نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
2 ، استادیار علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
چکیده
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر معناداری زندگی و خودافشایی هیجانی در مادران دارای فرزند کم توان ذهنی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی و طرح آن پیش-آزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران دارای فرزند کم توان ذهنی در مدارس استثنایی شهر تبریز در سال تحصیلی 96-1395 بودند. از این جامعه تعداد 40 نفر از مادرانی که در پرسشنامه معناداری زندگی و خودافشایی هیجانی نمرات پایینی کسب کرده بودند به روش نمونه گیری چندمرحلهای انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گواه (20 نفر) قرار گرفتند. داده های به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر و آزمون تعقیبی بانفرنی تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر معناداری زندگی و خودافشایی هیجانی مادران تاثیر دارد و باعث افزایش معناداری زندگی و خودافشایی هیجانی در مادران دارای فرزند کم توان ذهنی می شود. نتایج این پژوهش علاوه بر مشخص کردن نقش آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر معناداری زندگی و خودافشایی هیجانی می تواند راهبردهای آموزشی، تربیتی و کاربردی ارزنده ای به خانواده ها، مسئولین و کارشناسان مسائل تربیتی ارائه نماید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effectiveness of Acceptance and Commitment Based Training on the Meaningfulness of Life and Emotional Self-Disclosure among Mothers of Children with Intellectual Disability
نویسندگان [English]
- Jafar Bahadori KhosroShahi 1
- Ramin Habibi Kalaibar 2
1 Ph.D. Candidate of Educational Psychology, Department of Educational Sciences and Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University
2 Associate Professor, Department of Educational Sciences and Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University
چکیده [English]
The aim of this study was to investigate the effectiveness of training based on acceptance and commitment on the meaningfulness of life and emotional self-disclosure among mothers of mentally retarded children. The research design was quasi experimental and pretest-posttest with control group. The population consisted of all mothers with mentally retarded children in special schools in Tabriz in the academic year of 2015-16. A sample of 40 women who received low scores in the Meaning in Life Questionnaire and Emotional Self-Disclosure Questionnaire were selected randomly through multistage sampling. Then, they were divided into two groups of experimental (20) and control (20). Data were analyzed using analysis of variance with repeated measures and post hoc test and SPSS software. The results showed that training based on acceptance and commitment was effective on increasing meaningfulness of life and emotional self-disclosure among mothers of mentally retarded children. The findings of this study showed that training based on acceptance and commitment can be used in educational strategies and can offer valuable guidelines to families, officials and experts.
کلیدواژهها [English]
- emotional self-disclosure
- meaningful life
- training based on acceptance and commitment
- disabled child