شناسنامه علمی شماره
نویسندگان
1 کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی از دانشگاه علامه طباطبائی
2 استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده
در بین فعالیتهای کودکان،
نقاشی فعالیتی است که از تحول شناختی، عاطفی و اجتماعی تاثیر می پذیرد و به همین دلیل
به مقیاس وسیع در تشخیص روانی و رواندرمانگری به کار گرفته میشود. هدف پژوهش
حاضر مقایسه نشانههای اضطراب و افسردگی در نقاشی آدمکِ دانشآموزان کمتوان ذهنی
و عادی بود. نوع پژوهش، توصیفی از نوع علّی-مقایسهای بود. جامعه آماری این پژوهش
عبارت بود از کلیه دانشآموزان 11 ساله کمتوان ذهنی و عادی شهر شهریار در سال
تحصیلی 91-1390 که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 33 دانشآموز
کمتوان ذهنی و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 33 دانشآموز عادی به
عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از آزمون ترسیم آدمک استفاده شد. دادهها
از طریق آزمون آماری u مانویتنی
مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که بین میزان اضطراب و افسردگی
در نقاشی دانشآموزان کمتوان ذهنی و عادی تفاوت معناداری وجود دارد (0.05p<)؛ به این معنا که دانشآموزان کمتوان ذهنی نشانههای اضطراب و
افسردگی بیشتری را نسبت به دانشآموزان عادی در آزمون ترسیم آدمک نشان داده بودند.
در نتیجه، میتوان با بررسی نقاشیهای کودکان به حالات عاطفی آنها از قبیل اضطراب
و افسردگی پی برد و از آزمون ترسیم آدمک به عنوان یک ابزار تشخیصی یا کمک تشخیصی
هم در کودکان کمتوان ذهنی و هم کودکان عادی استفاده نمود
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Comparison of Signs of Anxiety and Depression in Draw a Person Test in Educable Mentally Retarded and Normal Students
نویسندگان [English]
- Nastaran Seyed Esmaili Qomi 1
- Ali Sheykholeslami 2
چکیده [English]
The purpose of this study is to compare
signs of anxiety and depression in draw a person test in mentally retarded and
normal students. In this descriptive research, the statistical population consists
of all 11 year-old educable mentally retarded and normal students of Shahriyar
city in the academic year of 2011-2012. 33 educable mentally retarded students are
selected through convenient sampling and 33 normal students were selected
using cluster random sampling. Draw a person test (DAP) is used to collect
information. The data re analyzed using Mann-Whitney test.The results show that there is significant
difference in the rate of anxiety and depression between educable mentally
retarded and normal students reflected in their drawings. This means that
educable mentally retarded students had shown greater measures of anxiety and
depression in their drawings
کلیدواژهها [English]
- Anxiety
- Depression
- draws a person test