نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبائی

2 دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ مهارت‌های حرکتی با مهارت‌های اجتماعی و رفتارهای چالشی کودکان با اختلال طیف اتیسم انجام شده‌است. روش پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی است. جامعۀ آماری، شامل کلیۀ کودکان پسر با اختلال مراکز ویژۀ اتیسم شهر تهران در سال 1396- 1395 است. از کل جامعۀ هدف، تعداد 50 پسر با اختلال طیف اتیسم در دامنۀ سنی 5 تا 14 سال به عنوان نمونۀ آماری به روش نمونه‌گیری خوشه تصادفی شدند. از فرم معلم مقیاس مهارت اجتماعی الیوت و گرشام (1999)، مقیاس تجدید نظر شدۀ رفتارهای تکراری (2000) و مقیاس رشد حرکتی درشت اولریخ2 (2000) برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. داده‌های گردآوری شده با استفاده از آزمون‌های آماری همبستگی پیرسون، رگرسیون، آزمون t تحلیل شدند. نتایج نشان داد مهارت‌های حرکتی با مهارت‌های اجتماعی همبستگی مثبت و معنادار (05/0 (p<و مهارت‌های حرکتی با رفتارهای چالشی رابطۀ منفی و معنادار (05/0 (p<دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان می‌دهد که زیرمقیاس‌های جا‌به‌جایی و کنترل شئ آزمون مهارت حرکتی48 درصد توانایی پیش‌بینی مهارت اجتماعی و 24 درصد توانایی پیش‌بینی رفتارهای چالشی را در کودکان با اختلال اتیسم دارند. با توجه به نتایج تحقیق، به نظر می‌رسد مهارت‌های حرکتی به عنوان یک عامل پیش‌بینی کنندۀ توانایی ارتباط اجتماعی و کاهش رفتارهای چالشی می‌تواند به عنوان یک عامل مداخله‌ای و درمانی موثر برای بهبود و افزایش مهارت‌های اجتماعی و کاهش رفتارهای چالشی به‌کار برده شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

the study of role of motor skills for predicting social skill and challenging behavior in children with autism spectrum disorders

نویسندگان [English]

  • Saeed Rezayi 1
  • mona lari lavasani 2

1 Assistant Professor in Psychology and Education of Exceptional Children at Allameh Tabataba'i University

2

چکیده [English]

