شناسنامه علمی شماره
بهاره برزگر؛ وحید نجاتی؛ حمیدرضا پوراعتماد
دوره 4، شماره 15 ، مهر 1393، صفحه 1-16
چکیده
کودکان اتیستیک به دنیای مجازی بیش از دنیای واقعی علاقه دارند. پژوهش حاضر به منظور بررسی تفاوت توجه به چهرههای هیجانی واقعی و گرافیکی در کودکان اتیستیک و عادی انجام گردید. در این مطالعه مقطعی جامعه آماری پژوهش کلیه کودکان اتیستیک با عملکرد بالا در شهر تهران بودند. 60 کودک و نوجوان (30 نفر مبتلا به اتیسم و 30 نفر عادی) با میانگین سنی 70/9 ...
بیشتر
کودکان اتیستیک به دنیای مجازی بیش از دنیای واقعی علاقه دارند. پژوهش حاضر به منظور بررسی تفاوت توجه به چهرههای هیجانی واقعی و گرافیکی در کودکان اتیستیک و عادی انجام گردید. در این مطالعه مقطعی جامعه آماری پژوهش کلیه کودکان اتیستیک با عملکرد بالا در شهر تهران بودند. 60 کودک و نوجوان (30 نفر مبتلا به اتیسم و 30 نفر عادی) با میانگین سنی 70/9 و انحراف معیار 45/2 سال به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش آزمون نرمافزاری داتپروب تصویری بود. دادهها به وسیله آزمون تحلیل واریانس آمیخته و نرمافزار spss تحلیل شدند. نتایج نشان داد که دو گروه کودکان عادی و اتیستیک از نظر پاسخ و زمان واکنش به چهرههای واقعی و گرافیکی تفاوتی نداشتند. صورتهای واقعی در هر دو گروه موجب تخصیص توجه بیشتر میشدند. چهرههای گرافیکی نیز همانند چهرههای هیجانی موجب جلب توجه در کودکان اتیستیک میشوند. به نظر میرسد تفاوتهای پردازشی دو گروه در چهره مربوط به مراحل پردازشی پایانی تر باشد.
مقاله پژوهشی
زیبا بیرانوند؛ مریم سیف نراقی؛ کامبیز پوشنه
دوره 4، شماره 15 ، مهر 1393، صفحه 37-56
مقاله پژوهشی
فرنوش فراهانی سپهر؛ ژانت هاشمی؛ شهلا پزشک
دوره 4، شماره 15 ، مهر 1393، صفحه 57-72
چکیده
ازآنجاکه پژواک گویی و رفتارهای چالش انگیز، از مشکلات برجسته کودکان اتیستیک محسوب میشوند، این پژوهش، به بررسی اثربخشی تکرار گفتار بر کاهش پژواک گویی و رفتارهای چالش انگیز کودکان اتیستیک پرداخته است. پژوهش حاضر از نوع تک آزمودنی با طرح AB است. نمونه آماری، 3 دانشآموز پسر اتیستیک بودند که در مدرسه استثنایی پسرانه بشارت شهر تهران تحصیل ...
بیشتر
ازآنجاکه پژواک گویی و رفتارهای چالش انگیز، از مشکلات برجسته کودکان اتیستیک محسوب میشوند، این پژوهش، به بررسی اثربخشی تکرار گفتار بر کاهش پژواک گویی و رفتارهای چالش انگیز کودکان اتیستیک پرداخته است. پژوهش حاضر از نوع تک آزمودنی با طرح AB است. نمونه آماری، 3 دانشآموز پسر اتیستیک بودند که در مدرسه استثنایی پسرانه بشارت شهر تهران تحصیل میکردند. روش مداخله، در این پژوهش روش تکرار گفتار بوده است که به صورت تکرار پژواک گوییهای نمونهها انجام شده است و تأثیر آن در فراوانی پژواک گوییها و رفتارهای چالش انگیز از طریق ثبت فراوانی رفتار پس از هر جلسه مداخله مورد بررسی قرار گرفت. جلسات، شامل سه جلسه مشاهده جهت ثبت خط پایه و شش جلسه مداخله و سرانجام یک جلسه پیگیری پس از آخرین جلسه ثبت فراوانی در نظر گرفته شد. جداول فراوانی و نمودارهای ترسیمشده، نشاندهنده تأثیر این روش مداخله در کاهش پژواک گوییها و رفتارهای چالش انگیز در نمونهها بودند پیشنهاد میشود که از این روش برای کاهش پژواک گویی و رفتارهای چالش انگیز کودکان اتیستیک استفاده شود.
