رابطه الگوهای پردازش حسی با کارکردهای اجرایی در دانش ‏آموزان با اختلال اوتیسم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استنایی، استادیار روانشناسی دانشگاه بجنورد

2 دکتری روانشناسی، استادیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبائی

3 دکتری علوم اعصاب شناختی، استادیار کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

چکیده

چکیده
هدف این پژوهش تعیین رابطه‏ ی الگوهای پردازش حسی با کارکردهای اجرایی در دانش‏ آموزان با اختلال اوتیسم از دیدگاه معلمان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. تعداد 50 دانش ‏آموز با اختلال اوتیسم پس از بررسی ملاک‏ های ورودی با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای سنجش الگوهای پردازش حسی از نیمرخ حسی دان فرم مدرسه و برای ارزیابی کارکردهای اجرایی از سیاهه رتبه‌بندی رفتاری کارکردهای اجرایی استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی (توزیع فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد) و برای استنباط از داده‏ ها از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد بین الگوهای پردازش حسی با کارکردهای اجرایی رابطه منفی معنی‌دار وجود دارد. با استناد به یافته‏ های این پژوهش می‌توان پیشنهاد کرد که از مداخله‏ های پردازش حسی بهنگام برای بهبود کارکردهای اجرایی استفاده شود.

کلیدواژه‌ها


هاردمن، م؛ درو، جی؛ و واگن، م. (2002). روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی. ترجمه علیزاده و همکاران. تهران، انتشارات دانژه.
Bishop, D.V. M., Norbury, C. F. (2005). Executive function in children with communication impairments, in relation to autistic symptomatology. The National Autistic Society. 9, 29-43.
Bogdashina, O. (2010). Autism and the edges of the known world. Jessica Kingsley Publishers, London and Philadelphia.
Boyd, B. A., McBee, M., Holtzclaw, T., Baranek, G & Bodfish. (2009). Relationship amanog repetitive behaviors, sensory features and executive function in high functioning autism. Autism spectrum Disorder, 3 (4): 959-966.
Brown, N.B. (1998). The relation between context and sensory processing patterns in children with autism. Master’s thesis,University of Kansas.
Cheung, P.P.P., & Siu, A.M.H. (2009). A comparison of patterns of sensory processing in children with and without developmental disabilities. Research in Developmental Disabilities.30, 1468-1480.
Dunn, W. (1999). The sensory profile: A contextual measure of children’s responses to sensory experiences in daily life. San Antonio, TX: The Psychological Corporation.
Dunn, W. (2007). Supporting children to participation successfully in everyday life by using sensory processing knowledge. Infants and Yong children, 20(2), 84-101.
Dunn, W. (1997). The impact of sensory processing abilities on the daily lives of young children and their families: A conceptual model. Infants and Young Children, 9(4), 23-35.
Dunn, W., Smith Myles, B & Orr. (2002). Sensory processing issues associated with asperger syndrome: A preliminary investigation. The American Journal of Occupational Therapy, 56 (1), 96-102.
Gabriels, R. L., Agnew, J. A., Miller, L. J., Gralla, J., Pan, Z., Goldson, E., Ledbetter, J. C., Dinkins, J. P., & Hooks, E. (2008). Is there a relationship between restricted, repetitive, stereotyped behaviors and interests and abnormal sensory response in children with autism spectrum disorders? Research in Autism Spectrum Disorder, 2, 660-670.
Hill, E. L. (2004). Evaluating the theory of executive dysfunction in autism. Developmental Review, 24, 1-40.
Hilton, C., Graver, K., & Lavesser, P. (2007). Relationship between social competence and sensory processing in children with high functioning autism spectrum disorders. Research in Autism Spectrum Disorder, 1,164-173.
Hunter, S. J & Sparrow, E. P. (2012). Executive function and dysfunction. Cambridge University Press.
Gioia, G. A., Isquith, P.K., Guy, S.C & Kenworthy, L. (2000). Behavior rating inventory of executive function. PAR, USA.
Hochhauser, M., & Engel-Yeger, B. (2010). Sensory processing abilities and their relation to participation in leisure activities among children with high-functioning autism spectrum disorder. Journal Research in Autism Spectrum Disorder. 4, 746-754.
Kenworthy, L., Yerys, E. L., Anthony, L. G and Wallace, G. L. (2008). Understanding executive control in autism spectrum disorders in the lab and in the real world. Neuropsychology Rev, 18 (4): 320-338.
Kientz, M.A., & Dunn, W. (1997). A comparison of the performance of children with and without autism on the sensory profile. The American Journal of occupational Therapy, 51(7): 530-537.
Kirk, S.,  Gallagher, J. J.,  Coleman, M., &  Anastasiow, N. J. (2012). Educating Exceptional Children. Wadsworth.
Kirk, S.,  Gallagher, J. J., & Coleman, M. (2015). Educating Exceptional Children. Cengaebrain.
Kern, J., Trivedi, M.H., Garver, C. R., Grannemann, B. D., Andrews, A.A., Savla, J.S., Johnson, D. G., Mehta, J.A., & Schroeder, J. L (2006). The pattern of sensory processing abnormalities in autism. Autism.10 (15):480-494.
Kern, J., Garver, C.R., Carmody, T., Andrews, A. A., Trivedi, M.H., & Mehta, J.A. (2006). Examining sensory quadrants in autism. Research in Autism Spectrum Disorder. 15, 1-9.
Leekam, S.R., Nieto, C., Libby, S. J., Wing, L & Gould, J. (2007). Describing the sensory abnormalities of children and adults with autism. Journal of Autism Development Disorder, 37: 894-910.
Nyden, A., Gillberg, C., Hjelmquist, E & Heiman, M. (1999). Executive function/attention deficits in boys with asperger syndrome, attention disorder and reading/writing disorder. Autism, 3 (3), 213-228.
Roger,S., Hepburn, S., & Wehner, E.)2003). Parent reports of sensory symptoms in toddlers with autism and those with other developmental disorder. Autism and Developmental Disorders, 33(6), 631-642.
Schaaf, R. C., & Miller, L. J. (2005). Occupational therapy using a sensory integrative approach for children with developmental disabilities. Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews, 11(2), 143-148.
Son, S. H & Meisels, S. J. (2006). The relationship of young children’s motor skills to later reading and math achievement. Merrill-Palmer Quarterly, 52 (4), 755-778.
Tseng, M. H., Fu, C. P., Cermak, S. A, Lu, L & Shieh, J. Y. (2011). Emotional and behavioral problems in preschool children with autism: Relationship with sensory processing dysfunction. Research in Autism Spectrum Disorders, 5 (4), 1441-1450.
Williams, M. S., & Shellenberger, S. (1996). How does your engine run? A leader’s guied to the alert program for self-regulation. Albuquerque, NM: ThreapyWorks, Inc.