مقاله پژوهشی
مختار ملک پور؛ سارا آقابابایی؛ احمد عابدی؛ مژگان شوشتری
دوره 3، شماره 9 ، فروردین 1392، صفحه 1-20
چکیده
دراین پژوهش، اثربخشی آموزش حافظه کاری بر کارکردهای اجرایی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری املا مورد مطالعه قرار گرفت. روش این پژوهش نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش، دانشآموزان دختر پایۀ سوم ابتدایی دارای به ناتوانی یادگیری املا شهر اصفهان در سال تحصیلی 90 - 1389 بود. به منظور انجام پژوهش، 30 دانشآموز با ناتوانی ...
بیشتر
دراین پژوهش، اثربخشی آموزش حافظه کاری بر کارکردهای اجرایی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری املا مورد مطالعه قرار گرفت. روش این پژوهش نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش، دانشآموزان دختر پایۀ سوم ابتدایی دارای به ناتوانی یادگیری املا شهر اصفهان در سال تحصیلی 90 - 1389 بود. به منظور انجام پژوهش، 30 دانشآموز با ناتوانی یادگیری املا به شیوة نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای، انتخاب و با روش تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده عبارتند از آزمون عصب ـ روانشناختی نپسی (NEPSY)، مقیاس هوش کودکان وکسلر، چک لیست شناسایی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری املا، مصاحبه بالینی وآزمون عملکرد تحصیلی املا بود. آموزش حافظه کاری به صورت گروهی در گروه آزمایش انجام گرفت. برای آزمون فرضیهها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که تأثیر آموزش حافظه کاری بر کارکردهای اجرایی و عملکرد املای دانشآموزان با ناتوانی یادگیری املا به لحاظ آماری معنادار است. آموزش حافظه کاری میتواند به عنوان یک روش مداخله ای در بهبود کارکردهای اجرایی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری املا مورد استفاده قرار گیرد.
مقاله پژوهشی
ابوالقاسم یعقوبی؛ حسین محققی؛ مریم غفوری آثار؛ خسرو رشید
دوره 3، شماره 9 ، فروردین 1392، صفحه 21-32
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر دو روش آموزشی چندحسی و فراستیگ بر اصلاح عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان پسر دوم ابتدایی شهر همدان انجام شد. آزمودنیها 45 نفر از دانشآموزان نارساخوان پایه دوم ابتدایی مدارس پسرانه شهر همدان بودند که از این تعداد 15نفر در گروه آزمایشی چندحسی فرنالد و 15نفر در گروه آزمایشی ادراک دیداری فراستیگ قرارگرفته ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر دو روش آموزشی چندحسی و فراستیگ بر اصلاح عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان پسر دوم ابتدایی شهر همدان انجام شد. آزمودنیها 45 نفر از دانشآموزان نارساخوان پایه دوم ابتدایی مدارس پسرانه شهر همدان بودند که از این تعداد 15نفر در گروه آزمایشی چندحسی فرنالد و 15نفر در گروه آزمایشی ادراک دیداری فراستیگ قرارگرفته و 15 نفر دیگر به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. آزمودنیها از جامعه ای انتخاب شدند که با توجه به نظرمعلمان ازطریق چک لیست نارساخوانی و برای همتاسازی و همگنی هوش هر سه گروه، آزمون ریون کودکان، استفاده شد. بعد از اجرای پیشآزمون، گروه آزمایشی چند حسی فرنالد، 10 جلسه آموزش روش چندحسی فرنالد و گروه آزمایشی ادراک دیداری فراستیگ، 10 جلسه آموزش روش ادراک دیداری فراستیگ، دریافت کردند ولی گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. برای انجام پیشآزمون و پسآزمون، از آزمون فلاح چای (1374)، برای هر سه گروه استفاده شد و برای تحلیل یافتهها ازتحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که گروه آموزش دیده با روش چندحسی فرنالد و گروه آموزش دیده با روش ادراک دیداری فراستیگ، در خواندن، درک معنی جملات و عملکرد خواندن، عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل داشتند. در ضمن، گروه آموزش دیده با روش چندحسی فرنالد در خواندن و درک معنی جملات، عملکرد بهتری نسبت به گروه آموزش دیده با روش ادراک دیداری فراستیگ، داشتند. روشهای آموزشی چندحسی فرنالد و ادراک دیداری فراستیگ میتواند موجب بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان پسر نارساخوان شود و از میان این دو روش، روش چندحسی فرنالد، را میتوان به عنوان روشی اثربخشتر در بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان، به کار برد.
