نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
اختلالهای رفتاری تمام جنبههای زندگی فرد را تحت تأثیر قرار میدهد در حالی که استفاده از برنامه سالهای باور نکردنی مبتنی بر برنامه والدین با نتایج مؤثری همراه است. پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی برنامه سالهای باور نکردنی مبتنی بر برنامه والدین بر تعامل مادر و کودک با اختلال رفتاری در شهر اصفهان انجام شد. پژوهش حاضر، یک مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و گروه شاهد بود. در این پژوهش 30 نفر از مادران کودکان با اختلال رفتاری شرکت داشتند که به روش نمونهگیری تصادفی از دبستان پسرانه امیرکبیر شهر اصفهان انتخاب شدند. آزمودنیها به دو گروه آزمایش و شاهد تقسیم شدند به نحوی که هر گروه از 15 نفر تشکیل شده بود. گروه آزمایش در 12 جلسه در برنامه سالهای باور نکردنی شرکت کردند در حالی که به گروه شاهد این آموزش ارائه نشد. ابزار این پژوهش مقیاس رابطه والد-کودک پیانتا بود. اطلاعات به دست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری و نسخه 23 نرمافزار SPSSتحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش برنامه سالهای باور نکردنی اثر معناداری بر تعامل مادر و کودک با اختلال رفتاری و خردهمقیاسهای آن (تعارض، نزدیکی و وابستگی) داشت (001/0P<). آموزش برنامه سالهای باور نکردنی میتواند تعامل مادر و کودک با اختلال رفتاری را بهبود بخشد؛ بنابراین، برنامهریزی به منظور استفاده از این برنامه اهمیت ویژهای دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigating the Effectiveness of Incredible Years’ Program on the Interaction of Mother-Child with Behavioral Disorder
نویسندگان [English]
- Mohmmad Ashori 1
- Zahra Ahmadian 2
1 Assistant Professor, Department of Psychology and Education of Children with Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
2 M.A. Student of Psychology and Education of Children with Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]
Behavioral disorders affect all aspect of individual's life, while applying incredible years’ parent program has been associated with effective outcomes. The aim of this study was to investigate of the effectiveness of incredible years’ parent program on the interaction of mother-child with behavioral disorder in Isfahan city. The present research was a semi-experimental study with pre-test, post-test design and control group. The participants were 30 mothers of children with behavioral disorder from Amirkabir elementary school in Isfahan city that selected by random sampling method. Subjects were divided into experimental and control groups, each group consisting of 15 mothers. The experimental group participated at 12 sessions of incredible years’ program, while the control group did not. The instrument was done using the parent-child relationship scale of Piyanta. Multivariate analysis of covariance was used by SPSS (version 23) for analyzing the data. The results showed that incredible years’ program training had a significant effect on the interaction and all subscales (conflict, closeness, dependency) in children with behavioral disorders (P<0.001). The incredible years’ program training can improve interaction of mother-child with behavioral disorder. Therefore, planning for providing this program has a particular importance.
کلیدواژهها [English]
- Incredible years
- Mother-child interaction
- Behavioral disorders