مقاله پژوهشی
1. طراحی ‌نرم‌افزار آموزشی خانواده‌محور و ارزیابی اثربخشی آن بر توجه انتخابی در دانش‌آموزان با اختلال خواندن

علی علیپور صنوبری؛ حمید علیزاده؛ علی اکبر ارجمند نیا؛ سعید حسن زاده

دوره 8، شماره 32 ، زمستان 1397، صفحه 1-14

http://dx.doi.org/10.22054/jpe.2019.32422.1779

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، طراحی نرم­فزار آموزشی خانواده‌محور و ارزیابی اثربخشی آن بر توجه انتخابی در دانش‌آموزان با اختلال خواندن بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- ‌پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه­ی آماری شامل تمامی دانش­آموزان سال سوم‌ ابتدایی مراکز اختلال‌های یادگیری شهر مشهد، در سال تحصیلی 97- 1396 بود که از این جامعه، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
2. کاربرد تکنولوژی کمکی در حوزه اختلال‌های یادگیری ویژه: مطالعه میان رشته‌ای

شهروز نعمتی؛ کیومرث تقی پور

دوره 8، شماره 32 ، زمستان 1397، صفحه 15-45

http://dx.doi.org/10.22054/jpe.2019.27035.1665

چکیده
  در پژوهش حاضر از طریق مطالعه مروری نظامند و کلیدواژه‌های تخصصیAssistive technology، Instructional Technology، Learning Technology در حوزه اختلال‌های یادگیری ویژه و با استفاده از کلیدواژهای Learning Disability، Specific Learning Disabilities، Reading disorders or Dyslexia، Dysgraphia or written expression، Dyscalculia در پایگاه‌های اطلاعاتی شامل Pupmed، Springer، Scopus، ProQuest، Elsevier، Science direct، Google Scholar، Magiran بین سال‌های 2017-1995 ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
3. ازدواج خویشاوندی: دغدغه های معلولیت فرزندان، کیفیت و رضایت زناشویی

جلال کلانتری؛ سیامک سامانی؛ غلامعلی افروز؛ ژاله رفاهی

دوره 8، شماره 32 ، زمستان 1397، صفحه 47-67

http://dx.doi.org/10.22054/jpe.2019.26960.1664

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی دغدغه های داشتن فرزند معلول و کیفیت و رضایت زناشویی خانواده‌های خویشاوند بود. بدین منظور با روش مروری متون اصلی شامل کتابها و مقاله های علمی معتبر در این زمینه بین سال های 1990 تا 2017 از پایگاه های اطلاعاتیِ Google Scholar, ERIC, Science Direct و Pub Med استخراج و مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. جستجو در این پایگاه ها با کلید واژه‌هایdisabled ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
4. کشف آسیب های زیرمنظومه خانواده های دارای فرزند مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش فعالی و بررسی اثربخشی درمان رابطه والد- فرزند بر مشکلات کشف شده و توانمندسازی این خانواده ها، یک مطالعه ی ترکیبی

آرمان عزیزی؛ مریم فاتحی زاده؛ احمد احمدی؛ رضوان جزایری؛ امید عیسی نژاد

دوره 8، شماره 32 ، زمستان 1397، صفحه 69-100

http://dx.doi.org/10.22054/jpe.2019.31239.1759

چکیده
  هدف پژوهش حاضر کشف آسیب های زیرمنظومه های زوجی، والدینی و همشیرها در خانواده های دارای فرزند مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش فعالی و بررسی اثر بخشی درمان رابطه‌ی والد- فرزند بر مشکلات کشف شده و توانمندسازی این خانواده هاست. این پژوهش از نوع ترکیبی(کیفی- کمی) است. قسمت اول پژوهش به صورت کیفی است که با روش پدیدارشناسی انجام شده است. نمونه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
5. تأثیر آموزش مهارت‌های خودتنظیمی بر مهارت‌های اجتماعی و کارکرد‌های اجرایی کودکان پیش‌دبستانی مبتلا به کم‌توانی ذهنی خفیف