مقاله پژوهشی
صالحه قاسم پور؛ احمد برجعلی؛ محمدرضا محمدی
دوره 4، شماره 15 ، مهر 1393، صفحه 73-90
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسیاثربخشیآموزشبازشناسیهیجانهابرمهارتهای اجتماعی کودکان دارای اتیسمباعملکردبالابود.روش پژوهش آزمایشی و دارای طرح پیشآزمون- پس آزمون با گروهگواهبود. جامعهموردمطالعهراتمامیدانشآموزان اتیستیک شهر تهران تشکیلمیدادند که در سال تحصیلی 91-90 در مدارس مخصوص این کودکان مشغولبهتحصیلبودند. حجم نمونه 20 پسر ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسیاثربخشیآموزشبازشناسیهیجانهابرمهارتهای اجتماعی کودکان دارای اتیسمباعملکردبالابود.روش پژوهش آزمایشی و دارای طرح پیشآزمون- پس آزمون با گروهگواهبود. جامعهموردمطالعهراتمامیدانشآموزان اتیستیک شهر تهران تشکیلمیدادند که در سال تحصیلی 91-90 در مدارس مخصوص این کودکان مشغولبهتحصیلبودند. حجم نمونه 20 پسر 6 تا 12 سال با اتیسم عملکرد بالا بودند که به صورت در دسترس انتخاب و به طورتصادفیدردوگروهآزمایشوگواه قرار گرفتند. پرسشنامه اتیسم گیلیامو نیمرخمهارتهای اجتماعی اتیستیک بر روی هر دو گروه اجرا گردید و سپس آموزش بازشناسیهیجانها در 5 مرحله، به مدت 6 هفته و هر هفته 2 جلسه برای گروه آزمایش اجرا گردید و در پایان جلسههای مداخله، آزمونهای یادشده به طور مجدد برای هر دو گروه اجرا گردید. نتایجپژوهشنشاندادکهآموزشبازشناسیهیجانها منجر به بهبود مهارتهای اجتماعی (05/0=P)، کاهش نارسایی تعامل اجتماعی (05/0=P) و همچنینکاهشنارساییهایارتباطی (01/0=P) افراد اتیستیک با عملکرد بالا در مقایسه با گروه گواه میگردد (05/0 >P). با توجه به اثربخشی مداخله یادشدهو همین طور اهمیت افزایشمهارتهای اجتماعی کودکان اتیستیک، پیشنهادمیشود این روش در کنار روشهای مرسوم اتیستیک به مربیان و والدین آموزش داده شود.
مقاله پژوهشی
مهدی قدرتی؛ پرویز شریفی درآمدی؛ اسحاق رحیمیان بوگر
دوره 4، شماره 15 ، مهر 1393، صفحه 91-113
چکیده
هدف پژوهش حاضر مطالعه نقش راهبردهای مقابله با تنیدگی و رضایتمندی زناشویی بر سلامت عمومی مادران کودکان اتیستیک بود. پژوهش از نوع کاربردی و شیوهی انجام گرفتن آن همبستگی است. جامعه آماری شامل همه مادران کودکان اتیستیک شهر تهران در سال 1391 بود که از بین آنان 63 نفر از مادران به عنوان شرکتکننده در پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مطالعه نقش راهبردهای مقابله با تنیدگی و رضایتمندی زناشویی بر سلامت عمومی مادران کودکان اتیستیک بود. پژوهش از نوع کاربردی و شیوهی انجام گرفتن آن همبستگی است. جامعه آماری شامل همه مادران کودکان اتیستیک شهر تهران در سال 1391 بود که از بین آنان 63 نفر از مادران به عنوان شرکتکننده در پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از چهار ابزار پرسشنامه ارتباط اجتماعی (راتر و همکاران، 2003) به منظور تشخیص اختلال اتیستیک، مقیاسهای سلامت عمومی (گلدبرگ،1972)، سیاهه مقابله با موقعیتهای تنیدگی زا اندلر و پارکر (1990) و مقیاس رضایتمندی همسران افروز (افروز و قدرتی، 1390) در پژوهش بهکاربرده شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف استاندارد و آمار استنباطی تحلیل رگرسیون به شیوه گام به گام استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین راهبردهای مقابلۀ مسئله مدار و رضایتمندی زناشویی و داشتن سلامت عمومی رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج نشان داد که راهبردهای مسئله مدار و هیجان مدار توانستند سلامت عمومی را به طور معنادار پیشبینی کرده و راهبرد اجتنابی به طور معنادار توان پیشبینی سلامت عمومی را نداشت. همچنین چهار مؤلفه از مقیاس رضایتمندی زناشویی بهترین پیشبینی کنندههای سلامت عمومی مادران بودند. نتایج بیانگر آن است که با وجود آنکه داشتن کودکی با اختلالهای اتیستیک تنشهایی برای والدین آنان و به ویژه مادران دارد، داشتن رضایتمندی زناشویی و بهکارگیری راهبردهای حل مسئله در مقابله با تنیدگی به عنوان متغیرهای تعدیل گر میتواند به سلامت و بهزیستی روانی آنان کمک نماید.