The present study is aimed to determine the relationship between motor skills with social skills and challenging behaviors in children with Autism Spectrum Disorder (ASD). Descriptive- correlation research method has been used in this study. Statistical population includes all of boy children with ASD were accepted Autistic centers located in Tehran in1395-1396. A total of 50 boy children with ASD between the ages 5-14 years were selected as a sample by cluster sampling method. The participants completed Test of Social Skills Rating Scale teacher's form Gresham and Elliot (1999), Repetitive behavior scale from Bodfish (2000) and Ulrich Gross Motor Development (2000). Pearson's coefficient of correlation, regression and T statistical tests used to analysis of data. The result revealed that there were a positive significant relationship (P<0/05) between motor skills and social skills and there were a negative significant relationship (P<0/05) between motor skills and challenging behaviors. The result of Regression Analysis have been showed loco motor and control subject subtests could predict 48 percent of social skill and 24 percent of challenging behaviors in children with autism spectrum disorder. Considering, the result have been showed motor skills as a predictor of social skills and challenging behavior .It can be an effective factor in interventions for increasing social skills and decreasing challenging behaviors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Autism Spectrum Disorders
  • motor skills
  • social skill
  • challenging behavior
انجمن روانپزشکی آمریکا. (2013). راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی؛ ترجمۀ سید محمدی. (1393). تهران، نشر روان.
بهرامی، ف؛ موحدی، ا؛ مرندی، م؛ صفوی، ش و ملاکریمی، ز. (1392). تاثیر تمرین دو تکنیک دست در کاراته بر کاهش حرکات کلیشه‌ای دست یک پسر اتیستیک خاص: پژوهش موردی. پژوهش در علوم توانبخشی، 9، 398-387.
خاموشی، م و میرمهدی، ر. (1394). اثربخشی روش یکپارچگی حسی در کاهش رفتارهای کلیشه‌ای کودکان درخودمانده، روانشناسان تحولی: روانشناسان ایرانی، 11، (44)، 417.
زارع‌زاده، م؛ فرخی، ا و کاظم‌نژاد، ا. (1389). تعیین پایایی و روایی آزمون رشد حرکتی درشت در کودکان 3 تا 11 سالۀ شهر تهران، فصلنامه المپیک، 4 (52)، 85.
سبزوار، م؛ عابدی، ا؛ لیاقتدار، م. (1391). مقایسه یادگیری اجتماعی– هیجانی و مهارت‌های اجتماعی مدارس غیردولتی بدون کیف در مدارس دولتی، مدیریت و برنامه‌ریزی در نظام‌های آموزشی. 6، 81- 94.
صمدی، س، ع و مک­کانکی، ر. (1390). اختلالات طیف اوتیسم، چاپ اول، تهران، نشر دوران.
Bellini, S., & Peters, J. k. (2008). "Social skills training for youth with autism spectrum disorder". Journal of child and Adolescent psychiatric. 5(4), 381-387.
Berkeley, S. L., Zittel, L, L., Pitney, L, v., & Nichols, S. E. (2001). "Loco motor and object control skills of children diagnosed with autism". Adapted Physical activity quarterly, 18, 405- 416
Bhatt, A. N., Galloway, R. J., Landa, R. J. (2012). "Relation between early motor delay and later communication delay in infant at risk for autism". Infant behavior and development. 35, 4, 838-849.
Bishop, S. L., Richler, J., Cain, A. C., & Lord, C. (2007). "Predictors of perceived negative impact in mothers of children with".Autism spectrum disorder. American of Journal Mental Retardation, 112 (6), 450- 461.
Bodfish, J. W., Symons, F. J., Parker, D. E., & Lewis, M. H. (2000)."Varieties of Repetitive Behavior in Autism".Journal of autism and developmental disorder, 30, 3, 237-243.
Buitelar, J. K. (2003). "Why have drug treatments been so disappointing Autism?" Neural basis and. Child and adolescent psychiatric clinics of North America, 17(4), 857- 873.
Dalton, R., & Boris, N. W. (2004). Habit Disorders. Nelson Textbook of Pediatrics. 17th Edition, Saunders: Philadelphia, 80-81.
Elliott, S. N., & Gresham, F. M. (1993). "Social skills interventions for children". Journal of behavior modification, 17, 3, 287-313.
Gernsbacher, M. A., Sauer, E. A., Gaye, H. M., Schweigert, E. K., & Hill, G. H. (2008). "Infant and toddler oral- and manual-motor skills predict later speech fluency in autism". Journal of Child Psychology and Psychiatry, 49, 43–50.
Gotham, K., Pickles, A., & Lord, C. (2009). "Standardizing ADOS scores for a measure of severity in autism Spectrum disorders". Journal of Autism and Developmental Disorders, 39(5), 693-705. PubMed doi.10.1007/s 10803-008-0674-3
Green, D., Chairman, T., Pickles, A., Chandler, S., Loucas, T., & Simonoff, E. (2009). "Impairment in movement skills of children with autistic spectrum disorders".Developmental Medicine and Child Neurology, 51, 311– 316.
Hemati, G. h., Rezaei Dehnavi, S., Gholami, M., & Gharghani, Y. (2013). "Effectiveness of Therapeutic Horseback Riding on Social Skills of Children with Autism Spectrum Disorder in Shiraz, Iran". Journal of Education and Learning, 2, 3.
Holden, B., & Gittsen, J. P., (2006). "A total population study of challenging behavior in the country of head mark, Norway: prevalence and risk markers". Research in developmental disabilities, 27(4), 456- 465.
Jones, R. S. P., Wint, D., & Ellis, N. C. (1990). "The social effects of stereotyped behavior". Journal of Mental Deific Res, 34, 261- 268.
Kennedy, C. H. (2002).The evolution of stereotypy into self -injury. Behavior: Gene-Brain Behavior Relationships. Washington, DC: American Psychological Association.
Koegel, R. L., & Covert, A. (1972). "The relationship of self-stimulation to learning in autistic children". Journal of Applied Behavior Analysis, 3, 78- 89.
Kolevzon, A., Newcorn, J. H, Kryzak, L., Chaplin, W., Watner, D., Hollander, E., Smith, J., Cook, E., & Silverman, J. (2010). "Relationship between whole blood serotonin and repetitive behaviors in autism". Journal of psychiatry Research, 3, 274- 276.
Lang, R., Koegel, I. K., Ashbaugh, K., Register, A., Ence, W., & Smith, W. (2010). "Physical exercise and individuals with Autism spectrum disorders: a systematic". Research in Austin spectrum disorders. 1 (3), 1202-1215.
Mac Donald, M, L., Lord, C., & Ulrich, D, A. (2014). "Motor Skills and Calibrated Autism Severity in Young Children with Autism Spectrum Disorder". Adapted Physical Activity Quarterly, 31, 95-105.
Manjiviona, J., & Prior, M. (1995). "Comparison of Asperger syndrome and high-functioning autistic children on a test of motor impairment". Journal of Autism Dev. Disorder. 25, 23–39.
Matson, J. L., Kiley, S. L., & Bam burg, J. W. (1997). "The effect of stereotypies on adaptive skills as assessed with the DASH-II and Vineland adaptive behavior scales". Research in Developmental Disabilities. 18(6):471-6.
Pan, C. Y., & Frey, G. C. (2006). "Physical activity patterns in youth with autism spectrum disorders". Journal of autism and developmental disorders, 36 (5), 597- 606.
Piek, J. P., Baynam, G. B., & Barrett, N. C. (2006). "The relationship between fine and gross motor ability, self-perceptions and self-worth in children and adolescents". Human Movement Science, 25, 65– 75.
Piek, J.P., Bradbury, G. S., Elsley, S. C., &Tate, L. (2008). "Motor coordination and social- emotional behavior in preschool- aged children". Journal of Disable Develop Educ. 55, 143– 151.
Pierce, K., & Courchesne, E. (2001). "Evidence for a cerebellar role in reduced exploration and stereotyped behavior in autism". Biological psychiatry, 49,655-664.
Randy, s., & Michelle, J. B. (2008). "Exploring the effects of social skills training on social skill Development on student behavior", National forum of special education, 19, 1.
Schreck, K. A., Mulick, J. A., & Smith, A. F. (2004). Sleep problems as possible predictors of intensified symptoms of autism. Resolution Devisable. 25 (1), 57- 66.
Singer, H. S. (2009). Motor stereotypes. Seminars in pediatric neurology.1071-9091/09 front matter © Published by Elsevier Inc.
Staples, K. L., & Reid, G. (2010). "Fundamental movement skills and autism spectrum disorders". Journal of Autism and Developmental Disorders, 40 (2), 209– 217.
Ulrich, D. A., & Sanford, C. B. (2000).Test of Gross Motor Development (2nd e d). Austin, TX: Pored.
Vira, R., & Ruadsepp, L. (2003). "Psychological correlates of physical activity among seven through". Eight grades, Human Movement Studies, 44, 501- 517.
White, W. S., Koenig, k., & schahill, s. (2006). "Social skills development in children with autism Spectrum Disorders: A review of intervention research". Journal of autism developmental disorder.37.1858-1868.