مقاله پژوهشی
ابوالقاسم شکیبا؛ علیاکبر سیف؛ حسن اسدزاده؛ صغری ابراهیمی قوام
دوره 3، شماره 9 ، فروردین 1392، صفحه 33-56
چکیده
هدف این پژوهش بررسی تأثیر انسجام متن در سطوح خرد و کلان بر بهبود درک مطلب دانشآموزان دارای دانش قبلی کم و زیاد نسبت به موضوع است. بدین منظور ابتدا آزمون دانش قبلی نسبت به موضوع در بین 320 دانشآموز سوم دبیرستان اجرا شد. سپس80 دانشآموز سال سوم دبیرستان که شامل 19 پسر و 61 دختر بودند به عنوان دانشآموزان دارای دانش قبلی زیاد نسبت به ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی تأثیر انسجام متن در سطوح خرد و کلان بر بهبود درک مطلب دانشآموزان دارای دانش قبلی کم و زیاد نسبت به موضوع است. بدین منظور ابتدا آزمون دانش قبلی نسبت به موضوع در بین 320 دانشآموز سوم دبیرستان اجرا شد. سپس80 دانشآموز سال سوم دبیرستان که شامل 19 پسر و 61 دختر بودند به عنوان دانشآموزان دارای دانش قبلی زیاد نسبت به موضوع و80 دانشآموز سال سوم دبیرستان که شامل10 پسر و70 دختر بودند به عنوان دانشآموزان دارای دانش قبلی کم نسبت به موضوع انتخاب شدند. هر کدام از گروههای بالا و پایین به چهار گروه 20 نفری به صورت تصادفی انتخاب شدند و اعضای هر کدام از گروهها یکی از نسخههای متن را خواندند. نسخههای متن شامل انسجام خرد و کلان پایین، انسجام خرد بالا و کلان پایین، انسجام خرد پایین و کلان بالا و انسجام خرد و کلان بالا بودند. منظور از انسجام خرد شاخصهای ارجاعی، پیوندی ومعنایی است که جملات مجاور را به هم پیوند میدهد و انسجام کلان شاخصهای ارتباط مفاهیم جزیی متن به مفهوم اصلی متن است. پس از اجرای پیشآزمون دانشآموزان به مدت 30 دقیقه متن آزمایشی را خواندند و در پایان پسآزمون درک مطلب اجرا گردید. با استفاده ار تحلیل واریانس و کوواریانس و آزمون t عملکرد درک مطلب دانشآموزان مقایسه شد و نتایج زیر به دست آمد: بین سطوح انسجام متن و سطوح دانش قبلی در نمرههای درک مطلب کنش متقابل وجود دارد. همچنین نمرههای درک مطلب دانشآموزانی که نسخه انسجام متن خرد و کلان بالارا خواندند به طور معناداری بالاتر از نمره دانشآموزانی بود که نسخه انسجام خرد و کلان پایین را خواندند و بین سایر نسخههای انسجام متن در نمرههای درک مطلب تفاوت معنادار مشاهده نشد. بین نمرههای درک مطلب دانشآموزان دارای دانش قبلی بالا و پایین در متن انسجام خرد و کلان پایین باهم تفاوت معناداری مشاهده شد. یعنی دانشآموزان با دانش قبلی زیاد از متن با انسجام خرد و کلان پایین بهره بیشتری بردند و نمرات دانشآموزان با دانش قبلی کم در متن با انسجام خرد و کلان پایین کمتر از گروه دیگر بود. دانشآموزان با دانش قبلی کم از متن با انسجام خرد و کلان بالا بهره بیشتری بردند.
