نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

2 مرکز تحقیقات علوم اعصاب، موسسه نوروفارموکولوژی، بیمارستان روان پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان

چکیده

سندرم داون اختلال ژنتیکی است که به علت ظهور یک نسخه اضافی از کروموزوم شماره 21 در سلول‌های فرد مبتلا به‌وجودمی‌آید. این افراد در طول زندگی اجتماعی خود با محدودیت‌های بسیاری همچون اختلال در تولید و درک گفتمان روبرو می‌شوند. هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه‌ای ابزار روابط واژگانی، به‌عنوان یکی از ابزارهای انسجام، شامل شمول معنایی، مجاز جز و کل و باهم-آیی در درک گفتمان روایی دانش‌آموزان عادی و دانش‌آموزان سندرم داون آموزش‌پذیر فارسی‌زبان براساس دیدگاه دولی و لوینسون (2000) بود. بدین‌منظور، 20 دانش‌آموز عادی (10دختر و 10 پسر) و 20 دانش‌آموز سندرم داون آموزش‌پذیر (10 دختر و 10 پسر) به‌صورت هدفمند و با روش نمونه‌گیری آسان یا در دسترس از مدارس عادی و مدارس کودکان استثنایی شهر کرمان در مهر ماه سال 1395 انتخاب شدند. از آنها خواسته شد تا در رابطه با موضوع "رفتن به پارک" صحبت کنند. سپس گفتمان آن‌ها توسط یکی از پژوهشگران ضبط و ثبت شد و داده‌های حاصل از آن با استفاده از نرم‌افزار SPSS مورد توصیف و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که تنها در درک باهم‌آیی میان آزمودنی‌ها تفاوت معناداری وجود داشت اما این تفاوت در درک کلی انواع روابط واژگانی معنادار نبود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Comparative Study of Discourse Comprehension of Lexical Relations between Normal and Educable Down syndrome Persian-Speaking Students

نویسندگان [English]

  • Abbas Ali Ahangar 1
  • Mahin Eslami Shahrbabaki 2
  • Setareh Mojahedi Rezaeian 1
  • Niloofar Sarmast 1

1 Department of English Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran

2 MD, Neuroscience Research Center, Institute of Neuropharmacology, Department of Psychiatry, Kerman University of Medical Sciences

چکیده [English]

