نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

هدف این پژوهش بررسی تأثیر انسجام متن در سطوح خرد و کلان بر بهبود درک مطلب دانش‏آموزان دارای دانش قبلی کم و زیاد نسبت به موضوع است. بدین منظور ابتدا آزمون دانش قبلی نسبت به موضوع در بین 320 دانش‏آموز سوم دبیرستان اجرا شد. سپس80 دانش‏آموز سال سوم دبیرستان که شامل 19 پسر و 61 دختر بودند به عنوان دانش‏آموزان دارای دانش قبلی زیاد نسبت به موضوع و80 دانش‏آموز سال سوم دبیرستان که شامل10 پسر و70 دختر بودند به عنوان دانش‏آموزان دارای دانش قبلی کم نسبت به موضوع انتخاب شدند. هر کدام از گروه‏های بالا و پایین به چهار گروه 20 نفری به صورت تصادفی انتخاب شدند و اعضای هر کدام از گروه‏ها یکی از نسخه‏های متن را خواندند. نسخه‏های متن شامل انسجام خرد و کلان پایین، انسجام خرد بالا و کلان پایین، انسجام خرد پایین و کلان بالا و انسجام خرد و کلان بالا بودند. منظور از انسجام خرد شاخص‏های ارجاعی، پیوندی ومعنایی است که جملات مجاور را به هم پیوند می‌دهد و انسجام کلان شاخص‏های ارتباط مفاهیم جزیی متن به مفهوم اصلی متن است. پس از اجرای پیش‏آزمون دانش‏آموزان به مدت 30 دقیقه متن آزمایشی را خواندند و در پایان پس‏آزمون درک مطلب اجرا گردید. با استفاده ار تحلیل واریانس و کوواریانس و آزمون t عملکرد درک مطلب دانش‏آموزان مقایسه شد و نتایج زیر به دست آمد: بین سطوح انسجام متن و سطوح دانش قبلی در نمره‏های درک مطلب کنش متقابل وجود دارد. هم‌چنین نمره‏های درک مطلب دانش‏آموزانی که نسخه انسجام متن خرد و کلان بالارا خواندند به طور معناداری بالاتر از نمره دانش‏آموزانی بود که نسخه انسجام خرد و کلان پایین را خواندند و بین سایر نسخه‏های انسجام متن در نمره‏های درک مطلب تفاوت معنادار مشاهده نشد. بین نمره‏های درک مطلب دانش‏آموزان دارای دانش قبلی بالا و پایین در متن انسجام خرد و کلان پایین باهم تفاوت معناداری مشاهده شد. یعنی دانش‏آموزان با دانش قبلی زیاد از متن با انسجام خرد و کلان پایین بهره بیشتری بردند و نمرات دانش‏آموزان با دانش قبلی کم در متن با انسجام خرد و کلان پایین کمتر از گروه دیگر بود. دانش‏آموزان با دانش قبلی کم از متن با انسجام خرد و کلان بالا بهره بیشتری بردند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

TheEffect of Local and Global Cohesion of the Text on Improvement of Reading Comprehension of Students with Low and High Prior KnowledgeAbolghassem Shakiba

نویسندگان [English]

  • Abolghasem Shakiba
  • Ali Akbar Seyf
  • Hassan Asadzadeh
  • Soghra Ebrahimi Ghavam

چکیده [English]

The main purpose of this study isto examine the effect of local and global text cohesion on improving the reading comprehension of students with low and high prior knowledge. The subjects with high prior knowledge consist of 80 senior high school students(61 females, 19 males),and the subjects with low prior knowledge are 80 senior high school students(70 females.10 males), who are randomly selected using multistage sampling method. Participants with high and low prior knowledge are randomly assigned into four groups. The reading materials of the group members consist of texts with low local and high global cohesion, high local and low global cohesion, low local and high global cohesion, and high local and global cohesion. The research instruments are:1)experimental text,2)comprehension test, and 3)prior knowledge test. The subjects should read the text and then answer the questions of reading comprehension test. The collected data are statistically analyzed. The results show that there is interaction between local and global text cohesion and the reader’s prior knowledge. High local and global cohesion text significantly improved comprehension, compared to the low local and global cohesion text. It is also found that readers who know little about the domain of the text benefit more from text with high local and global cohesion, whereas high-knowledge readers benefit from a minimally coherent text

کلیدواژه‌ها [English]

  • text cohesion
  • local cohesion
  • global cohesion
  • prior knowledge
  • reading comprehension
تبریزی، م. (1380). اختلالات خواندن.تهران:  نشر گفتمان خلاق. تهران
روشن، ب وآرمیون، م. (1387). بررسی عوامل انسجام زبان فارسی در متون دانشگاهی با تکیه بر متون شیمی آلی.پرتال جامع علوم انسانی.www.ensani.ir.
زندی، ب؛ پورجوادی، ع وآرمیون، م. (1384).ویژگی‏های زبان علم در کتاب‏های شیمی دوره متوسطه ایران. پیک نور. سال سوم. شماره 4 (پیاپی 12).
سیف، علی اکبر. (1387). روان‏شناسی پرورشی نوین، روان‏شناسی یادگیری و آموزش. تهران: نشر دوران.
کریمی، ع. (1386). نتایج پرلز 2006 مهم‌ترین یافته ملی و بین‌المللی پرلز 2006 در مقایسه با پرلز 2001. تهران: انتشارات پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
کرانباخ، لی. جی. روان‏شناسی تربیتی. ترجمه‌ مسعود رضوی. (1351). تهران: انتشارات دهخدا
کیان ارثی، ف. (1389). بررسی ساختار متن، بیش سازمان دهنده هدف‏های آموزشی بر درک مطلب، سرعت مطالعه و نگرش به متن دانشجویان دانشگاه‏های تهران. رساله‌ دکتری دانشگاه علامه طباطبائی.
Beck, I. L., McKeown, M.G., Sinatra, G. M., & Loxterman, J.A. (1991). Revising social studies text from a text-processing perspective: Evidence of improved comprehensibility. Reading Research Quarterly, 26, 251-276.
Beck, I.L, McKeown, M.G, Omanson R., & Pople, M. (1984). Improving the comprehensibility of stories: The effects of revisions that improve coherence. Reading Research Quarterly, 19, 263-277.
Britton, B.K., & Gulgoz, S. (1991). Using Kintsch’s computational model to improve instructional text: Effects of repairing inference calls on recall and cognitive structures. Journal of Educational Psychology, 83, 329-345.
Halliday, M.A.K., & Hasan, R. (1976). Cohesion in English. London, England: Longman.
Kintsch,w.(1993). text comprehension,memory,and learning. American psychologist,49,292-303.
Kintsch, E. (1990). Macro processes and micro processes in the development of summarization skill. Cognition and Instruction, 7, 161-195.
Mcnamara.daniells,kintsch.eleen,songer.nancy,butler,kintsch.walter.(1996).Are good texts always better? Interactions of text coherence, backgroundknowledge, and levels understanding in learning from text