نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر بازی رایانهای آموزشی بر یادگیری، یادداری و انگیزۀ پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کمتوانذهنی پایۀ دوم ابتدایی در مفاهیم ریاضی و از نوع کاربردی و روش انجام آن شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. در این پژوهش جامعۀ آماری، کلیۀ دانشآموزان دختر کمتوانذهنی در پایۀ دوم ابتدایی بودند که در سال تحصیلی 91 - 1390 در مدارس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران تحصیل میکردند که به روش نمونهگیری تصادفی، یک مدرسۀ استثنایی واقع در منطقۀ 15 تهران برای انجام پژوهش انتخاب شد. پیشآزمون یادگیری و پیشآزمون انگیزۀ پیشرفت تحصیلی در هر دو گروه آزمایش و کنترل توسط پژوهشگر اجرا شد. در گروه آزمایش، ابتدا معلم درس خود را در مفهوم مورد نظر(مفهوم جمع) به طور کامل به دانشآموزان ارائه داد و از بازی رایانهای به عنوان تمرینی برای مفهوم آموزش داده شده استفاده کرد. اما معلم در گروه کنترل برای آموزش مفهوم جمع، به روش مرسوم خود ادامه داد. سپس پسآزمون یادگیری و پسآزمون انگیزۀ پیشرفت تحصیلی توسط پژوهشگر انجام شد. پژوهشگر آزمون یادداری را دو هفته بعد از اجرای آزمون یادگیری بر روی دانشآموزان اجرا کرد. دادههای به دست آمده با استفاده از آزمون آماری t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصله از این پژوهش نشان داد که بازی رایانهای آموزشی ریاضی در مفهوم جمع، باعث افزایش یادگیری و انگیزۀ پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کمتوانذهنی در درس ریاضی میشود، اما باعث افزایش یادداری در آنها نمیشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of Educational Computer Games on Learning, Retention and Academic Achievement Motivation among Female Students with Intellectual Disability
نویسندگان [English]
- Elaheh Velayati
- Esmail Zaraii Zavaraki
- Mohammah Hasan Amirteimouri
چکیده [English]
The aim of this study is to evaluate the impact of educational computer games on learning, retention and academic achievement motivationof elementary mathematical concepts among mentally retarded students. This study quasi-experimental study uses a design with pre-test and post-test with the control group. In this study, the statistical population consists of all the 2nd grade female mentally retarded students in the exceptional education schools in Tehran in the academic year of 2011-2012. Using the convenient sampling method, an exceptional school located in District 15 of Tehran is selected for this research. Learning and academic achievement motivation pre-tests is performed in both experimental and control groups. In the experimental group, first the teacher taught the adding concept completely to students and used computer games as exercise for the taught concept. However, the teacher in the control group continued its traditional method of teaching the concept. Then, learning and academic achievement motivation post-tests is performed in both experimental and control groups. The retention test is administered two weeks after the learning test. The data obtained about the first and third hypothesis are analyzed using an independent T test and the data obtained about the second hypothesis are analyzed using the T test difference scores. Results show that the mathematical educational computer games increase learning and academic achievement motivation in students with intellectual disability as regards the addition concept. However, it does not increase the retention ability in them.
کلیدواژهها [English]
- educational computergames
- Intellectual disability
- academic achievementmotive