نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران
2 دانشیار رشته مشاوره ،دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3 استاد رشته مشاوره ،دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
4 استادیار گروه مشاوره دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران
5 استادیار گروه مشاوره دانشگاه کردستان
چکیده
هدف پژوهش حاضر کشف آسیب های زیرمنظومه های زوجی، والدینی و همشیرها در خانواده های دارای فرزند مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش فعالی و بررسی اثر بخشی درمان رابطهی والد- فرزند بر مشکلات کشف شده و توانمندسازی این خانواده هاست. این پژوهش از نوع ترکیبی(کیفی- کمی) است. قسمت اول پژوهش به صورت کیفی است که با روش پدیدارشناسی انجام شده است. نمونه این قسمت شامل 16 خانواده (27 عضو) بودند که تجربه دست اولی از پدیده ی مورد مطالعه را داشته اند. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته بود که با روش کلایزی تحلیل گردید. درقسمت دوم پژوهش 4 نفر از والدین (2 نفر مادر و 2 نفر پدر) به صورت هدفمند انتخاب گردید و به صورت روش مورد منفرد مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. یافته های بخش کیفی شامل کشف آسیب های سه زیرمنظومه ی خانواده و تدوین پرسشنامه ی خانواده ADHD محور بود که شامل 77 سوال با روایی و پایایی مناسب بود. یافته های بخش کمی هم شامل اثربخشی معنادار درمان رابطه والد- فرزند بر توانمندی خانواده و مشکلات کشف شده خانواده ADHD محور بود. نتایج نشان داد که آسیب های کودک بیش فعال نه تنها بر تک تک اعضای خانواده تأثیر منفی می گذارد بلکه نظام خانوادگی را نیز به چالش می کشد و نیاز جدی این خانواده ها را به حمایت، نظارت، درمان و آموزش جامع را تأیید می کند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Discovering the pathologies of subsystems in families with children with attention deficit hyperactivity disorder and survey the effectiveness of child parent relationship therapy on discovered problems and empowerment of these families, a mixed method study
نویسندگان [English]
- Arman Azizi 1
- maryam fatehizade 2
- ahmad ahmadi 3
- rezvan jazayeri 4
- omid isanejad 5
1 university of Isfahan, Isfahan, Iran
2 Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Iran
3 Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Iran
4 Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Iran
5 university of Kurdistan,kurdistan,iran
چکیده [English]
The purpose of this study was to discovering the pathologies of subsystems in families with children with attention deficit hyperactivity disorder and survey the effectiveness of child parent relationship therapy on discovered problems and empowerment of these families. The present study is a mixed method (qualitative-quantitative). The first part of the research is qualitative in the phenomenological method. The sample consisted of 16 families (27 members) who had the first-hand experience with this phenomenon. The tool was a semi-structured interview, which was analyzed data with Colaizzi method. In the second part of the study, 4 parents (2 mothers and 2 fathers) were selected purposefully and analyzed in a single case method. Qualitative findings included the discovery of pathologies in three subsystems of families and development of an ADHD-based family questionnaire, which included 77 questions with appropriate validity and reliability. Quantitative findings included the significant effectiveness of child parent relationship therapy on family empowerment and the discovered problems in ADHD-based family. The results showed that injuries by ADHD children not only negatively affected each family member but also challenged the family system and confirmed the need of these families to support, supervise, treatment and comprehensive education.
کلیدواژهها [English]
- Attention Deficit / Hyperactivity Disorder
- Injury
- Family Subsystem
- Single Case
- Mixed Method Study