ادب، غلامحسین (1384)، بررسی رابطه نظریۀ ذهن با سن، هوش، جنسیت و نوع تکلیف در کودکان پیش دبستانی، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه تهران.
افروز، غلامعلی (1381)، روانشناسی و توانبخشی کودکان آهسته گام (کمتوان ذهنی)، تهران: دانشگاه تهران.
امین یزدی، امیر (1383)، شناخت اجتماعی: تحولات استدلال «تئوری ذهن» در کودکان، مطالعات تربیتی و روانشناسی، 5، 66-43.
بشارت، محمدعلی (1379)، ساخت و هنجار یابی مقیاس دلبستگی بزرگسالان. (گزارش طرح پژوهشی)، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
حسن زاده، سعید (1384)، تئوری ذهن در کودکان ناشنوا. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی،16،143-164.
جوکار، بهرام؛ سامانی، سیامک؛ فولادچنگ، محبوبه (1379)، دیدگاه گیری در کودکان پیش دبستانی: بررسی مقایسه ای درون فردی و بین فردی، روانشناسی و علوم تربیتی، 30، 160-37.
زیگلر، رابرت و آلیبالی، مارتا (1386)، تفکر کودکان: روان شناسی رشد شناختی، ترجمه کمال خرازی، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی.
طاهری، محمد (1388)، رابطه سبک دلبستگی والدین و بلوغ اجتماعی دانشآموزان کمتوان ذهنی شهر شیراز، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
قمرانی، امیر؛ البرزی، شهلا؛ خیر، محمد (1385)، بررسی روایی و اعتبار آزمون نظریۀ ذهن در گروهی از دانشآموزان کمتوان ذهنی و عادی شهر شیراز، مجله روانشناسی، 10، 199- 181.
گال، مردیت؛ بورگ، والتر؛ گال، جویس (1384)، روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی، ترجمه احمدرضا نصر و همکاران، تهران: انتشارات سمت.
مشهدی، علی؛ محسنی، نیکچهر (1385)، بررسی مقایسه ای توانش های نظریۀ ذهن و نگهداری ذهنی عدد در کود کان کمتوان ذهنی آموزشپذیر و کودکان عادی پیش دبستانی، مجله روانشناسی،10، 155-134.
نسائیان، عباس (1389)، تأثیر آموزش باور غلط بر اکتساب نظریۀ ذهن کودکان کمتوان ذهنی 11-8، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی.
Abbeduto, L; Short-Meyerson K; Dolish, J & Benson,G (2004), Relationship between theory of mind and language ability in children and adolescents with intellectual disability
; Journal of Intellectual Disability Research, 48, 150-159.
Astington, J; & Jenkins, J (1995), Theory of mind development and social understanding. Cognition and Emotion.9, 151-165.
Baldwin, M. W; & Fehr, B. (1995). On the Instability of Attachment Style Rating, Personal Relationships, 2, 247- 261.
Baron-Cohen, S., Leslie, A. M., & Frith, U. (1985). Does the autistic child have a" theory ofmind. Cognition, 21, 13-125.
Baron-Cohen, S. (1999). The evolution of a theory of mind. The descent of mind: Psychological perspectives on hominid evolution, 261-277.
Bartholomew, K; & Shaver, P. R. (1998). Methods of Assessing Adult Attachment, In J. A. Simpson; & W. S. Rholes (Eds), Attachment Theory and Close Relationship, N. Y. Guilford Press, 25- 45.
Call, J. & Tomasello, M. (2008). Does the chimpanzee have a theory of mind? 30 years later. Trends in Cognitive Sciences, 12, 187-192.
Carpendale, J & Lewis, C; Susswein, N & Lunn, J (2008), Talking and thinking: The role of speech in social understanding, In A. Winsler, C. Fernyhough, & I. Montero (Eds.), Private speech, executive functioning, and the development of verbal self-regulation. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Cebula, K. R. & Wishart, J. G. (2008). Social Cognition in Children with Down syndrome. International Review of Research in Mental Retardation, 35, 43-86.
Doherty, M (2009), Theory of Mind: How Children Understand Others' Thoughts and Feelings. Hove and New York, Psychology Press.
Feeney, J; & Noller, P. (1996). Adult attachment, London: Sage Publications, 25- 32.
Fernyhough, C. (2008). Getting Vygotskian about theory of mind: Mediation, dialogue, and the development of social understanding. Developmental review, 28, 225-262.
Flavell, J. H. (2000). Development of children's knowledge about the mental world. International Journal of Behavioral Development, 24, 15.
Guajardo, N. R., Snyder, G., & Petersen, R. (2008). Relationships among parenting practices, parental stress, child behaviour, and children's social-cognitive development. Infant and Child Development.
Guttmann, T. M. (2004). Affect, attachment, and maternal response to infant Behavior and Development, 17, 335- 340.
Hale, C. & Tager-Flusberg, H (2003), The influence of language on theory of mind: A training study, Institutes National of Health, 6(3): 346-359.
Hazan, C; & Shaver, P. (1987). Romantic love conceptualized as an attachment roses. Journal of Personality and Social Psychology, 52, 511- 524.
LaBounty, J; Wellman, H; Olson, S; Lagattuta, K; & Liu, D (2008), Mothers’ and Fathers' Use of Internal State Talk with their Young Children,
Social Development, 17, 757-775.
Maynard,A.E & Greenfeild,P.M. (2003). Implicit cognitive development in cultural tools and children: lessons from Maya Mexico. Cognitive Development,489-510.
McAlister, A & Peterson, C (2007), A longitudinal study of child siblings and theory of mind development, Cognitive Development, 22 (2), 258-270.
Mc Cabe, P. C; Meller, P. J. (2004). The relationship between language and social competence: How language impairment affects social growth. Psychology in the Schools, 41 (3), 313- 321.
Ojose, B.(2008). Applying Piaget’s Theory of Cognitive Development to Mathematics Instruction. The Mathematics Educator. 18, 26–30.
Onti, L. L & Thampson, R.A.(2008). Attachment , Parent-Child discourse and theory of mind development. Blackwell Publishing, 47-61.
Papalia, D. E. (2002). Adult attachment representations, parental responsiveness and infant attachment: A meta-analysis on the predictive validity of the Adult Attachment Interview. Psychological Bulletin, 117, 387-403.
Pears K & Moses L (2003), Demographics, parenting, and theory of mind in preschool children. Social development, 12, 1-20.
Peterson, C. C., Wellman, H. M., & Liu, D. (2005). Steps in theory-of-minddevelopment for children with deafness or autism. Child Development, 76, 502-517.
Schlesinger,M & McMurray,B. (2012). The past, present, and future of computational model of cognitive development. Cognitive development.
Staci Young B A. (2008). Theory of mind its significance in children with autism. Proprium Journal of psychology; 2:17- 24.
Symons, D (2004), Mental state discourse, theory of mind, and the internalization of self–other understanding. Developmental Review, 24, 159–188.
Vinden, P (2001), Parenting attitudes and child’s understanding of mind a comparison of Korean American and Angola- American families. cognitive development, 16,793-809.