نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
2 دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی رابطه
بین خودکارآمدی معلم و ادراک دانشآموز از جو کلاس با راهبردهای خودتنظیمی یادگیری
دانشآموزان دختر پایه اول متوسطه و مقایسه آن در دانشآموزان مدارس تیزهوشان و
عادی شهر تهران بود. روش پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش
شامل دو گروه معلمان و دانشآموزان دختر پایه اول متوسطه مدارس تیزهوشان و عادی
شهر تهران در سال تحصیلی سال 91 -1390 بود. در مدارس تیزهوشان با استفاده از روش
تمام شمار کل معلمان پایه اول متوسطه 5 مدرسه را (که شامل 70 نفر بودند) انتخاب شدند
و از بین همین مناطق همین تعداد مدرسه
عادی به روش نمونهگیریچندمرحلهای انتخاب و 70 نفر معلم انتخاب شدند. سپس در کلاس
این معلمان به تفکیک 4 دانشآموز انتخاب شدند. به طور کلی نمونه شامل 140 معلم و
560 دانشآموزبود. برای جمعآوریدادهها از پرسشنامه خود کارآمدی معلم تشانن-
موران و وولفولک (2001)، پرسشنامه در این
کلاس چه میگذرد فراسر، فیشر و مکروبی (1996)و پرسشنامه خودتنظیمی یادگیری
پینتریچ و دیگروت (1990) استفاده گردید. تحلیل یافتههای پژوهش که با روشهای
آماری رگرسیون چندگانه انجام گرفت نشان داد بین خودکارآمدی معلم و ادراک دانشآموز
از جو کلاس با راهبردهای خودتنظیمی یادگیری دانشآموزان
مدارس تیزهوشان رابطه مثبت و معنادار وجود داشت، همچنین رابطه مثبت و معنادار بین
خودکارآمدی معلم و ادراک از جو کلاس با راهبردهای خودتنظیمی دانشآموزان عادی نشان
داده شد. از طرفی نتایج نشان داد که بین این دو گروه در زمینه این رابطه تفاوت
وجود دارد
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
aa
نویسندگان [English]
- shima vafa 1
- soghra ebrahimi ghavam 2
- hasan asadzade 2
چکیده [English]
aa
کلیدواژهها [English]
- aa