نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر دو روش آموزشی چندحسی و فراستیگ بر اصلاح عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان پسر دوم ابتدایی شهر همدان انجام شد. آزمودنیها 45 نفر از دانشآموزان نارساخوان پایه دوم ابتدایی مدارس پسرانه شهر همدان بودند که از این تعداد 15نفر در گروه آزمایشی چندحسی فرنالد و 15نفر در گروه آزمایشی ادراک دیداری فراستیگ قرارگرفته و 15 نفر دیگر به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. آزمودنیها از جامعه ای انتخاب شدند که با توجه به نظرمعلمان ازطریق چک لیست نارساخوانی و برای همتاسازی و همگنی هوش هر سه گروه، آزمون ریون کودکان، استفاده شد. بعد از اجرای پیشآزمون، گروه آزمایشی چند حسی فرنالد، 10 جلسه آموزش روش چندحسی فرنالد و گروه آزمایشی ادراک دیداری فراستیگ، 10 جلسه آموزش روش ادراک دیداری فراستیگ، دریافت کردند ولی گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. برای انجام پیشآزمون و پسآزمون، از آزمون فلاح چای (1374)، برای هر سه گروه استفاده شد و برای تحلیل یافتهها ازتحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که گروه آموزش دیده با روش چندحسی فرنالد و گروه آموزش دیده با روش ادراک دیداری فراستیگ، در خواندن، درک معنی جملات و عملکرد خواندن، عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل داشتند. در ضمن، گروه آموزش دیده با روش چندحسی فرنالد در خواندن و درک معنی جملات، عملکرد بهتری نسبت به گروه آموزش دیده با روش ادراک دیداری فراستیگ، داشتند. روشهای آموزشی چندحسی فرنالد و ادراک دیداری فراستیگ میتواند موجب بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان پسر نارساخوان شود و از میان این دو روش، روش چندحسی فرنالد، را میتوان به عنوان روشی اثربخشتر در بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان، به کار برد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Comparison of the Effects of Fernald Multi-Sensory and Frostig Visual Perception Methods on Improvement of Reading Performance in Dyslexic Male Students in Hamedan City
نویسندگان [English]
- Abolghasem Yaghoubi
- Hosein Mohagheghi
- Maryam Ghafoori Asar
- Khosro Rashid
چکیده [English]
This research aims at studying the effects of Fernald multi-sensory & Frostig visual perception methods on improvement of reading performance in 2nd grade dyslexic male students in elementary schools in Hamedan. The subjects are 45 2nd grade dyslexic male students in elementary schools in Hamedan, out of which 15 students are placed in Fernald multi-sensory experimental group and 15 others in Frostig visual perception experimental group. The remaining 15 students are considered as the control group. The subjects are selected from a population through dyslexia check list based on teachers’ idea. In order to homogenize the groups, Raven's Children IQ Test is used. After performing the pre-test, Multi-sensory experimental group receives Fernald multi-sensory instruction, and the visual perception experimental group receives Frostig visual perception instruction for 10 sessions. However, the control group does not receive any instructions. Falah Chay Reading Test (1995) is administered for the three groups as pre-test and post-test. For data analysis, T-Test and Analysis of Covariance are used. The results show that the groups trained with Fernald multi-sensory and Frostig visual perception methods perform better in reading, comprehending the meaning of sentences and reading performance than the control group. Meanwhile, the group trained with Fernald multi-sensory has a better performance in reading and comprehending the meaning of sentences in comparison with the one receiving the Frostig visual perception method. It can therefore be concluded that the above said methods can improve the reading performance in dyslexic male students, and among these two methods, Fernald multi-sensory method may be applied as the more effective method in improvement of the reading performance in these students.
کلیدواژهها [English]
- learning disability
- dyslexia
- Fernald multi-sensory method
- Frostig visual perception method
- improvement of reading performance