مقاله پژوهشی
زهرا امین ابادی؛ حمید علیزاده؛ اسماعیل سعدی پور؛ صغرا ابراهیمی قوام؛ نورعلی فرخی
چکیده
چکیده هدف پژوهش حاضر تدوین برنامه تقویت املاء بر اساس الگوی پاسخ-به-مداخله و مطالعهی اثربخشی آن در تقویت عملکرد دانشآموزان با مشکلات املا نویسی پایه سوم ابتدایی بود. این پژوهش در دو مرحلهی تدوین و اعتباریابی برنامه و سنجش اثر بخشی آن اجرا شده است و از نوع طرحهای تکآزمودنی AB بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشآموزان دختر ...
بیشتر
چکیده هدف پژوهش حاضر تدوین برنامه تقویت املاء بر اساس الگوی پاسخ-به-مداخله و مطالعهی اثربخشی آن در تقویت عملکرد دانشآموزان با مشکلات املا نویسی پایه سوم ابتدایی بود. این پژوهش در دو مرحلهی تدوین و اعتباریابی برنامه و سنجش اثر بخشی آن اجرا شده است و از نوع طرحهای تکآزمودنی AB بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشآموزان دختر و پسر پایهی سوم ابتدایی سال تحصیلی 1394-95 شهر کرج بود. 20 دانشآموز به روش هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. در مداخلهای سه ردیفی براساس الگوی پاسخ-به-مداخله (ردیف اول شامل گروه 5 نفری در 9 جلسه 30 دقیقهای، ردیف دوم گروههای 3 نفری در 9 جلسه 45 دقیقه ای، ردیف سوم 12 جلسه یک ساعته انفرادی) شرکت داده شدند، و براساس برنامه تدوین شده براساس برنامههای متناسب با الگوی پاسخ-به-مداخله به روش آموزش مستقیم، آموزش دیدند. ابزارهای اندازهگیری شامل آزمون املای کریمی و رضایی (1392) است. براساس نتایج بدست آمده از ICC اعتبار برنامه گرداوری شده برابر با 36/0 است، با توجه به (00/0> P)، از اعتبار مناسبی برای اجرا برخوردار میباشد. دادههای حاصل از پیش آزمون و پس آزمون در هر ردیف با استفاده از روش محاسبه اندازه اثرتحلیل شدند. بر اساس ارزیابی و نظارت اجرا شده به ترتیب در هر ردیف مداخله 20، 10 و 20 درصد شرکت کنندگان پاسخ به مداخله داشتند و سایر شرکت کنندگان پیشرفتی در مداخلات اجرا شده نداشتند. باتوجه به ویژگیهای شرکت کنندگان در پژوهش می توان نتیجه گرفت برنامه تدوین شده برای دانشآموزانی با ضعف درسی مناسب است.
مقاله پژوهشی
شهروز نعمتی؛ فرناز مهدی پور مارالانی
چکیده
هدف پژوهش حاضر مدلیابی ساختاری سبک های دلبستگی به خدا ،تاب آوری و سلامت روانی در والدین دارای کودکان نارسایی-های رشدی و هوشی بود، طرح پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه مادران دارای کودکان نارساییهای رشدی و هوشی شهر تبریز در سال تحصیلی 94-1393 در دوره ابتدایی بود. تعداد 200 نفر از این گروه از طریق روش نمونهگیری هدفمند ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مدلیابی ساختاری سبک های دلبستگی به خدا ،تاب آوری و سلامت روانی در والدین دارای کودکان نارسایی-های رشدی و هوشی بود، طرح پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه مادران دارای کودکان نارساییهای رشدی و هوشی شهر تبریز در سال تحصیلی 94-1393 در دوره ابتدایی بود. تعداد 200 نفر از این گروه از طریق روش نمونهگیری هدفمند دردسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند و مقیاسهای تابآوری کانر و دیویدسون (2003)، دلبستگی به خدا روات و کرکپاتریک (2002) و سلامت روانی دراگوتیس و همکاران (1976) برای جمعآوری دادهها مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج حاصل از مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد که در بین دلبستگی به خدا، دلبستگی ایمن منجر به افزایش سلامت روانی، دلبستگی اضطرابی باعث کاهش سلامت روانی و دلبستگی اجتنابی منجر به کاهش سلامت روانی و تاب آوری میشود. افزون بر این، تاب آوری عامل افزایش سلامت روانی شد، ولی تابآوری در رابطه دلبستگی به خدا و سلامت روانی، نقش واسطهای ایفا نکرد. باتوجه به اهمیت سازههای معنوی تحولی در ارتقای سلامت روانی و کاربرد آن هم در حوزههای پژوهشی و مداخلههای روانشناختی، برای والدین کودکان نارساییهای رشدی و هوشی و دیگر گروهها پیشنهاد میشود.