مقاله پژوهشی
قربان همتی علمدارلو؛ صدیقه رضایی دهنوی؛ محمد مهدی تیموری
دوره 3، شماره 9 ، فروردین 1392، صفحه 57-74
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه مسئولیتپذیری بین خواهران و برادران دانشآموزان با کمتوانیذهنی و عادی صورت گرفت.جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه خواهران و برادران نوجوان12-18 ساله دانشآموزان با کمتوانیذهنی و عادی شهر شیراز بودند که از بین آنها نمونهای به حجم 170 نوجوان 12-18 ساله( 80 نفر از آنها خواهر یا برادر با کمتوانیذهنی داشتند ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مقایسه مسئولیتپذیری بین خواهران و برادران دانشآموزان با کمتوانیذهنی و عادی صورت گرفت.جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه خواهران و برادران نوجوان12-18 ساله دانشآموزان با کمتوانیذهنی و عادی شهر شیراز بودند که از بین آنها نمونهای به حجم 170 نوجوان 12-18 ساله( 80 نفر از آنها خواهر یا برادر با کمتوانیذهنی داشتند و 90 نفر از آنها خواهر یا برادر عادی داشتند) به شیوه هدفمند انتخاب شدند. از پرسشنامه مسئولیتپذیری نوجوانان برای سنجش مسئولیتپذیری استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون تحلیل واریانس دوطرفه نشان داد که مسئولیتپذیری خواهران و برادران دانشآموزان با کمتوانیذهنی به طور معنیداری بیشتر از مسئولیتپذیری خواهران و برادران دانشآموزان عادی است. همچنین نتایج آزمون تحلیل واریانس چندگانه نشان داد که خواهران و برادران دانشآموزان با کمتوانیذهنی در همه خرده مقیاسهای مسئولیتپذیری به جز وظیفهشناسی نسبت به خواهران و برادران دانشآموزان عادی به طور معنیداری بالاتر هستند.با توجه به یافتههای مذکور پیشنهاد میشود که الگوی مسئولیتپذیری در خواهران و برادران دانشآموزان با کمتوانیذهنی مورد مطالعه قرار گیرد و از آن برای مسئولیتپذیرتر کردن فرزندان خانوادههای عادی استفاده شود.
مقاله پژوهشی
حسین قمری گیوی؛ عظیمه السادات سید برزگر سقزچی؛ مقصود نادر پیله رود
دوره 3، شماره 9 ، فروردین 1392، صفحه 75-92
چکیده
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی نشست گروهی بر کیفیت زندگی و بهبود روابط خانوادگی در کودکان کمتوانذهنی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر، ازنوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری در این تحقیق شامل همه خانوادههای دانشآموزان دختر و پسر دارای کمتوانذهنی مشغول به تحصیل در مدارس استثنایی شهر اردبیل ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی نشست گروهی بر کیفیت زندگی و بهبود روابط خانوادگی در کودکان کمتوانذهنی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر، ازنوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری در این تحقیق شامل همه خانوادههای دانشآموزان دختر و پسر دارای کمتوانذهنی مشغول به تحصیل در مدارس استثنایی شهر اردبیل بود. نمونه این پژوهش 30 خانواده بود که از بین خانوادههای موجود به شیوه در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه کیفیت زندگی و پرسشنامه محیط خانوادگی شیفر استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل فرضیهها از آزمون تجزیه و تحلیل واریانس چند متغیری(MANOVA) استفاده شده است. نتایج نشان داد که نشست گروهی بر کیفیت زندگی و بهبود روابط خانوادگی خانوادههای دارای کودک کمتوانذهنی تاثیر معنی داری داشت (01/0 ≥ P). پشنهاد میشود از نشست گروهی برای بهبود کیفیت زندگی و راوبط خانوادگی درخانواد ه های دارای کودکان کم توا ن ذهنی استفاده شود.
مقاله پژوهشی
ملیحه شهرستانی؛ ابوالفضل کرمی؛ محسن دوستکام؛ امیرحسین علی محمدی
دوره 3، شماره 9 ، فروردین 1392، صفحه 93-110
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی امید درمانی بر بهبود افسردگی و ابعاد کیفیت زندگی مادران کودکان کمتوانذهنی شهر مشهد صورت گرفت. روش تحقیق شبه آزمایشی بود و از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری کلیه مادران کودکان کمتوانذهنی بودند که فرزندان آنها در 28 مدرسه استثنایی شهر مشهد در سال تحصیلی 91-1390 ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی امید درمانی بر بهبود افسردگی و ابعاد کیفیت زندگی مادران کودکان کمتوانذهنی شهر مشهد صورت گرفت. روش تحقیق شبه آزمایشی بود و از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری کلیه مادران کودکان کمتوانذهنی بودند که فرزندان آنها در 28 مدرسه استثنایی شهر مشهد در سال تحصیلی 91-1390 مشغول به تحصیل بودند. از جامعه یادشده30 مادر دارای فرزند کمتوانذهنی با بهرهگیری از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش(15نفر) و کنترل(15نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 6 جلسهی هفتگی تحت آموزش امید درمانی قرار گرفتند. گردآوری دادهها به کمک پرسشنامه افسردگی بک(ویرایش دوم) و پرسشنامه کیفیت زندگی از نوع فرم کوتاه انجام شد. پرسشنامهها توسط هر دو گروه آزمایش و کنترل در سه مرحله قبل، بعد و 4 هفته پس از مداخله(مرحله پیگیری)تکمیل شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای تحقیق با استفاده از روش تحلیل کواریانس چند متغییره تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاصل از تحلیل مانکوا نشان داد که بین میانگینهای نمرات پسآزمون و پیگیری گروه آزمایش و کنترل در سطح 01/0 تفاوت معناداری وجود داشت(001/0P<). نتایج پژوهش حاکی از اثربخشی آموزش امید درمانی در بهبود افسردگی و ابعاد کیفیت زندگی مادران کودکان کمتوانذهنی است. با توجه به این که مادران دارای کودک کمتوانذهنی دارای سطوح افسردگی بالا و کیفیت زندگی پایین میباشند بهرهگیری از رویکردهای مختلف روان درمانی از جمله امید درمانی میتواند در بهبود افسردگی و ابعاد کیفیت زندگی این افراد مؤثر باشد.
