نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشجوی دکترای روانشناسی کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مادران با رویکرد آدلر-درایکورس بر کاهش علائم مثبت و منفی اختلال نارساییتوجه-بیشفعالی و افزایش عملکرد رفتاری، فرزندانشان بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی دارای طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. ازاینرو تعداد 24 نفر از مادرانی که فرزندانشان با استفاده از معرفی معلمان، پرسشنامه کانرز و مصاحبه تشخیصی دارای این اختلال تشخیص دادهشده بودند بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل همتاسازی شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه مرضی کودکانCSI-4، مقیاس درجهبندی کانرز والدین و پرسشنامه عملکرد رفتاری کودکان بود. آموزش مادران با رویکرد آدلر-درایکورس در قالب 10 جلسه نوددقیقهای در گروه آزمایشی اجرا شد. در پایان دو گروه آزمایشی و کنترل پرسشنامههای یادشده را بهعنوان پسآزمون تکمیل کردند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. تحلیل نتایج بیانگر تأثیر کاربندی آزمایشی برافزایش عملکرد رفتاری (05/0P<) و همچنین نشانگر تأثیر کاربندی در کاهش، علائم اختلال نارساییتوجه-بیشفعالی ترکیبی و بیشفعالی (05/0P<) کودکان گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل بود اما هیچ تأثیری را بر علائم نارساییتوجه این کودکان نشان نداد. بهطورکلی یافتهها نشان میدهند که آموزش والدین به شیوه آدلر-درایکورسی، مشکلات رفتاری فرزندان را کاهش داده و سبب کاهش نشانههای مرضی کودکان با اختلال نارساییتوجه-بیشفعالی میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Effect of Training Mothers Based on Adler-Dreikurs' Approach on Positive and Negative Symptoms of Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder
نویسنده [English]
- Mohsen Amiri
چکیده [English]
The purpose of the present study was to investigate effects of training mothers with Adler-Dreikurs approach on decreasing positive and negative symptoms of ADHD in their children and increasing the children’s behavioral performance. The research employed a quasi-experimental method and a pre-and-post design with control group. A total 24 mothers whose children were diagnosed with ADHD were chosen through convenience sampling and were matched into experimental and control groups. The research instruments were the Child Symptom Inventory-4 (CSI-4), the Conners’ Parent Rating Scale, and the Child Behavior Checklist. The training was given to the mothers in the experimental group in ten 90-minute sessions. Both groups completed the questionnaires as the post-test. The data were analyzed using ANCOVA. The results showed effectiveness of the training in increasing the children’s behavioral performance (p < 0.05) and in decreasing symptoms of ADHD and hyperactivity (p < 0.05) but no effect on symptoms of attention deficit. Findings usually suggest that training parents based on Adler-Dreikurs methods decreases children’s behavioral problems and reduces symptoms in children with ADHD.
کلیدواژهها [English]
- children
- attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD)
- Adler-Dreikurs training
- mothers