مقاله پژوهشی
معصومه طیب لی؛ شهلا پزشک؛ ژانت هاشمی آذر؛ یوسف جلالی
چکیده
هدف از این پژوهش مقایسه عملکرد عصب روانشناختی بزرگسالان مبتلابه نشانگان داون با و بدون بیماری آلزایمر بود. روش پژوهش از نوع توصیفی بود. جامعه مورد پژوهش شامل بزرگسالان مبتلا به نشانگان داون که در مرکز معلولین و کمتوانان ذهنی شهر تهران بهصورت تمام وقت نگهداری میشدند و یا نیمهوقت مشغول فعالیتهای توانبخشی بودند. با استفاده ...
بیشتر
هدف از این پژوهش مقایسه عملکرد عصب روانشناختی بزرگسالان مبتلابه نشانگان داون با و بدون بیماری آلزایمر بود. روش پژوهش از نوع توصیفی بود. جامعه مورد پژوهش شامل بزرگسالان مبتلا به نشانگان داون که در مرکز معلولین و کمتوانان ذهنی شهر تهران بهصورت تمام وقت نگهداری میشدند و یا نیمهوقت مشغول فعالیتهای توانبخشی بودند. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 16 نفر از بزرگسالان مبتلا به نشانگان داون بدون بیماری آلزایمر و تعداد 16 نفر از بزرگسالان مبتلابه نشانگان داون با بیماری آلزایمر از طریق پرسشنامه زوال عقل برای افراد با ناتوانی ذهنی، انتخاب شدند و سپس برای مقایسهی عملکرد عصب روانشناختی آنها از آزمونهای بندر -گشتالت و چهارمین مقیاس وکسلر کودکان و بهمنظور بررسی سوالات و تعمیم نتایج بهدستآمده از گروه نمونه به جامعهی پژوهش، از t دو گروه مستقل استفاده شد. نتایج بهدستآمده از اجرای آزمون بندر گشتالت نشان داد بین دو گروه بدون بیماری آلزایمر و با آلزایمر در فراوانی خطاها، تفاوت معنیداری ازنظر آماری وجود دارد و فراوانی خطاها در گروه با آلزایمر بیشتر است. نتایج بهدستآمده از اجرای مقیاس وکسلر نشان داد بین دو گروه در عامل توانایی عمومی، چیرگی شناختی، مقیاس فهم کلامی، استدلال ادراکی، حافظهی فعال و سرعت پردازش تفاوت معنیداری وجود نداشت. لازم به ذکر است بین دو گروه در خرده آزمونها تفاوت معنیدار وجود داشت، افراد در گروه بدون بیماری آلزایمر در مقایسه با گروه با آلزایمر از عملکرد بهتری برخوردار هستند. نتایج پژوهش حاضر همانند تحقیقات گذشته گویای تفاوت در برخی زمینهها میان این دو گروه است.
