نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه خوارزمی تهران و مربی مرکز اوتیسم اصفهان
2 کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه خوارزمی تهران
3 کارشناسی ارشد روانشناسی کودکان استثنائی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
یکی از مهمترین مشکلات کودکان اتیستیک مشکلات رفتاری این کودکان است. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی موسیقی درمانی بر شدت و فراوانی رفتارهای کلیشهای، رفتارهای آسیب به خود و رفتارهای پرخاشگرانهی کودکان اتیستیک بود. روش پژوهش آزمایشی دارای طرح پیشآزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. آزمودنیهای این پژوهش 24 کودک اتیستیک بودند که از بین 127 نفر از مراجعهکننده به مرکز اتیستیک اصفهان به صورت در دسترس انتخاب شدند و با استفاده از نمرههای آنها در آزمون تشخیصی اتیستیک (گارز) همتا شده و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل گماشته شدند و سرانجام یکی از گروهها به صورت تصادفی به عنوان گروه آزمایش انتخاب شد. مجموع جلسههای موسیقیدرمانی که در هفته دو جلسه (یک جلسه فردی و یک جلسهی گروهی) بر گزار میشد، 62 جلسه بود. دادههای این پژوهش از طریق پرسشنامهی مشکلات رفتاری جمعآوری شد و با استفاده از آزمون t تحلیل شد. نتایج نشان داد که موسیقیدرمانی بر کاهش فراوانی رفتار خودآزاری اثر معناداری داشت (01/0P<). همچنین موسیقیدرمانی اثر معناداری بر کاهش شدت رفتار خودآزاری، فراوانی و شدت رفتارهای کلیشهای داشت (05/0P<). به نظر میرسد موسیقیدرمانی میتواتد موجب کاهش مشکلات رفتاری کودکان اتیستیک شود و لازم است تمام مراکزی که به این کودکان خدمات ارائه میدهند از موسیقیدرمانی برای کاهش مشکلات رفتاری کودکان اتیستیک استفاده کنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
aa
نویسندگان [English]
- Mojtaba gashol 1
- bakhtiar karami 2
- arkan khoshkalam 3
چکیده [English]
aa
کلیدواژهها [English]
- aa