شناسنامه علمی شماره
نویسندگان
1 استاد دانشگاه محقق اردبیلی
2 کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه محقق اردبیلی
3 دانشیار محقق اردبیلی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه سبک اسنادی و تابآوری در بین دانشآموزان آسیبدیده و دانشآموزان عادی بود. روش پژوهش حاضر علی ـ مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان آسیبدیده و عادی در دامنه سنی 15 تا 19 ساله شهر ساری و قائمشهر بود. 120 دانشآموز (60 دانشآموز آسیبدیده و 60 دانشآموز عادی) از مدارس ساری و قائم شهر به عنوان نمونه انتخاب شدند. از شرکتکنندگان خواسته شد که پرسشنامه سبک اسناد (ASQ) و مقیاس تابآوری کانرو و دیوید سون ((CD-RTS9 را تکمیل کنند. دادهها به وسیله آمار توصیفی میانگین، انحراف معیار و استنباطی شامل تحلیل واریانس چند متغیره، ضریب همبستگی و رگرسیون چند متغییری تحلیل شدند. خلاصه نتایج تحلیل واریانس نشان داد که دانشآموزان معلول (نابینا و حرکتی) در مؤلفه های اسناد درونی- بیرونی ناخوشایند، اسناد موقت- پایدار ناخوشایند، اسنادکلی- اختصاصی ناخوشایند، و تابآوری با دانشآموزان عادی تفاوت معنیدار داشتند، که نشان دهنده سبک اسناد بدبینانهتر این گروه میباشد. همبستگی مثبتی بین سبک اسناد با تابآوری وجود دارد و نتایج تحلیل رگرسیون نشان میدهد که مؤلفههای سبک اسناد توان پیش بینی تابآوری را دارد (01/0>p). بر مبنای نتایج این پژوهش میتوان به متخصصان تعلیم و تربیت پیشنهاد کرد که اقدام به تدوین و اجرای برنامههای درمانی ترکیبی برای دانشآموزان معلول نابینا/حرکتی همراه با اختلالهای هیجانی کنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Comparison of Attributional and Resilience Style between Normal Students and Ones with Visual or Motor Disability Aged 15 to 19 Year-Old in Cities of Sari and Qaemshahr
نویسندگان [English]
- Mohammad Narimani 1
- Masoud Talebi Jooybari 2
- Abbas Abolqassemi 3
چکیده [English]
The
present paper aims at
comparing the attributional
style and resilience in students with visual or motor disabilities and normal
students. In this applied and field research, the statistical population
includes all normal and disabled students aged between 15 and 19 years old in
Sari and Qaemshahr Cities. 120 students (60
students with visual and motor disability and 60 normal students) from the school of Sari and Qaemshahr cities participated in the
study. All participants were asked to complete the attributional style questionnaire (ASQ) and (CD-RTS9) resilience questionnaire. Analysis of the data involved both descriptive
and inferential statistics including means, standard deviation, multivariate
analysis of variance, correlation coefficient and multivariate regression. The result of analysis of variance show that there is
a significant difference between students with (visual and motor) disabilities
and normal students in components of unpleasant
internal-external attribution, unpleasant temporary-stable attribution,
geneal-specific attribution and resilience. This indicates
a more pessimistic attributional
style in the first group. There is a positive correlation between
attributional style and resiliency. The regression
analysis shows that the components of attributional style can predict the
resiliency (p<0.01). The results of this study suggest that education
professionals should embark on planning and implementing combined therapeutic
programs for students with visual and motor disabilities who suffer from
emotional disorders
کلیدواژهها [English]
- Attributional Style
- Resilience
- students with visual and motor disabilities