مقاله پژوهشی
اسحق رحیمیان بوگر؛ محمود نجفی
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه عملکرد دانش آموزان با و بدون اختلالهای یادگیری در مقیاس تجدید نظر شدۀ هوشی وکسلر کودکان بود. روش پژوهش علی-مقایسه ای بود. از این رو با نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، 45 دانش آموز دارای اختلالهای یادگیری با 45 نفر دانش آموز بدون اختلال یادگیری پرسش نامه داده های جمعیتشناختی و مقیاس تجدید نظر شدۀ هوشی وکسلر ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مقایسه عملکرد دانش آموزان با و بدون اختلالهای یادگیری در مقیاس تجدید نظر شدۀ هوشی وکسلر کودکان بود. روش پژوهش علی-مقایسه ای بود. از این رو با نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، 45 دانش آموز دارای اختلالهای یادگیری با 45 نفر دانش آموز بدون اختلال یادگیری پرسش نامه داده های جمعیتشناختی و مقیاس تجدید نظر شدۀ هوشی وکسلر کودکان را تکمیل کردند. داده ها با آزمون تی مستقل، تحلیل واریانس یک راهه و تحلیل واریانس چند متغیره تحلیل شد. کودکان با و بدون اختلالهای یادگیری در نمرات کل تراز شده وکسلر، خرده مقیاس کلامی و خرده مقیاسعملی از لحاظ آماری تفاوت معناداری با هم داشتند. توان خالص خرده مقیاس های کلامی و عملی مقیاس تجدید نظر شدۀ هوشی وکسلر کودکان در تشخیص دو گروه به ترتیب برابر با 84/0 و 56/0 بود. افزون بر این، عملکرد دو گروه به تفکیک در خرده مقیاس های اطلاعات، ریاضیات، حافظه عددی، تنظیم تصاویر و رمزنویسی بهطور معناداری متفاوت بود و این خرده مقیاسها توان مطلوبی در تشخیص دو گروه از هم داشتند. بنابراین می توان بیان کرد که مقیاس تجدید نظر شدۀ هوشی وکسلر کودکان قابلیت استفاده در تشخیص افتراقی کودکان با و بدون اختلال های یادگیری را دارد و با تهیهی فهرست تشخیصی اختلالهای یادگیری مبتنی بر مقیاس وکسلر به خصوص با تمرکز بر پنج خرده مقیاس اطلاعات، ریاضیات، حافظه عددی، تنظیم تصاویر و رمزنویسی می توان برای تشخیص اختلال های یادگیری اقدام کرد.
مقاله پژوهشی
مژگان شوشتری؛ مختار ملک پور؛ احمد عابدی؛ امیر قمرانی
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامهی سهتایی غنیسازی رنزولی بر خلاقیت کودکان تیزهوش دبستانی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون– پسآزمون با گروه گواه بود. جامعهی آماری شامل تمامی دانش آموزان تیزهوش شهر اصفهان در سال تحصیلی 95-1394 بودند. به این منظور 76 نفر از دانشآموزان تیزهوش با روش نمونهگیری تصادفی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامهی سهتایی غنیسازی رنزولی بر خلاقیت کودکان تیزهوش دبستانی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون– پسآزمون با گروه گواه بود. جامعهی آماری شامل تمامی دانش آموزان تیزهوش شهر اصفهان در سال تحصیلی 95-1394 بودند. به این منظور 76 نفر از دانشآموزان تیزهوش با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و بهطور تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند (38 نفر گروه آزمایش و 38 نفر گروه گواه) و مادران آنها به سؤالات پرسشنامهی خلاقیت عابدی پاسخ دادند. شرکت کنندگان گروه آزمایش طی 12 جلسه دو ساعته بهصورت گروهی آموزش برنامهی سهتایی غنیسازی رنزولی را دریافت کردند؛ اما گروه گواه هیچگونه آموزشی در این زمینه دریافت نکردند. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تکمتغیری و چندمتغیری تحلیل شد. نتایج نشان داد میانگین نمرات خلاقیت و خردهمقیاسهای آن (ابتکار، سیالی، انعطافپذیری و بسط) در گروه آزمایش بهطور معناداری افزایش داشته است. بر اساس نتایج بهدست آمده از این پژوهش می توان گفت که برنامهی سهتایی غنیسازی رنزولی موجب افزایش خلاقیت در کودکان تیزهوش دبستانی شده است.
