شناسنامه علمی شماره
نویسندگان
1 دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، باشگاه پژوهشگران جوان، تنکابن، ایران
2 استادیار دانشگاه گیلان
3 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
چکیده
با توجه به تأکید متخصصان بر انجام مداخلههای بهداشت روان برای کودکان دبستانی به منظور پیشگیری اولیه، درمان و توسعه بهداشت روان؛پژوهش حاضربا هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی با شیوه شناختی- رفتاری بر کاهش نشانههای اختلالهای رفتاری بروننمود در دانشآموزان انجام شد.روش پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه و همچنین مرحله پیگیری دو ماهه است. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان دختر پایه پنجم و ششم ابتدایی با اختلالهای رفتاری بروننمود شهر لنگرود در سال تحصیلی 92-1391 تشکیل میدادند که تعداد 30 نفر از دانشآموزان با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. برای سنجش اختلالهای رفتاری برون نمود در دانشآموزان از سیاهه رفتاری کودک استفاده شد.برنامه آموزش مهارتهای اجتماعی والکردر طی 17 جلسه به مدت دو ماه برای افراد گروه آزمایش ارائه گردید. جهت تحلیل دادههای جمعآوری شده از آزمون تحلیل واریانس مختلط همراه با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد.تحلیل دادههای این پژوهش نشان داد که در مرحله پسآزمون و پیگیری، بین دو گروه آزمایش و گواه، در میزان نشانههای اختلالهای رفتاری برون نمود تفاوت معنادار وجود دارد. با توجه به یافتههای این پژوهش میتوان گفت که آموزش مهارتهای اجتماعی با شیوه شناختی- رفتاری روش مؤثری در کاهش نشانههای اختلالهای رفتاری برون نمود است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Social Skills Training (CBSST) on Reducing Symptoms of Students with Externalizing Behavior Disorders
نویسندگان [English]
- Tayyebeh Yeganeh 1
- Abbasali Hossein-Khanzadeh 2
- Mohammadreza Zarbakhsh 3
چکیده [English]
Given
the emphasis the specialists put on the necessity of mental health interventions for elementary school children as a
primary prevention, and also their focus on the treatment and development of
mental health, the present research aims to study the effectiveness of cognitiveـbehavioral social skills training on
reducing symptoms of students with externalizing
behavioral disorders.This was an experimental research with a
pre-test and post-test design, with a two-month follow-up period. The
statistical population included all female elementary school students with
externalizing behavior disorders studying at 5th and 6th
grades in Langarud city in the educational year 2012-2013. Using multi-stage
cluster sampling method, 30 subjects were selected and randomly assigned into
the two experiment and control groups. The Child Behavior Checklist (CBCL) was
used to evaluate the rate of externalizing behavioral disorders in students.
The Walker Social Skills
Curriculumwas presented in 17 sessions during two months to
the experiment group. The data were analyzed using repeated
measures/mixed-model ANOVA and the Bonferroni test. The results showed that
there was a significant difference between the rate of symptoms of externalizing
behavior disorders in both control and experiment groups during
post-test and follow-up stage. Moreover, social skill training with
cognitive-behavioral approach proved to be an effective intervention in
reducing the symptoms of externalizing behavior disorders
کلیدواژهها [English]
- Externalizing Behavior Disorders
- social skills
- CognitiveـBehavioral Approach