نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
چکیده
هدف این پژوهش بررسی تأثیر انسجام متن در سطوح خرد و کلان بر بهبود درک مطلب دانشآموزان دارای دانش قبلی کم و زیاد نسبت به موضوع است. بدین منظور ابتدا آزمون دانش قبلی نسبت به موضوع در بین 320 دانشآموز سوم دبیرستان اجرا شد. سپس80 دانشآموز سال سوم دبیرستان که شامل 19 پسر و 61 دختر بودند به عنوان دانشآموزان دارای دانش قبلی زیاد نسبت به موضوع و80 دانشآموز سال سوم دبیرستان که شامل10 پسر و70 دختر بودند به عنوان دانشآموزان دارای دانش قبلی کم نسبت به موضوع انتخاب شدند. هر کدام از گروههای بالا و پایین به چهار گروه 20 نفری به صورت تصادفی انتخاب شدند و اعضای هر کدام از گروهها یکی از نسخههای متن را خواندند. نسخههای متن شامل انسجام خرد و کلان پایین، انسجام خرد بالا و کلان پایین، انسجام خرد پایین و کلان بالا و انسجام خرد و کلان بالا بودند. منظور از انسجام خرد شاخصهای ارجاعی، پیوندی ومعنایی است که جملات مجاور را به هم پیوند میدهد و انسجام کلان شاخصهای ارتباط مفاهیم جزیی متن به مفهوم اصلی متن است. پس از اجرای پیشآزمون دانشآموزان به مدت 30 دقیقه متن آزمایشی را خواندند و در پایان پسآزمون درک مطلب اجرا گردید. با استفاده ار تحلیل واریانس و کوواریانس و آزمون t عملکرد درک مطلب دانشآموزان مقایسه شد و نتایج زیر به دست آمد: بین سطوح انسجام متن و سطوح دانش قبلی در نمرههای درک مطلب کنش متقابل وجود دارد. همچنین نمرههای درک مطلب دانشآموزانی که نسخه انسجام متن خرد و کلان بالارا خواندند به طور معناداری بالاتر از نمره دانشآموزانی بود که نسخه انسجام خرد و کلان پایین را خواندند و بین سایر نسخههای انسجام متن در نمرههای درک مطلب تفاوت معنادار مشاهده نشد. بین نمرههای درک مطلب دانشآموزان دارای دانش قبلی بالا و پایین در متن انسجام خرد و کلان پایین باهم تفاوت معناداری مشاهده شد. یعنی دانشآموزان با دانش قبلی زیاد از متن با انسجام خرد و کلان پایین بهره بیشتری بردند و نمرات دانشآموزان با دانش قبلی کم در متن با انسجام خرد و کلان پایین کمتر از گروه دیگر بود. دانشآموزان با دانش قبلی کم از متن با انسجام خرد و کلان بالا بهره بیشتری بردند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
TheEffect of Local and Global Cohesion of the Text on Improvement of Reading Comprehension of Students with Low and High Prior KnowledgeAbolghassem Shakiba
نویسندگان [English]
- Abolghasem Shakiba
- Ali Akbar Seyf
- Hassan Asadzadeh
- Soghra Ebrahimi Ghavam
چکیده [English]
The main purpose of this study isto examine the effect of local and global text cohesion on improving the reading comprehension of students with low and high prior knowledge. The subjects with high prior knowledge consist of 80 senior high school students(61 females, 19 males),and the subjects with low prior knowledge are 80 senior high school students(70 females.10 males), who are randomly selected using multistage sampling method. Participants with high and low prior knowledge are randomly assigned into four groups. The reading materials of the group members consist of texts with low local and high global cohesion, high local and low global cohesion, low local and high global cohesion, and high local and global cohesion. The research instruments are:1)experimental text,2)comprehension test, and 3)prior knowledge test. The subjects should read the text and then answer the questions of reading comprehension test. The collected data are statistically analyzed. The results show that there is interaction between local and global text cohesion and the reader’s prior knowledge. High local and global cohesion text significantly improved comprehension, compared to the low local and global cohesion text. It is also found that readers who know little about the domain of the text benefit more from text with high local and global cohesion, whereas high-knowledge readers benefit from a minimally coherent text
کلیدواژهها [English]
- text cohesion
- local cohesion
- global cohesion
- prior knowledge
- reading comprehension