نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یزد، یزد، ایران

2 دکتری روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، مدرس دانشگاه فرهنگیان، واحد شهید پاکنژاد یزد، یزد، ایران

3 کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یزد، یزد، ایران

چکیده

مقدمه
زندگی زوجین نابینا و کم‌بینا دارای نیازها، دغدغه‌ها و مشکلات خاصی است. هدف از این پژوهش، تبیین و کاوش کلیه جنبه‌های تجارب زیسته زوجین نابینا / کم‌بینا بود.
روش
برای این منظور از روش کیفی از نوع پدیدارشناسی استفاده شد. جامعه آماری در این پژوهش کلیه زوج‌هایی بودند که هر دو نابینا یا کم‌بینا بوده و در انجمن توانبخشی یزد ثبت‌نام کرده‌ و دارای فرزند بودند و بیش از 1 سال از ازدواج آنها سپری شده بود. پس از انجام مصاحبه با 24 نفر، محققان به اشباع رسیدند و مطلب جدیدی بدست نیامد. داده‌های این مطالعه کیفی به روش 7 مرحله‌ای کلایزی مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته‌ها
با بررسی دقیق، متن کل مصاحبه‌ها به 321 کد مجزا تقسیم‌بندی شد. با بررسی مجدد کدها، 40 زیرمفهوم استخراج شد. این زیرمفهوم‌ها در 7 مفهوم نهایی جای داده شدند. این مفاهیم عبارتند از: 1- «پیروی از دستورات دین و حضور خدا در زندگی»؛ 2- «توانمند بودن فرد نابینا و توانایی حل مشکلات»؛ 3- «زندگی عادی افراد نابینا»؛ 4- «نگرانی از برخورد ناصحیح جامعه»؛ 5- «اعتماد به نفس پایین ناشی از محدودیت‌های نابینایی / کم‌بینایی»؛ 6- «فرهنگ و دیدگاه نامناسب مردمی و برنامه‌ریزی» و 7- «واقع نگری افراد نابینا / کم‌بینا».
نتیجه‌گیری
جامعه افراد نابینا / کم‌بینا از زندگی همانند سایر اقشار جامعه برخوردارند. این طیف از افراد شیوه‌های همسرداری و فرزندپروری همانند افراد بینا دارند. البته به دلیل نابینایی، دچار مشکلات و محدودیت‌هایی نیز می‌باشند که باید از سایر توانایی‌های خود بهره‌گیری نمایند

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Explaining the Life Experience of Blind and low sighted Couples at Collaboration and parenting, a Phenomenological Approach

نویسندگان [English]

  • Mohamad Hossien Fallah Yakhdany 1
  • ahmad sharifi ardani 2
  • Mohssen Mozafary 3

1 Islamic Azad University of Yazd - Yazd - Iran

2 Iran-Yazd -Farhangian University- Yazd Shahid Paskhnezhad Unit

3 Department of Psychology - Islamic Azad University of Yazd

چکیده [English]