مقاله پژوهشی
وهاب محمدپور؛ جلیل باباپور خیرالدین؛ عباس بخشی پور؛ مجید محمود علیلو
دوره 4، شماره 15 ، مهر 1393، صفحه 114-131
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی الگودهی ویدئویی بر ارتباط چشمی و تعاملات اجتماعی کودکان با اختلالهای طیف اتیستیک بود. روش پژوهش آزمایشی تک آزمودنی بود. جامعه آماری شامل همه کودکان با اختلالهای طیف اتیستیک شهر تبریز بود. نمونه شامل چهار کودک (2 پسر و 2 دختر) 6 تا 10 سال با اختلالهای طیف اتیستیک بودند که به شیوه در دسترس از مرکز ویژه کودکان ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی الگودهی ویدئویی بر ارتباط چشمی و تعاملات اجتماعی کودکان با اختلالهای طیف اتیستیک بود. روش پژوهش آزمایشی تک آزمودنی بود. جامعه آماری شامل همه کودکان با اختلالهای طیف اتیستیک شهر تبریز بود. نمونه شامل چهار کودک (2 پسر و 2 دختر) 6 تا 10 سال با اختلالهای طیف اتیستیک بودند که به شیوه در دسترس از مرکز ویژه کودکان اتیستیک انتخاب شدند. از طرح خطوط پایه چندگانه برای هر آزمودنی استفاده شد و برای تجزیهوتحلیل دادهها، از تحلیل نموداری استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که روش الگودهی ویدئویی بر ارتباط چشمی و تعاملات اجتماعی آزمودنیها تأثیر دارد.
مقاله پژوهشی
مجتبی گشول؛ بختیار کرمی؛ ارکان خوشکلام
دوره 4، شماره 15 ، مهر 1393، صفحه 132-149
چکیده
یکی از مهمترین مشکلات کودکان اتیستیک مشکلات رفتاری این کودکان است. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی موسیقی درمانی بر شدت و فراوانی رفتارهای کلیشهای، رفتارهای آسیب به خود و رفتارهای پرخاشگرانهی کودکان اتیستیک بود. روش پژوهش آزمایشی دارای طرح پیشآزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. آزمودنیهای این پژوهش 24 کودک اتیستیک بودند ...
بیشتر
یکی از مهمترین مشکلات کودکان اتیستیک مشکلات رفتاری این کودکان است. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی موسیقی درمانی بر شدت و فراوانی رفتارهای کلیشهای، رفتارهای آسیب به خود و رفتارهای پرخاشگرانهی کودکان اتیستیک بود. روش پژوهش آزمایشی دارای طرح پیشآزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. آزمودنیهای این پژوهش 24 کودک اتیستیک بودند که از بین 127 نفر از مراجعهکننده به مرکز اتیستیک اصفهان به صورت در دسترس انتخاب شدند و با استفاده از نمرههای آنها در آزمون تشخیصی اتیستیک (گارز) همتا شده و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل گماشته شدند و سرانجام یکی از گروهها به صورت تصادفی به عنوان گروه آزمایش انتخاب شد. مجموع جلسههای موسیقیدرمانی که در هفته دو جلسه (یک جلسه فردی و یک جلسهی گروهی) بر گزار میشد، 62 جلسه بود. دادههای این پژوهش از طریق پرسشنامهی مشکلات رفتاری جمعآوری شد و با استفاده از آزمون t تحلیل شد. نتایج نشان داد که موسیقیدرمانی بر کاهش فراوانی رفتار خودآزاری اثر معناداری داشت (01/0P<). همچنین موسیقیدرمانی اثر معناداری بر کاهش شدت رفتار خودآزاری، فراوانی و شدت رفتارهای کلیشهای داشت (05/0P<). به نظر میرسد موسیقیدرمانی میتواتد موجب کاهش مشکلات رفتاری کودکان اتیستیک شود و لازم است تمام مراکزی که به این کودکان خدمات ارائه میدهند از موسیقیدرمانی برای کاهش مشکلات رفتاری کودکان اتیستیک استفاده کنند.