مقاله پژوهشی
علیرضا بخشایش؛ کاظم برزگر بفروی؛ وجیهه مرادی عجمی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش حافظه کاری بر عملکرد خواندن دانش آموزان با ناتوانی یادگیری خواندن اجرا شد. پژوهش از نوع شبه آزمایشی و جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر پایه سوم ابتدایی دارای ناتوانی خواندن در شهر یزد بودند که از میان آن ها 32 دانش آموز به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به روش تصادفی در گروههای ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش حافظه کاری بر عملکرد خواندن دانش آموزان با ناتوانی یادگیری خواندن اجرا شد. پژوهش از نوع شبه آزمایشی و جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر پایه سوم ابتدایی دارای ناتوانی خواندن در شهر یزد بودند که از میان آن ها 32 دانش آموز به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به روش تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزارهای سنجش شامل مقیاس هوش تجدیدنظر شده وکسلر کودکان (WISC-R)، آزمون خواندن و نارساخوانی نما و فرم مصاحبه بالینی بود. داده ها از طریق تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش حافظه کاری میتواند عملکرد خواندن دانش آموزان با ناتوانی خواندن را بهبود بخشد (001/0>p). با توجه به نتایج پژوهش، آموزش حافظه کاری میتواند به عنوان یک روش مداخلهای در بهبود عملکرد خواندن در این دانشآموزان مورد استفاده قرار گیرد. واژههای کلیدی: ناتوانی یادگیری، ناتوانی خواندن، حافظه کاری، عملکرد خواندن
مقاله پژوهشی
مرضیه دهقانی؛ فریناز اصغری؛ نعیمه دهقانی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی وضعیت برنامهدرسی دوره پیشدبستانی دانشآموزان کمتوانذهنی در مراکز استثنایی استان آذربایجانغربی در سال تحصیلی 1391-90بود. رروش پژوهش روش ارزشیابی یا پژوهش ارزیابانه بود. جامعه آماری شامل مدیران، کارشناسان، معلمان و دانشآموزان مراکز استثنایی استان آذربایجان غربی بودند. به علت تعداد کم از سرشماری استفاده و نمونه ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی وضعیت برنامهدرسی دوره پیشدبستانی دانشآموزان کمتوانذهنی در مراکز استثنایی استان آذربایجانغربی در سال تحصیلی 1391-90بود. رروش پژوهش روش ارزشیابی یا پژوهش ارزیابانه بود. جامعه آماری شامل مدیران، کارشناسان، معلمان و دانشآموزان مراکز استثنایی استان آذربایجان غربی بودند. به علت تعداد کم از سرشماری استفاده و نمونه دانشآموزان بر اساس جدول مورگان و به صورت روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از ابزارهای پرسشنامه، سیاهه و نمرات آمادگی تکمیلی دانشآموزان استفاده شد. به منظور تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (تی تک نمونهای) استفاده شد. نتایج نشان داد که وضعیت سازماندهی محیط آموزشی و مواد آموزشی دانشآموزان از نظر مدیران، معلمان و مشاهدهگران مطلوب و از نظر کارشناسان نامطلوب میباشد. وضعیت محتوای برنامه درسی دانشآموزان نیز از نظر همه گروهها مطلوب، فرآیند تدریس معلم در محیطهای یاددهی و یادگیری از نظر مدیران و معلمان مطلوب و از نظر کارشناسان نامطلوب بود. وضعیت تحقق اهداف رشد و تحول شناختی از نظر مدیران مطلوب، از نظر کارشناسان، معلمان و ارزیابی دفترچههای ارزشیابی نوآموزان نامطلوب بود. سرانجام وضعیت تحقق اهداف رشد و تحول جسمی و حرکتی از نظر مدیران و کارشناسان نامطلوب و از نظر معلمان و ارزیابی دفترچههای ارزشیابی مطلوب بود. جهت تحلیل نتایج به دست آمده از یافتههای حاصل از ابزار تکمیلی (تحلیل پاسخ سوالهای باز پاسخ از مدیران، معلمان و کارشناسان) نیز استفاده شد.
مقاله پژوهشی
رحیم مرادی؛ اسماعیل زارعی زوارکی
چکیده
این پژوهش باهدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی به کمک چندرسانهای آموزشی بر عزتنفس دانشآموزان ( 6 تا 11 ساله) دارای اختلال یادگیری در ریاضی بود. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. جامعهی آماری شامل همهی دانش آموزان پسر 6 تا 11 سالهی دارای اختلال یادگیری ریاضی استان البرز بود که 36 نفر ...
