نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان‌شناسی کودکان استثنایی

2 دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائیHamidalizadeh1@yahoo.com

3 استادیار گروه روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائیhashemi@yahoo.com

4 استادیار گروه روان‌شناسی دانشگاه تربیت معلمabforo@yahoo.com

5 دانشجوی پزشکی دانشگاه سمنانsajedeh.soltani@gmail.com

چکیده

تحقیق حاضر به منظور اثربخشی آموزش رایانه­یار حافظة کاری بر بهبود کارکرد­های اجراییو عملکر­د ریاضی دانش­آموزان با اختلال ریاضیات انجام گرفت. در تحقیق نیمه آزمایشی حاضر 20 دانش آموز با اختلال ریاضیات دختر پایه سوم تا پنجم ابتدایی به روش نمونه­گیری در دسترس از مراکز اختلال­هاییادگیری شهر تهران در سال تحصیلی 1390- 1391 انتخاب شدند. سپس به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایشی تقسیم شدند. تمامی آزمودنی‌ها با استفاده از آزمون ریاضیات کی­مت و آزمون‌های کارکرد اجرایی (برج لندن، عملکرد مداوم، کارت‌های استروپ)، مورد ارزیابی قرار گرفتند. در مرحله بعد گروه آزمایشی (دانش­آموزان با اختلال ریاضیات) در معرض آموزش رایانه یار حافظه کاری قرار گرفتند. برنامه آموزشی به مدت 20 جلسه در 7 هفته ارایه شد. پس از این مرحله تمامی آزمودنی‌ها(اعم از گروه آزمایش و کنترل) مجدداً از نظر کارکردهای اجرایی و عملکرد ریاضیمورد سنجش قرار گرفتند. یادآوری می‌گردد که دانش‌آموزان گروه کنترل در معرض هیچ یک از مداخلات قرار نگرفتند و هر دو گروه فقط آموزش‌های مدرسه را دریافت می‌کردند. با فاصله یک ماه، آزمون پیگیری نیز انجام گرفت. داد­ه­های به دست آمده از پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از t وابسته مورد تحلیل قرار گرفت. با توجه به یافته­های تحقیق می­توان بیان کرد که آموزش رایانه یار حافظه کاری تأثیر معنی­داری بر کارکردهایاجرایی و عملکرد ریاضی دانش‌آموزان با اختلال ریاضیات داشته است. کارکردهایاجراییو عملکرد ریاضی دانش‌آموزان با اختلال ریاضیات در اثر آموزش برنامه رایانه­یار حافظه­کاری ارتقا می‌یابد. نتایج این تحقیق می‌تواند در مداخله­های عصب شناختی و آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Computer-Aided Working Memory Training on Improvement of Executive Functions and Math Performances in Students with Mathematics Disorder

نویسندگان [English]

  • sakineh SoltaniKouhbanani 1
  • hamid alizadeh 2
  • Janet Hashemi 3
  • Gholamreza Sarami 4
  • Sajedeh SoltaniKouhbanani 5

چکیده [English]

The present research aims to study the effect of
computer-aided working memory training on executive functions and math
performances in students with mathematics disorders. This was a
quasi-experimental research. From among all the students in centers for
learning disorders, 20 female students with mathematics disorder studying at
the 3rd, 4th and 5th grades of elementary
schools in the educational year 2011-2012 in Tehran were selected using
convenience sampling method. The subjects were randomly assigned into the two
control and experiment groups. the Key Math Diagnostic Arithmetic Test as well
as executive functions tests (including the Tower of London Test, the
Continuous Performance Test and Stroop test cards) were carried out on the
subjects. Then, the experiment group (including students with mathematics
disorder) received 20 sessions of computer-aided working memory training in 7
weeks. Afterwards, all the subjects (both experiment and control groups) were
assessed in terms of executive functions and math performances. It is
noteworthy that the control group did not receive any training. Both groups
received only the school trainings. One month later, the post-test was
administrated. The results of the pre-test and post-test were analyzed using
t-test. The results showed that computer-aided working memory training had a
significant effect on executive functions and math performances of students
with mathematics disorder, and could improve it. The findings of this research
can be used in neurological and educational interferences

کلیدواژه‌ها [English]

  • :Computer-Aided Training
  • executive functions
  • Working memory
  • Mathematics Disorder