نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری روانشناسی کودکان استثنایی
2 دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائیHamidalizadeh1@yahoo.com
3 استادیار گروه روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائیhashemi@yahoo.com
4 استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تربیت معلمabforo@yahoo.com
5 دانشجوی پزشکی دانشگاه سمنانsajedeh.soltani@gmail.com
چکیده
تحقیق حاضر به منظور اثربخشی آموزش رایانهیار حافظة کاری بر بهبود کارکردهای اجراییو عملکرد ریاضی دانشآموزان با اختلال ریاضیات انجام گرفت. در تحقیق نیمه آزمایشی حاضر 20 دانش آموز با اختلال ریاضیات دختر پایه سوم تا پنجم ابتدایی به روش نمونهگیری در دسترس از مراکز اختلالهاییادگیری شهر تهران در سال تحصیلی 1390- 1391 انتخاب شدند. سپس به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایشی تقسیم شدند. تمامی آزمودنیها با استفاده از آزمون ریاضیات کیمت و آزمونهای کارکرد اجرایی (برج لندن، عملکرد مداوم، کارتهای استروپ)، مورد ارزیابی قرار گرفتند. در مرحله بعد گروه آزمایشی (دانشآموزان با اختلال ریاضیات) در معرض آموزش رایانه یار حافظه کاری قرار گرفتند. برنامه آموزشی به مدت 20 جلسه در 7 هفته ارایه شد. پس از این مرحله تمامی آزمودنیها(اعم از گروه آزمایش و کنترل) مجدداً از نظر کارکردهای اجرایی و عملکرد ریاضیمورد سنجش قرار گرفتند. یادآوری میگردد که دانشآموزان گروه کنترل در معرض هیچ یک از مداخلات قرار نگرفتند و هر دو گروه فقط آموزشهای مدرسه را دریافت میکردند. با فاصله یک ماه، آزمون پیگیری نیز انجام گرفت. دادههای به دست آمده از پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از t وابسته مورد تحلیل قرار گرفت. با توجه به یافتههای تحقیق میتوان بیان کرد که آموزش رایانه یار حافظه کاری تأثیر معنیداری بر کارکردهایاجرایی و عملکرد ریاضی دانشآموزان با اختلال ریاضیات داشته است. کارکردهایاجراییو عملکرد ریاضی دانشآموزان با اختلال ریاضیات در اثر آموزش برنامه رایانهیار حافظهکاری ارتقا مییابد. نتایج این تحقیق میتواند در مداخلههای عصب شناختی و آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effectiveness of Computer-Aided Working Memory Training on Improvement of Executive Functions and Math Performances in Students with Mathematics Disorder
نویسندگان [English]
- sakineh SoltaniKouhbanani 1
- hamid alizadeh 2
- Janet Hashemi 3
- Gholamreza Sarami 4
- Sajedeh SoltaniKouhbanani 5
چکیده [English]
The present research aims to study the effect of
computer-aided working memory training on executive functions and math
performances in students with mathematics disorders. This was a
quasi-experimental research. From among all the students in centers for
learning disorders, 20 female students with mathematics disorder studying at
the 3rd, 4th and 5th grades of elementary
schools in the educational year 2011-2012 in Tehran were selected using
convenience sampling method. The subjects were randomly assigned into the two
control and experiment groups. the Key Math Diagnostic Arithmetic Test as well
as executive functions tests (including the Tower of London Test, the
Continuous Performance Test and Stroop test cards) were carried out on the
subjects. Then, the experiment group (including students with mathematics
disorder) received 20 sessions of computer-aided working memory training in 7
weeks. Afterwards, all the subjects (both experiment and control groups) were
assessed in terms of executive functions and math performances. It is
noteworthy that the control group did not receive any training. Both groups
received only the school trainings. One month later, the post-test was
administrated. The results of the pre-test and post-test were analyzed using
t-test. The results showed that computer-aided working memory training had a
significant effect on executive functions and math performances of students
with mathematics disorder, and could improve it. The findings of this research
can be used in neurological and educational interferences
کلیدواژهها [English]
- :Computer-Aided Training
- executive functions
- Working memory
- Mathematics Disorder