مقاله پژوهشی
1. اثربخشی آموزش حافظۀ کاری بر کارکردهای اجرایی و عملکرد تحصیلی دانش‏آموزان با نارسایی در املا

مختار ملک پور؛ سارا آقابابایی؛ احمد عابدی؛ مژگان شوشتری

دوره 3، شماره 9 ، بهار 1392، صفحه 1-20

چکیده
  دراین پژوهش، اثربخشی آموزش حافظه کاری بر کارکردهای اجرایی و عملکرد تحصیلی دانش‏آموزان با ناتوانی یادگیری املا مورد مطالعه قرار گرفت. روش این پژوهش نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش، دانش‌آموزان دختر پایۀ سوم ابتدایی دارای به ناتوانی یادگیری املا شهر اصفهان در سال تحصیلی 90 - 1389 بود. به منظور انجام پژوهش، 30 دانش‏آموز با ناتوانی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
2. مقایسه تأثیر روش‎های چندحسی فرنالد و ادراک دیداری فراستیگ بر اصلاح عملکرد خواندن دانش‏آموزان نارساخوان

ابوالقاسم یعقوبی؛ حسین محققی؛ مریم غفوری آثار؛ خسرو رشید

دوره 3، شماره 9 ، بهار 1392، صفحه 21-32

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی تأثیر دو روش آموزشی چندحسی و فراستیگ بر اصلاح عملکرد خواندن دانش‏آموزان نارساخوان پسر دوم ابتدایی شهر همدان انجام شد. آزمودنی‌ها 45 نفر از دانش‏آموزان نارساخوان پایه دوم ابتدایی مدارس پسرانه شهر همدان بودند که از این تعداد 15نفر در گروه آزمایشی چندحسی فرنالد و 15نفر در گروه آزمایشی ادراک دیداری فراستیگ قرارگرفته ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
3. تأثیر انسجام متن در سطح خرد و کلان بر بهبود درک مطلب دانش‏آموزان دارای دانش قبلی کم و زیاد نسبت به موضوع

ابوالقاسم شکیبا؛ علی‏اکبر سیف؛ حسن اسدزاده؛ صغری ابراهیمی قوام

دوره 3، شماره 9 ، بهار 1392، صفحه 33-56

چکیده
  هدف این پژوهش بررسی تأثیر انسجام متن در سطوح خرد و کلان بر بهبود درک مطلب دانش‏آموزان دارای دانش قبلی کم و زیاد نسبت به موضوع است. بدین منظور ابتدا آزمون دانش قبلی نسبت به موضوع در بین 320 دانش‏آموز سوم دبیرستان اجرا شد. سپس80 دانش‏آموز سال سوم دبیرستان که شامل 19 پسر و 61 دختر بودند به عنوان دانش‏آموزان دارای دانش قبلی زیاد نسبت به ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
4. مقایسۀ مسئولیت‌پذیری بین خواهران و برادران دانش‌آموزان با کم‌توانی‌ذهنی و عادی

قربان همتی علمدارلو؛ صدیقه رضایی دهنوی؛ محمد مهدی تیموری

دوره 3، شماره 9 ، بهار 1392، صفحه 57-74

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف مقایسه مسئولیت‌پذیری بین خواهران و برادران دانش‌آموزان با کم‌توانی‌ذهنی و عادی صورت گرفت.جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه خواهران و برادران نوجوان12-18 ساله دانش‌آموزان با کم‌توانی‌ذهنی و عادی شهر شیراز بودند که از بین آن‌ها نمونه‌ای به حجم 170 نوجوان 12-18 ساله( 80 نفر از آن‌ها خواهر یا برادر با کم‌توانی‌ذهنی داشتند ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
5. اثربخشی نشست گروهی بر کیفیت زندگی و بهبود روابط خانوادگی در کودکان دارای کم‏توان‎ذهنی