Down syndrome (DS) disease is a genetic disorder which is caused by an additional copy of chromosome 21 in patient’s cell. These individuals face with different limitations in their social life such as disorders in discourse production and comprehension. The purpose of the present study was to provide a comparative investigation of comprehension of lexical relations device as one of cohesion devices, including hyponymy, part- whole and collocation, according to Dooley and Levinsohn (2000) between normal and educable DS Persian-speaking students’ narrative discourse. To this end, 20 normal and 20 DS boys and girls were purposefully selected using convenience sampling from ordinary and exceptional schools of Kerman city in Mehr 1395. The subjects were asked to talk about the topic of “Going to the park”. Then their speech was recorded by one of the researchers. The gathered data was analyzed by SPSS software. The research results showed that only in the comprehension of collocation there was a significantly meaningful difference between the two groups of subjects but this difference was not significantly meaningful in analyzing the lexical relations as a whole.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Cohesive devices"
  • "lexical relations"
  • "Normal students"
  • "Educable Down syndrome students"
  • "Persian language"
افروز، غ. (1367). مقدمه‌ای بر روان‌شناسی و آموزش ‌و پرورش کودکان عقب ‌مانده‌ی ذهنی. تهران: دانشگاه تهران.
تارگ بریل، ام. (2006). کلیدهای تربیت کودکان مبتلا به سندرم داون، ترجمه اکرم کرمی، (1386)، تهران: صابرین.
دستجردی کاظمی، م. (1382). ویژگی‌های گفتار و زبان دانش ‌آموزان کم ‌توان ذهنی. فصلنامه کودکان استثنائی، (3)، 9 و 10، 265-288.
رقیب دوست، ش.، و ملک شاهی، ع. (1388). توانایی کودکان مبتلا به سندرم داون فارسی‌زبان در درک ساختارهای نحوی ساده و مرکب.  فصلنامه زبان و ادب پارسی، 39، 57-76.
شهبازی، پ. (1389). دیدگاه روان شناختی در مورد کودکان با نشانگان داون. زنجان: نیکان کتاب.
Adamson, L. B., Bakeman, R., Deckner, D. F., & Romski, M. (2009). Joint engagement and the emergence of language in children with autism and Down syndrome. Journal of Autism and Developmental Disorders, 39(1), 84-96.
Berzlanovich, I. (2008). Lexical Cohesion and the Organization of Discourse, Language and Cognition. Groningen: University of Groningen.
Bliss, L. S., & McCabe, A. (2012). Personal narratives: Assessment and intervention. Perspectives on Language Learning and Education, 19(4), 117-154.
Boudreau, M. & Chapman, R., S. (2000). The Relationship between Event Representation and Linguistic Skill in Narratives of Childeren and Adolscents with Down Syndrome. Journal of Speech, Language and Hearing Research, 43, 1146-1159.
Buttram, C., MacMillan, D. III, & Robert, T. Koch Jr. (2013). Introduction to APA Style. Center for Writing Excellence University of North Alabama.
Carroll, D.,W. (2008). Psychology of Language (5th Ed.). USA, Thomson Wadsworth.
Caselli, M., Vicari, S., Longobardi, E., Lami, L., Pizzoli, C., & Stella, G. (1998). Gestures and words in early development of children with Down syndrome. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 41, 1125–1135.
Chamberlin, M., Tatko, M., McElligott, M., & Lovitt, S. (2017). Assessing Written Narratives: Current versus Theoretical Practices. Undergraduate Theses and Professional Papers.131.  https://scholarworks.umt.edu/utpp/131
Chang, C. J. (2004). Telling stories of experiences: Narrative development of young Chinese children. Applied Psycholinguistics, 25(1), 83-104.
Channell, M. M., McDuffie, A. S., Bullard, L. M., & Abbeduto, L. (2015). Narrative language competence in children and adolescents with Down syndrome. Frontiers in behavioral neuroscience, 9, 283.
Chapman, R. S., Hesketh, L. J., Kistler, D. J. (2002). Predicting longitudinal change in language production and comprehension in individuals with Down syndrome: Hierarchical linear modeling. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 45, 902–915.
Crystall, D. (1997). A Dictionary of Linguistics and Phonetics (4th Ed.), Oxford, Black Well.
Dooley, R., A. & Levinsohn, S., H. (2000). Analyzing Discourse: A Manual of Basic Concepts, Dallas, Sill International.
Dooley, R., A. & Levinsohn, S., H. (2001). Analyzing Discourse: A Manual of Basic Concepts, Dallas, Sill International.
Favart, M., Potoki, A., Broc, L., Quemart, P., Bernicot, J., and Olive. Th. (2016). The management of Cohesion in Written Narratives in Students with Specific Language Impairment: Differences between Childhood and Adolescence. Research in Development Disabilities, 59, 318-327.
Gee, J., P. (2014). An Introduction to Discourse Analysis. Theory and Methods (4th Ed), London & New York: Routledge.
Halliday, M., A., k. & Hassan, R. (1976). Cohesion in English, London, Longman.
Johnstone, B. (2008). Discourse Analysis (2end Ed), USA, UK, Astralia, Blackwell Publishing Ltd.
Korani, A. (2012). A Survey of Cohesive Ties Reference and Lexical Cohesion in History Books of the Second and Third Grades in Guidance School in Iran. Social and Behavioral science, 47, 240-243.
Laws, G., & Bishop, D.V.M. (2003). A comparison of language abilities in adolescents with Down syndrome and children with specific language impairment. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 46, 1324–1339.
Levinsohn, S. H. (2015). Self-Instruction materials on narrative discourse analysis, Dallas: SIL International.
Li, J. (2013). The Application and Significance of Discourse Cohesion and Analysis in Practical Teaching of Foreign Language. Theory and Practice in Language Studies, 3, 1393-1398.
Martine, G., E., Klusek, J., Estigarribia, B., and Roberts, J. (2009). Language Characteristics of Individual with Down Syndrome. Top Language Disorders, 29, 112- 132.
Owens Jr, R. E. (2012). Language development: An introduction. Pearson.
Pearson, B. Z. & de Villiers, P.A. (2005). Child language acquisition: Discourse, narrative, and pragmatics. In K. Brown/ E. Lieven, (Eds.), Encyclopedia of language and linguistics, 2nd edition. Oxford, UK: Elsevier.
Roberts, J. E., Price, J., & Malkin, C. (2007). Language and communication development in Down syndrome. Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews, 12, 26-35.
Rondal, J. & Comblain, A. (1996). Language in Adults with Down Syndrome. Down Syndrome and Practice, 4, 3-14.
Turnpenny, P. & Ellard, S. (2012). Emery’s Elements of Medical Genetics. Philadelphia: Elsevier.
Yang, W. & Sun, Y. (2012). The Use of Cohesive Devices in Argumentative Writing by Chinese EFL Learners at Different Proficiency Level. Linguistic and Education, 23, 31-48.