مقاله پژوهشی
الهه ولایتی؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ محمدحسن امیرتیموری
دوره 3، شماره 9 ، فروردین 1392، صفحه 111-128
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر بازی رایانهای آموزشی بر یادگیری، یادداری و انگیزۀ پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کمتوانذهنی پایۀ دوم ابتدایی در مفاهیم ریاضی و از نوع کاربردی و روش انجام آن شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. در این پژوهش جامعۀ آماری، کلیۀ دانشآموزان دختر کمتوانذهنی در پایۀ دوم ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر بازی رایانهای آموزشی بر یادگیری، یادداری و انگیزۀ پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کمتوانذهنی پایۀ دوم ابتدایی در مفاهیم ریاضی و از نوع کاربردی و روش انجام آن شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. در این پژوهش جامعۀ آماری، کلیۀ دانشآموزان دختر کمتوانذهنی در پایۀ دوم ابتدایی بودند که در سال تحصیلی 91 - 1390 در مدارس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران تحصیل میکردند که به روش نمونهگیری تصادفی، یک مدرسۀ استثنایی واقع در منطقۀ 15 تهران برای انجام پژوهش انتخاب شد. پیشآزمون یادگیری و پیشآزمون انگیزۀ پیشرفت تحصیلی در هر دو گروه آزمایش و کنترل توسط پژوهشگر اجرا شد. در گروه آزمایش، ابتدا معلم درس خود را در مفهوم مورد نظر(مفهوم جمع) به طور کامل به دانشآموزان ارائه داد و از بازی رایانهای به عنوان تمرینی برای مفهوم آموزش داده شده استفاده کرد. اما معلم در گروه کنترل برای آموزش مفهوم جمع، به روش مرسوم خود ادامه داد. سپس پسآزمون یادگیری و پسآزمون انگیزۀ پیشرفت تحصیلی توسط پژوهشگر انجام شد. پژوهشگر آزمون یادداری را دو هفته بعد از اجرای آزمون یادگیری بر روی دانشآموزان اجرا کرد. دادههای به دست آمده با استفاده از آزمون آماری t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصله از این پژوهش نشان داد که بازی رایانهای آموزشی ریاضی در مفهوم جمع، باعث افزایش یادگیری و انگیزۀ پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کمتوانذهنی در درس ریاضی میشود، اما باعث افزایش یادداری در آنها نمیشود.
