مقاله پژوهشی
1. تاثیر آموزش غنی‌شده با تلفن همراه بر میزان انگیزش پیشرفت تحصیلی، مشارکت و یادگیری دانش‌آموزان آسیب‌دیده بینایی

زبیح‌اله اللهی؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ پرویز شریفی‌درآمدی؛ داریوش نوروزی؛ علی دلاور

دوره 6، شماره 23 ، پاییز 1395، صفحه 1-26

http://dx.doi.org/10.22054/jpe.2016.7365

چکیده
  چکیدههدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر آموزش غنی‌شده با تلفن  همراه بر میزان انگیزش پیشرفت  تحصیلی، مشارکت و یادگیری دانش آموزان آسیب دیده بینایی در درس زبان انگلیسی بود. پژوهش با روش نیمه‌آزمایشی اجرا شد. جامعه آماری شامل دانش آموزان آسیب دیده بینایی پسر پایه دوم متوسطه در سطح کشور بودند. نمونه ی پژوهش شامل 52 دانش آموز آسیب دیده بینایی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
2. رابطه الگوهای پردازش حسی با کارکردهای اجرایی در دانش ‏آموزان با اختلال اوتیسم

رقیه اسدی گندمانی؛ فرنگیس کاظمی؛ ابراهیم پیشیاره؛ ژانت هاشمی آذر؛ عباس نسائیان

دوره 6، شماره 23 ، پاییز 1395، صفحه 27-48

http://dx.doi.org/10.22054/jpe.2016.7366

چکیده
  چکیدههدف این پژوهش تعیین رابطه‏ ی الگوهای پردازش حسی با کارکردهای اجرایی در دانش‏ آموزان با اختلال اوتیسم از دیدگاه معلمان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. تعداد 50 دانش ‏آموز با اختلال اوتیسم پس از بررسی ملاک‏ های ورودی با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای سنجش الگوهای پردازش حسی از ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
3. اثربخشی برنامه تلفیقی آموزش مستقیم و آگاهی واج‌شناسی بر مهارت‌های روان‌خوانی، درک مطلب و حافظه کاری در دانش‌آموزان دختر با مشکلات خواندن

پرستو حریری؛ هاییده صابری؛ خدیجه ابوالمعالی الحسینی

دوره 6، شماره 23 ، پاییز 1395، صفحه 51-81

http://dx.doi.org/10.22054/jpe.2016.7367

چکیده
  چکیدهپژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزش تلفیقیِ (آموزش مستقیم و آگاهی واجی) در مقایسه با روش واج‌شناسی و آموزش مستقیم بر افزایش مهارت خواندن و حافظه کاری در دانش‌آموزان دختر با مشکلات خواندن پایه اول دبستان صورت گرفت. پژوهش با روش نیمه‌آزمایشی و طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون- پیگیری با گروه گواه اجرا شد. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
4. تاثیر آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر معناداری زندگی و خودافشایی هیجانی در مادران دارای فرزند کم‌توان ذهنی

جعفر بهادری خسروشاهی؛ رامین حبیبی کلیبر

دوره 6، شماره 23 ، پاییز 1395، صفحه 83-105

http://dx.doi.org/10.22054/jpe.2016.7368

چکیده
  چکیدهپژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر معناداری زندگی و خودافشایی هیجانی در مادران دارای فرزند کم توان ذهنی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی و طرح آن پیش-آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران دارای فرزند کم توان ذهنی در مدارس استثنایی شهر تبریز در سال تحصیلی 96-1395 بودند. از این جامعه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
5. مقایسه احساس تنهایی در افراد با آسیب شنوایی، آسیب بینایی و عادی