حسین قمری گیوی؛ عظیمه السادات سید برزگر سقزچی؛ مقصود نادر پیله رود

دوره 3، شماره 9 ، بهار 1392، صفحه 75-92

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف اثربخشی نشست گروهی بر کیفیت زندگی و بهبود روابط خانوادگی در کودکان کم‏توان‎ذهنی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر، ازنوع شبه آزمایشی با طرح پیش‏آزمون- پس‏آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری در این تحقیق شامل همه خانواده‏های دانش‏آموزان دختر و پسر دارای کم‏توان‎ذهنی مشغول به تحصیل در مدارس استثنایی شهر اردبیل ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
6. اثربخشی امید درمانی بر بهبود افسردگی و ابعاد کیفیت زندگی مادران کودکان کم‏توان‎ذهنی

ملیحه شهرستانی؛ ابوالفضل کرمی؛ محسن دوستکام؛ امیرحسین علی محمدی

دوره 3، شماره 9 ، بهار 1392، صفحه 93-110

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی امید درمانی بر بهبود افسردگی و ابعاد کیفیت زندگی مادران کودکان کم‏توان‏ذهنی شهر مشهد صورت گرفت. روش تحقیق شبه آزمایشی بود و از طرح پیش‏آزمون و پس‏آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری کلیه مادران کودکان کم‏توان‏ذهنی بودند که فرزندان آن‌ها در 28 مدرسه استثنایی شهر مشهد در سال تحصیلی 91-1390 ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
7. تأثیر بازی رایانه‌ای آموزشی بر یادگیری، یادداری و انگیزۀ پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر کم‌توان‏ذهنی

الهه ولایتی؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ محمدحسن امیرتیموری

دوره 3، شماره 9 ، بهار 1392، صفحه 111-128

چکیده
  هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر بازی رایانه‌ای آموزشی بر یادگیری، یادداری و انگیزۀ پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان کم‌توان‏ذهنی پایۀ دوم ابتدایی در مفاهیم ریاضی و از نوع کاربردی و روش انجام آن شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل است. در این پژوهش جامعۀ آماری، کلیۀ دانش‌آموزان دختر کم‌توان‏ذهنی در پایۀ دوم ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
8. مقایسۀ سلامت روان و عملکرد تحصیلی دانش‏آموزان نوجوان مصروع و غیرمصروع

مجید عیدی بایگی؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند؛ یحیی اکبری شایه؛ بهمن زارع زادگان؛ علی احمدیان

دوره 3، شماره 9 ، بهار 1392، صفحه 129-144

چکیده
  هدف پژوهش حاضر مقایسۀ سلامت روان و عملکرد تحصیلی دانش‏آموزان نوجوان مصروع و غیر مصروع 18-12 سال دوره‌های راهنمایی و متوسطه شهر اهواز در سال تحصیلی 90-1389 بود. روش پژوهش حاضر علی- مقایسه‌ای بود. جامعه پژوهش حاضر کلیه دانش‏آموزان مقاطع راهنمایی و متوسطه شهر اهواز بود که در سال تحصیلی 90-1389 مشغول به تحصیل بودند. نمونه مورد بررسی شامل 24 ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
9. سهم خودکارآمدی، عزت نفس و انگیزش پیشرفت در پیش‏بینی کیفیت زندگی معلولین جسمی

صغری طاهری؛ اعظم مرادی؛ سحر پژوهش

دوره 3، شماره 9 ، بهار 1392، صفحه 145-170

چکیده
  هدف این تحقیق تعیین سهم هریک از متغیرهای خودکارآمدی، عزت‌نفس و انگیزش پیشرفت در پیش بینی کیفیت زندگی معلولین جسمی شهرکرد بود. نمونه پژوهش عبارت بود از 70 نفر از معلولین جسمی که در بهار 1390 به موسسات ویژه معلولین جسمی شهرستان شهرکرد( جامعه معلولین، مرکز توانبخشی 12 آذر، مرکز کارآفرین، باشگاه ورزشی انقلاب و مرکز توانبخشی پرنیان سامان) ...  بیشتر