فاطمه ابراهیمی؛ محبوبه طاهر

دوره 8، شماره 32 ، زمستان 1397، صفحه 101-125

http://dx.doi.org/10.22054/jpe.2019.36937.1883

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های خودتنظیمی بر مهارت‌های اجتماعی و کارکرد‌های اجرایی کودکان پیش‌دبستانی مبتلا به کم‌توانی ذهنی خفیف بود. طرح پژوهش آزمایشی از نوع تک‌آزمودنی با پیگیری دو هفته‌ای بود. جامعه آماری شامل کودکان پسر پیش‌دبستانی مبتلا به کم‌توانی‌ذهنی خفیف (هوشبهر بین 50 – 70) 8 تا 10 ساله شهرستان شاهرود ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
6. نقش میانجی سرعت پردازش در رابطه بین استدلال سیال و حافظه‌ی کاری کودکان نارساخوان

علی آگاهی؛ حسین شاره؛ حسن توزنده جانی

دوره 8، شماره 32 ، زمستان 1397، صفحه 127-151

http://dx.doi.org/10.22054/jpe.2019.38144.1903

چکیده
  چکیده: حافظه‌ی کاری مهم‌ترین پیش‌بینی کننده استدلال سیال است. حافظه‌ی کاری و استدلال سیال به‌عنوان دو کارکرد شناختی پیچیده، همبستگی زیادی باهم دارند. پژوهش‌های زیادی این رابطه‌ی قوی را تائید کرده‌اند؛ اما متغیرهای پنهان‌بین این دو کارکرد همچنان ناشناخته است. هدف پژوهش حاضر شناسایی نقش میانجی سرعت پردازش در رابطه‌ی بین حافظه‌ی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
7. نقش استرس والدینی و ادراک مثبت در پیش بینی رضایت زناشوییِ مادران دارای ‏کودکان با نیازهای ویژه و عادی

سیده فاطمه موسوی

دوره 8، شماره 32 ، زمستان 1397، صفحه 153-179

http://dx.doi.org/10.22054/jpe.2019.38179.1905

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش ادراک مثبت و استرس والدینی در پیش‌بینی رضایت زناشوییِ مادران دارای کودکان با نیازهای ویژه ‏و عادی انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش دو گروه از مادران ‏با فرزند عادی و دارای ‏کودکان با نیازهای ویژه بودند که تعداد 161 مادر با استفاده از روش نمونه‌گیری غیراحتمالی و از نوع ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
8. تأثیر آرایش تمرینی و فراوانی بازخورد بر یادگیری حرکتی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی

زهرا جهانبازی؛ اسماعیل صائمی؛ ناهید شتاب بوشهری؛ محمدرضا دوستان

دوره 8، شماره 32 ، زمستان 1397، صفحه 181-201

http://dx.doi.org/10.22054/jpe.2019.40369.1949

چکیده
  تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر آرایش تمرینی و فراوانی بازخورد بر یادگیری حرکتی پرتاب از بالای شانه کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی طراحی شد. به همین منظور، ابتدا توسط غربالگری از پرسش‌نامه رشدی ویلسون و همچنین سیاهه مشاهده حرکتی آموزگاران، از میان 330 دانش‌آموز پسر، تعداد 40 کودک دارای اختلال هماهنگی رشدی شناسایی و در این تحقیق ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
9. تبیین تجارب زیسته زوجین نابینا و کم بینا در همسرداری و فرزند پروری: رویکردی پدیدارشناسانه

محمد حسین فلاح یخدانی؛ احمد شریفی اردانی؛ محسن مظفری

دوره 8، شماره 32 ، زمستان 1397، صفحه 203-227

http://dx.doi.org/10.22054/jpe.2019.37308.1894

چکیده
  مقدمه زندگی زوجین نابینا و کم‌بینا دارای نیازها، دغدغه‌ها و مشکلات خاصی است. هدف از این پژوهش، تبیین و کاوش کلیه جنبه‌های تجارب زیسته زوجین نابینا / کم‌بینا بود. روش برای این منظور از روش کیفی از نوع پدیدارشناسی استفاده شد. جامعه آماری در این پژوهش کلیه زوج‌هایی بودند که هر دو نابینا یا کم‌بینا بوده و در انجمن توانبخشی یزد ثبت‌نام ...  بیشتر