بیشتر
این پژوهش باهدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی به کمک چندرسانهای آموزشی بر عزتنفس دانشآموزان ( 6 تا 11 ساله) دارای اختلال یادگیری در ریاضی بود. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. جامعهی آماری شامل همهی دانش آموزان پسر 6 تا 11 سالهی دارای اختلال یادگیری ریاضی استان البرز بود که 36 نفر از آنها انتخاب و پس از همتا کردن آنها، بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. گروه آزمایش طی هشت جلسه 45 دقیقهای با استفاده از نرمافزار چندرسانهای محقق ساخته آموزش دیدند و گروه کنترل بهدوراز متغیر مستقل نگاه داشته شد. برای تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش از روشهای آماری در دو سطح توصیفی (شاخصهای مرکزی و پراکندگی) و استنباطی (تحلیل کواریانس) استفاده شد. نتایج تحلیل کواریانس پس از بررسی نمرات پیشآزمون نشان داد که در دانشآموزان 6 تا 11 ساله دارای اختلال یادگیری، آموزش رفتارهای اجتماعی به کمک نرمافزار چندرسانهای بهطور معناداری عزتنفس آنها را افزایش داده است (05/0 > P). نتیجه اینکه جهت آموزش مهارتهای اجتماعی به دانشآموزان دارای اختلال یادگیری از چندرسانهای آموزشی در کنار روش سنتی استفاده شود، زیرا موجب بهبود عزتنفس دانشآموزان میگردد.
مقاله پژوهشی
آسیه شامرادلو؛ شهلا البرزی؛ دیبا سیف
چکیده
هدف از این پژوهش، مقایسه خودتعیینی و ابعاد آن در دانشآموزان با و بدون کمتوانیذهنی بود. روش پژوهش از نوع تحقیقات علی- مقایسهای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان با و بدون کمتوانیذهنی در سنین 14 سال و بالاتراند که در سال تحصیلی 92- 91 در مدارس شیراز مشغول به تحصیل هستند. نمونه پژوهش حاضر مشتمل بر120 دانشآموز دختر ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، مقایسه خودتعیینی و ابعاد آن در دانشآموزان با و بدون کمتوانیذهنی بود. روش پژوهش از نوع تحقیقات علی- مقایسهای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان با و بدون کمتوانیذهنی در سنین 14 سال و بالاتراند که در سال تحصیلی 92- 91 در مدارس شیراز مشغول به تحصیل هستند. نمونه پژوهش حاضر مشتمل بر120 دانشآموز دختر و پسر (60 دانشآموز با کمتوانیذهنی و 60 دانشآموز بدون کمتوانیذهنی) سنین 14 سال و بالاتر بودند که به روش هدفمند از مدارس مربوط به دانشآموزان با و بدون کمتوانیذهنی انتخاب شدند. در این پژوهش خودتعیینی و ابعاد آن توسط مقیاس خودگزارش خودتعیینی گومز - ولا و همکاران (2012) مورد ارزیابی قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل واریانس دو طرفه و تحلیل واریانس طرحهای تکراری استفاده شد. نتایج نشان داد که دانشآموزان با کمتوانیذهنی نسبت به دانشآموزان بدون کمتوانیذهنی در خودتعیینی و ابعاد آن نمره پایینتری به دست آوردند. در این پژوهش تفاوت معنیداری بر اساس جنسیت در نمره کل خودتعیینی و ابعاد استقلال رفتاری و توانمندسازی روانشناختی مشاهده نشد و تنها در بعد تحققخود بود که بین دختران و پسران تفاوت معنیدار مشاهده شد. از دیگر نتایج پژوهش که در بین ابعاد مختلف خودتعیینی در میان دو گروه دانشآموزان با و بدون کمتوانیذهنی، بالاترین رتبه به توانمندسازی روانشناختی و کمترین رتبه به استقلال رفتاری تعلق گرفت. همچنین با توجه به سطح تحصیلات والدین بین دو گروه دانشآموزان با و بدون کم توانیذهنی در نمره کل خودتعیینی و ابعاد آن تفاوت معنیداری وجود دارد.