مقاله پژوهشی
مجید عیدی بایگی؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند؛ یحیی اکبری شایه؛ بهمن زارع زادگان؛ علی احمدیان
دوره 3، شماره 9 ، فروردین 1392، صفحه 129-144
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسۀ سلامت روان و عملکرد تحصیلی دانشآموزان نوجوان مصروع و غیر مصروع 18-12 سال دورههای راهنمایی و متوسطه شهر اهواز در سال تحصیلی 90-1389 بود. روش پژوهش حاضر علی- مقایسهای بود. جامعه پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان مقاطع راهنمایی و متوسطه شهر اهواز بود که در سال تحصیلی 90-1389 مشغول به تحصیل بودند. نمونه مورد بررسی شامل 24 ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مقایسۀ سلامت روان و عملکرد تحصیلی دانشآموزان نوجوان مصروع و غیر مصروع 18-12 سال دورههای راهنمایی و متوسطه شهر اهواز در سال تحصیلی 90-1389 بود. روش پژوهش حاضر علی- مقایسهای بود. جامعه پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان مقاطع راهنمایی و متوسطه شهر اهواز بود که در سال تحصیلی 90-1389 مشغول به تحصیل بودند. نمونه مورد بررسی شامل 24 دانشآموز مصروع بود که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند، 24 دانشآموز عادی به عنوان گروه گواه نیز با آنان همتا شدند. سپس پرسشنامه سلامت روان فرم 28 سوالی در مورد هر دو گروه به صورت انفرادی اجرا شد. جهت بررسی عملکرد تحصیلی آزمودنیها معدل تحصیلی سال گذشته آنان در نظرگرفته شد. دادههای بدست آمده با روشهای آمار توصیفی وتحلیل واریانس چند راهه مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. نتایج نشان داد که بین دانشآموزان مصروع و دانشآموزان غیر مصروع در سلامت روان کلی و تمامی حیطههای آن (به جز اضطراب) و همچنین بین عملکرد تحصیلی دو گروه تفاوت معنیداری وجود (05/0p<) دارد. به طوری که دانشآموزان مصروع از نظر سلامت روان کلی، نشانههای جسمی، بدکارکردی اجتماعی و نشانههای افسردگی وضعیت نامطلوبتر و عملکرد تحصیلی ضعیفتری داشتند. ابتلا به صرع میتواند سلامت روان و عملکرد تحصیلی نوجوانان مصروع را کاهش دهد. پیشنهاد میگردد آموزشهایی در جهت آموزش بهداشت روانی این دانشآموزان و همچنین آموزشهایی به اولیا و مربیان این افراد در جهت بهبود سلامت روان و عملکرد تحصیلی فرزندانشان داده شود.
مقاله پژوهشی
صغری طاهری؛ اعظم مرادی؛ سحر پژوهش
دوره 3، شماره 9 ، فروردین 1392، صفحه 145-170
چکیده
هدف این تحقیق تعیین سهم هریک از متغیرهای خودکارآمدی، عزتنفس و انگیزش پیشرفت در پیش بینی کیفیت زندگی معلولین جسمی شهرکرد بود. نمونه پژوهش عبارت بود از 70 نفر از معلولین جسمی که در بهار 1390 به موسسات ویژه معلولین جسمی شهرستان شهرکرد( جامعه معلولین، مرکز توانبخشی 12 آذر، مرکز کارآفرین، باشگاه ورزشی انقلاب و مرکز توانبخشی پرنیان سامان) ...
بیشتر
هدف این تحقیق تعیین سهم هریک از متغیرهای خودکارآمدی، عزتنفس و انگیزش پیشرفت در پیش بینی کیفیت زندگی معلولین جسمی شهرکرد بود. نمونه پژوهش عبارت بود از 70 نفر از معلولین جسمی که در بهار 1390 به موسسات ویژه معلولین جسمی شهرستان شهرکرد( جامعه معلولین، مرکز توانبخشی 12 آذر، مرکز کارآفرین، باشگاه ورزشی انقلاب و مرکز توانبخشی پرنیان سامان) مراجعه کرده بودند. برای ارزیابی کیفیت زندگی، خودکارآمدی، عزتنفس و انگیزش پیشرفت آزمودنیها به ترتیب از فرم کوتاه پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی(WHOQOL-BREF)، مقیاس خودکارآمدی شوارتزر و جروسالم، مقیاس عزتنفس روزنبرگ و پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس استفاده شد. برای سنجش ویژگیهای جمعیتشناختی یک پرسشنامه محقق ساخته به کار برده شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل رگرسیون گام به گام مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان دادکه خودکارآمدی میتواند کیفیت زندگی معلولین جسمی را به طور معنی داری پیش بینی کند(002/0(P=، اما افزودن هر یک از متغیرهای عزتنفس و انگیزش پیشرفت به متغیر خودکارآمدی نمیتواند قدرت پیش بینی کیفیت زندگی آزمودنیها را به طور معنی داری افزایش دهد. متغیر خودکارآمدی نقش مهمی در تبیین کیفیت زندگی معلولین جسمی دارد. بنابراین با توجه به یافته های تحقیق پیشنهاد میشودکه برنامههای مبتنی بر آموزش خودکارآمدی در مراکز درمانی و آموزشی ویژه معلولین جسمی اجرا گردد.