Introduction
The life of blinds people have certain needs, concerns and problems. The purpose of this research was to explain and explore all aspects of the life experiences of blind and / or low sighted people.
Methodology
For this purpose, a qualitative method of phenomenological was used. The statistical population in this study was all couples who were either blind or low-sighted and enrolled in the Yazd Rehabilitation Association and had children and also had passed more than 1 year of their marriage. After an interview with 24 people, the researchers reached saturation and did not get any new context. The data of this qualitative study were evaluated using a 7-step colizzi method.
Foundings
By scrutiny, the text of all interviews was divided into 321 distinct codes. By reviewing the codes, 40 sub-concepts were extracted. These sub-concepts were included in the seven final concepts. These concepts are: 1- "Follow the instructions of religion and the presence of God in life; 2- "The ability of the blind person and the ability to solve problems"; 3- " The ordinary life of blind people"; 4- "Concerns about the incorrect encounter of society"; 5- "Low self-esteem due to the limits of blindness / low-sightness"; 6- "Unpopular culture and views of the people and unsuitable planning"; and 7- "The realities of the blind / low-sighted people".
Conclusions
According to these concepts, the society of blind / low-sighted people has the same life quality as the rest of the society.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Lived experiences"
  • "blind"
  • "phenomenology"
  • "collaboration"
  • "parenting"
بیابانگرد، ا. (1384). مقایسه مهارت های اجتماعی دانش آموزان دختر دبیرستانی نابینا. ناشنوا و عادی شهر تهران. مجله پژوهش در حیطه کودکان استثنایی. 5. 68-55.
جبلی، خ. (1389). تبیین جامعه شناختی تبعیض علیه معلولین (با تمرکز بر آموزش و پرورش کودکان کم بینا)، رساله دکتری، دانشگاه تهران.
خجسته مهر، غ. (1370). مقایسه ویژگی های شخصیتی توجوانان بینا و نابینا. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم تربیتی دانشگاه تهران.
دهقانی، م؛ نظری، م. (1393). مقایسه هوش هیجانی نابینایان و کم بینایان با افراد سالم در موسسه بهزیستی شهرستان شاهرود سال 1392؛ نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1(1)، 41-32.
ساجدی، س. (1388). تأثیر آموزش مهارت های طنیدگی بر روابط بین فردی، عزت نفس و ابراز وجود دختران نابینا. نشریه دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 11(39)
سوری، ح؛ رحیمی، م؛ محسنی، ح. (1384). بررسی ارتباط بین استرس های شغلی و حوادث ناشی از کار: یک مطالعه مورد-شاهد. مجله تخصصی اپیدمیولوژی ایران،  1(3 و4)؛ 58-53.
شریفی درآمدی، پ. (1379). روان شناسی و آموزش کودکان نابینا. تهران: انتشارات گفتمان خلاق.
شمشیری، م؛ محمدی، ن؛ محمدی، م؛ حیدرزاده، م؛ مظفری، ن؛ کریمی پور، س؛ عباسی،م. (1395). تجربه زیسته مراقبت از خود افراد نابینا: یک مطالعه پدیده شناسی؛ مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، 10(3) . 37-28.
شهباززادگان، س؛ بهبودی مقدم، ز؛ غیاثوندیان، ش؛ شمشیری، م؛ مظفری، ن؛ محمدی، م.ع. (1397). تجربه به حاشیه رانده شدن مادران نابینا: یک مطالعه کیفی-پدیده شناسی هرمنیوتیک. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، 7(1). 34-23.
صفری، ف. (1387). معلولیت، فقر و طرد اجتماعی، فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، 8(30 و 31).
عسکری، ث.ا؛ شفارودی، ن.؛ کمالی، م.؛ خلف‌بیگی، م. (1390). محیط و نابینایی: تجربیات بزرگسالان دارای نابینایی اکتسابی در انجام فعالیت های روزمره زندگی؛ مجله مطالعات ناتوانی، 1(1). 41-29.
علیرضایی مقدم بجستانی، س؛ اصغرنژاد فرید، ع.ا. (1391). مقایسه هوش هیجانی در سه گروه نابینا، کم بینا و عادی. تعلیم و تربیت استثنایی، 112.
کلدی، ع. (1378). بررسی نگرش مردم نسبت به معلولین، فصلنامه علوم اجتماعی، 10(11 و 12).
گرجی، ر؛ محمودی، ا. (1391). مقایسه سبک فرزندپروری و سلامت عمومی در والدین دارای فرزند ناشنوا و کم توان ذهنی. مجله تعلیم و تربیت استثنایی، 24-15.
گلچین، م. (1369). عوامل مؤثر بر وضعیت تحصیلی و سازگاری دانش آموزان نابینا، رساله دکتری، دانشگاه تربیت مدرس.
گلفزایی، م؛ محمد اسماعیل، ا؛ رئوفیان مقدم، ف؛ عسکری مقدم، ه. (1382). مقایسه شیوه های فرزندپروری و مادران کودکان دارای اختلال های افسردگی، اضطرابی و وسواس فکری و عملی با مادران کودکان عادی. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 10 (4)، 264-245.
همتی علمدارلو، ق. (1393). مقایسه سبک فرزندپروری و مادران کودکان پیش دبستانی با و بدون کم توانی ذهنی. مجله پژوهش های علوم رفتاری، 12 (1)، 132-122.
Abedi H, Ravani Pour M, Karimollahi M, Yousefi H. (2006). Qualitative research methods in nursing. Tehran: Boshra Publication; 16(5): 135-48.
Besson, Nalida E.L. (1999), “Attitude and Policies on Blindness/Visual Impairment and Braille Literacy”, written in Disability & Public Policy class at Suffolk University Graduate School of Management, available at: http://www.freeservers.com
Burns N, Grove SK. (2015) Understanding nursing research: Building an evidence-based practice. Elsevier Health Sciences.
Cho GE, Lim DH, Baek M, Lee H, Kim SJ, Kang SW. (2015). Visual impairment of Korean population: Prevalence and impact on mental health. Invest Ophthalmol Vis Sci;56(8):4375-81.
Coates DC. (2003). Social order and the construction of meaning in social interaction: troubled communication between sighted and partially sighted/blind people. [PhD Thesis]. Wayne State University.
Eniola S. Mike and A.O. Busari, (2007). Emotional Intelligence in Promoting Self-Efficacy of the Visually Impaired Fresh Students of Federal College of Education (Special) Oyo, Nigeria. The Social Sciences, 2: 152-155.
Gold D, Simson H. (2005). Identifying the needs of people in Canada who are blind or visually impaired: Preliminary results of a nation-wide study. Int Cong Series; 1282:139-42.
Holloway I, Galvin K. (2016). Qualitative research in Nursing and Healthcare: John Wiley and Sons.
Kar, C. (1992). Exceptional Children: Their Psychology and Education. New Delhi: Sterling Publisher.
Kef, S. (2002). Psychosocial adjustment and the meaning of social support for visually impaired adolescents. Journal of Visual Impairment & Blindness, 96, (1). 22-37
Kurawa, Sabo Suleiman (2010), “The impact of disability on self and society: an agenda for research in rehabilitation of disabled in Nigeria”, Journal of social and behavioral sciences, 5: 1804-1810.
Miller, L.robert.Brewer .d, john (2003),”the A-Z of social research” a dictionary of key social sience research concepts
Polit DF, Beck CT. (2010). Essentials of nursing research: Appraising evidence for nursing practice. USA: Lippincott Williams and Wilkins.
Rattanavich, S. (2007) Effects of Blind Students’ Literacy Development through Concentrated Language Encounter and Traditional Instruction. Faculty of Education Review.127-147.
Sharts-Hopko N. (2009). Low vision and blindness among midlife and older adults: A review of the nursing research literature. Holist Nurs Pract; 23(2):94.
Swallow, R.M. (1976). Piaget's theory and the visually handicapped learner. New Outlook for the Blind.70, 7, 281-273.
WHO. (2014). Visual impairment and blindness: Fact Sheet N°282;2011, Updated August 2014.
Zuhda, H & nor shafrin, A (2010), “Isolation: Willingness of Disabled Person to Integrate With its Community in the Context of Relationship after Disabled due to Accidents”, Journal of Social and Behavioral Sciences, 7:274-281.