ستاره شجاعی؛ حجت پیرزادی؛ محمد خاموشی؛ سعید شریفی

دوره 6، شماره 23 ، پاییز 1395، صفحه 107-127

http://dx.doi.org/10.22054/jpe.2016.7369

چکیده
  چکیدهپژوهش حاضر با هدف مقایسه احساس تنهایی در افراد با آسیب شنوایی، آسیب بینایی و عادی انجام شد. جامعه آماری شامل افراد 13 تا 22 ساله ی با آسیب شنوایی، آسیب بینایی و عادی شهر شیراز بودند که از بین آن‌ها نمونه‌ای به حجم 116 نفر (32 فرد با آسیب بینایی، 21 فرد با آسیب شنوایی و 63 فرد عادی) انتخاب شد. گروه‌های با آسیب شنوایی و بینایی با روش نمونه‌گیری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
6. تاثیر آموزش یادگیری مستقل بر کاهش نشانه‌ها در دانش‌آموزان با اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی

زهرا ازادی؛ ناهید اکرمی؛ احمد عابدی

دوره 6، شماره 23 ، پاییز 1395، صفحه 129-149

http://dx.doi.org/10.22054/jpe.2016.7370

چکیده
  هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش یادگیری مستقل بر بهبود علائم بیش‌فعالی و کم­ توجهی در دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی بود. پژوهش با روش ­آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه اجرا شد. بدین منظور با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای تعداد 30 دانش‌آموز پسر 10 تا 12 سال شهرستان شهرضا ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
7. نقش واسطه‌ای ذهن‌آگاهی مادر و تاب‌آوری خانواده در رابطه‌ی بین مشکلات رفتاری کودک دارای اختلال‌های طیف اوتیسم و بهزیستی روان‌شناختی مادر

زهره حسین زاده؛ علی‌رضا کاکاوند؛ عبدالجواد احمدی

دوره 6، شماره 23 ، پاییز 1395، صفحه 151-178

http://dx.doi.org/10.22054/jpe.2016.7371

چکیده
  چکیده  هدف پژوهش حاضر تعیین نقش واسطه‌ای ذهن‌آگاهی مادر و تاب‌آوری خانواده در رابطه‌ی بین مشکلات رفتاری کودک دارای اختلال‌های طیف اوتیسم و بهزیستی روان‌شناختی مادر بود. جامعه آماری شامل مادرانِ کودکان دارای اختلال‌های طیف اوتیسم در دامنه‌ی سنی 3 تا 16 سال شهرهای تهران، کرج و قزوین بودند که از بین آنها 170 نفر با روش نمونه­گیری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
8. ویژگی‌های شخصیتی و مکانیسم‌های دفاعی بزهکاران پسر کانون اصلاح و تربیت بر اساس نوع جرم

شمین صدری؛ شهلا پزشک؛ معصومه طیب‌لی

دوره 6، شماره 23 ، پاییز 1395، صفحه 179-197

http://dx.doi.org/10.22054/jpe.2016.7372

چکیده
    هدف از پژوهش حاضر مقایسه ویژگی­ های شخصیتی بزهکاران و مکانیسم­ های دفاعی پسران بزهکار در 6 دسته جرم سرقت، ضرب ‌و جرح، مواد، قتل، آدم­ربایی و جرائم جنسی بود. نمونه پژوهش شامل 60 نفر از بزهکاران پسر 15 تا 18 ساله ­ی کانون اصلاح و تربیت شهر تهران بودند که به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. از پرسشنامه ویژگی­های شخصیتی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
9. دلبستگی به خدا و تاب‌آوری در مادران کودکان کم‌توان ذهنی و عادی

شهروز نعمتی؛ فرناز مهدی پور مارالانی؛ باقر غباری بناب

دوره 6، شماره 23 ، پاییز 1395، صفحه 199-215

http://dx.doi.org/10.22054/jpe.2015.1914

چکیده
  پژوهش حاضر دلبستگی به خدا و تاب آوری را در مادران کودکان کم توان ذهنی و عادی مورد بررسی قرار داد. طرح پژوهش حاضر از نوع پس رویدادی و (همبستگی) بود. در این راستا، از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای داده‌ها از مدارس استثنایی و عادی استان اردبیل شهرستان مشگین شهر جمع آوری شدند. از مقیاس دلبستگی به خدا روات و کرکپاتریک و تاب آوری کانر و دیویدسون ...  بیشتر