developmental Review, 24, 159–188.
Vinden, P (2001), Parenting attitudes and child’s understanding of mind a comparison of Korean American and Angola- American families. cognitive development, 16,793-809.