نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 هیات علمی دانشگاه سمنان
2 دانشگاه سمنان
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه عملکرد دانش آموزان با و بدون اختلالهای یادگیری در مقیاس تجدید نظر شدۀ هوشی وکسلر کودکان بود. روش پژوهش علی-مقایسه ای بود. از این رو با نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، 45 دانش آموز دارای اختلالهای یادگیری با 45 نفر دانش آموز بدون اختلال یادگیری پرسش نامه داده های جمعیتشناختی و مقیاس تجدید نظر شدۀ هوشی وکسلر کودکان را تکمیل کردند. داده ها با آزمون تی مستقل، تحلیل واریانس یک راهه و تحلیل واریانس چند متغیره تحلیل شد. کودکان با و بدون اختلالهای یادگیری در نمرات کل تراز شده وکسلر، خرده مقیاس کلامی و خرده مقیاسعملی از لحاظ آماری تفاوت معناداری با هم داشتند. توان خالص خرده مقیاس های کلامی و عملی مقیاس تجدید نظر شدۀ هوشی وکسلر کودکان در تشخیص دو گروه به ترتیب برابر با 84/0 و 56/0 بود. افزون بر این، عملکرد دو گروه به تفکیک در خرده مقیاس های اطلاعات، ریاضیات، حافظه عددی، تنظیم تصاویر و رمزنویسی بهطور معناداری متفاوت بود و این خرده مقیاسها توان مطلوبی در تشخیص دو گروه از هم داشتند. بنابراین می توان بیان کرد که مقیاس تجدید نظر شدۀ هوشی وکسلر کودکان قابلیت استفاده در تشخیص افتراقی کودکان با و بدون اختلال های یادگیری را دارد و با تهیهی فهرست تشخیصی اختلالهای یادگیری مبتنی بر مقیاس وکسلر به خصوص با تمرکز بر پنج خرده مقیاس اطلاعات، ریاضیات، حافظه عددی، تنظیم تصاویر و رمزنویسی می توان برای تشخیص اختلال های یادگیری اقدام کرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Comparison the Performance of Children with and without learning disorders in The Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised
چکیده [English]
This research aimed to Compare the Performance of Children with and without learning disorders in The Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised. The research method was Ex Post Facto Research design. Thus by multistage clustering sampling, 45 students with learning disorders and 45 students without learning disorders completed demoghraphical data questionnaire and The Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised. Data analysed by independent t test, one-way analysis of variance and multivariate analysis of variance.There was statistically significant difference between Children with and without learning disorders in standardized total scores of the WISC-R, verbal subscale and performance subscale. pure power (Eta2) of WISC-R’s verbal subscale and performance subscale for differentiation the two groups was equivalent with 0/84 and 0/56 respectively. Also, performance of the two groups was statistically significant different among subscales of information, mathematics, digit span, Picture arrangement, coding and these scales have favorite power in differentiation the two groups. Thus, can be stated that The Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised applicable for differential diagnosis the Children with and without learning disorders and via provision of WISC-R based learning disorders diagnostic checklist especially by focusing on five scales of information, mathematics, digit span, Picture arrangement, coding can diagnosis the learning disorders
کلیدواژهها [English]
- Learning disorders
- Wechsler Intelligence Scale for Children
- verbal subscale
- performance subscale
- students