مقاله پژوهشی
طیبه تازیکی؛ سعید حسنزاده؛ غلامعلی افروز؛ باقر غباری بناب؛ سوگند قاسمزاده
دوره 4، شماره 15 ، مهر 1393، صفحه 150-169
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسیاثربخشی روش درمان با کمک حیوانات بر نشانههای کودکان اتیستیک انجام گرفت. در اینپژوهش، از حیوانات خانگی با هدف اثربخشی آموزشیو انگیزشیبه منظور افزایش تعامل بین کودک اتیستیک و درمانگر و کاهش اختلال کیفی در تعاملاتاجتماعی، ارتباطات و رفتارهای محدود و تکراری استفاده شد. بدین منظور 12 کودک اتیستیک،ساکن ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسیاثربخشی روش درمان با کمک حیوانات بر نشانههای کودکان اتیستیک انجام گرفت. در اینپژوهش، از حیوانات خانگی با هدف اثربخشی آموزشیو انگیزشیبه منظور افزایش تعامل بین کودک اتیستیک و درمانگر و کاهش اختلال کیفی در تعاملاتاجتماعی، ارتباطات و رفتارهای محدود و تکراری استفاده شد. بدین منظور 12 کودک اتیستیک،ساکن در استان گلستان، به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. قبلو بعد از اجرای برنامه مداخلهای، فهرست ارزیابی درمان اتیستیک توسط مادران وروانشناس آنها تکمیل گردید. در تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس استفادهشد. بنابراین میتوان گفت که درمان با کمک حیوانات سبب رشد مهارتهای ارتباطی،اجتماعی، روابط متقابل عاطفی، و همچنین کاهش رفتارهای کلیشهای و تکراری کودکان اتیستیک میگردد.
مقاله پژوهشی
الهام شفیعی فر؛ فرنگیس کاظمی؛ شیوا دولت ابادی
دوره 4، شماره 15 ، مهر 1393، صفحه 187-204
چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر درمان ویبرواکوستیک موزیکبر کاهش رفتارهای کلیشهای، خود جرحی و پرخاشگرانه افراد با اختلال اتیسم و بررسی تأثیر این درمان بر فعالیت سیستم اعصاب خودمختاراین افراد بود. روش این پژوهش از نوع تکموردی بوده و با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، اعضای نمونه که 3 نفر از نوجوانانافراد با اختلال اتیسم با ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر درمان ویبرواکوستیک موزیکبر کاهش رفتارهای کلیشهای، خود جرحی و پرخاشگرانه افراد با اختلال اتیسم و بررسی تأثیر این درمان بر فعالیت سیستم اعصاب خودمختاراین افراد بود. روش این پژوهش از نوع تکموردی بوده و با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، اعضای نمونه که 3 نفر از نوجوانانافراد با اختلال اتیسم با رفتار چالشانگیزبودند، انتخاب شدند. به این صورت که نخست بهوسیله نتایج حاصل از پرسشنامه مشکلاترفتاری و با استفاده از ثبت نمونهگیری زمانی و ثبت فاصله زمانی که توسط والدینتکمیل شد، خط پایه رسم گردید و سپس روش درمانی ویبروآکوستیک موزیک به مدت 10 جلسهو هر جلسه 20 دقیقه بر روی هر یک از اعضای نمونه اجراء گردید. در حین ارائه متغیرمستقل نیز میزان رفتار چالشانگیز بهوسیله برگه ثبت دادهها ثبت گردید. قبل ازشروع درمان، 10 دقیقه پس از شروع درمان و بلافاصله پس از درمان، فشارخون و ضربانقلب افراد با اختلال اتیسم مورد اندازهگیریقرار گرفت. بعد از پایان جلسات درمانی، رفتار چالشانگیز (کلیشهای و قالبی، خودجرحی و پرخاشگرانه) افراد با اختلال اتیسم دوباره بهوسیله پرسشنامه مشکلات رفتاری مورد ارزیابیقرار گرفت. جهت پیگیری نیز بعد از 2 هفته از پایان مداخله پرسشنامه مشکلات رفتاریاجرا گردید. یافتهها حاکی از این بود که رفتارهای چالشانگیز هر سه آزمودنی در ارزیابیهایجلسات درمانی، والدین و اجرای مجدد پرسشنامه مشکلات رفتاری که به منظور بررسی تغییراتاحتمالی انجام شد، کاهش یافت و کاهش فشارخون و ضربان قلب در حین جلسات درمانی نشاناز اثرگذاری این درمان بر سیستم عصبی سمپاتیک به عنوان شاخهای از سیستم اعصابخودمختار دارد با توجه به یافتهها میتوان بیان کرد که درمان ویبروآکوستیک موزیک بااثرگذاری بر سیستم عصبی سمپاتیک، رفتار چالشانگیز افراد با اختلال اتیسم را کاهش میدهد.