نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه
2 دانشگاه اصفهان
چکیده
هدف این پژوهش بررسی رابطه تابآوری و شادکامی والدین با مشکلات رفتاری دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان بودند که در سال 94- 1393 به تحصیل اشتغال داشتند. از این جامعه آماری تعداد 120 نفر به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه تابآوری، شادکامی و فرم والدین فهرست رفتاری کودک استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از همبستگی پیرسون، رگرسیون همزمان و تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شد. نتایج نشان داد بین تابآوری والدین با مشکلات عاطفی، اضطرابی، بیشفعالی و رفتار مقابلهای دانشآموزان رابطه منفی معناداری وجود داشت. همچنین شادکامی والدین با مشکلات عاطفی، اضطرابی، جسمانی، بیشفعالی، رفتار مقابلهای و مشکلات سلوک دانشآموزان رابطه منفی معنادار داشت. تابآوری والدین پیشبینی کننده مشکلات بیشفعالی دانشآموزان و شادکامی والدین پیشبینی کننده مشکلات عاطفی، اضطرابی، جسمانی، رفتار مقابلهای و سلوک دانشآموزان بود. همچنین بین دانشآموزان دختر و پسر از نظر ابعاد مشکلات رفتاری تفاوتی وجود نداشت. بنابراین، نتایج نشاندهنده اهمیت تأثیر ویژگیهای والدین بر مشکلات رفتاری دانشآموزان دختر و پسر بود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Relationship between Resilience and Happiness in Parents with Behavioral Problems in Elementary School Students
نویسندگان [English]
- Somayeh Amini 1
- Mahdieh Sadat Khoshouei 2
1 university
2 university of isfahan
چکیده [English]
The study was done to determine the relationship between resilience and happiness in parents with behavioral problems in elementary school students in Isfahan. It was a descriptive and correlative research. The statistical population was all elementary school students that studying in Isfahan during 2014-2015. From statistical population 120 students were selected through multistage cluster sampling. The data was collected using resilience and happiness questionnaires and parent form of child behavior checklist. Pearson’s correlation, simultaneous regression and Multivariate analysis of variance (MANOVA) were used to analyze data. The results showed that there is a significant negative relationship between resilience of parents and emotional, anxiety, hyperactivity and oppositional behavior problems. Happiness of parents was significantly negatively correlated with emotional, anxiety, physical, hyperactivity, oppositional behavior and conduct problems. Resilience of parents predicted hyperactivity problem and happiness of parents predicted emotional, anxiety, physical, oppositional behavior and conduct problems. Also, there were no difference between girls and boys in terms of the dimensions of behavioral problems. This result emphasizes that parents’ traits have essential role in behavioral problems of girl and boy students.
کلیدواژهها [English]
- Resilience in parents
- Happiness in parents
- behavioral problems
- students