کیمیا ریگی؛ منصوره شهریاری احمدی؛ پریسا تجلی؛ پروانه قدسی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی مداخله بازشناسی هیجانی بر خودتنظیمی هیجانی و همدلی کودکان با اختلال نافرمانی مقابلهای انجام پذیرفت. طرح پژوهشی نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل و جامعه آماری شامل کلیه کودکان با اختلال نافرمانی مقابلهای مراجعه کننده به مراکز مشاوره و خدمات روانشناسی شهر مشهد در سال ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی مداخله بازشناسی هیجانی بر خودتنظیمی هیجانی و همدلی کودکان با اختلال نافرمانی مقابلهای انجام پذیرفت. طرح پژوهشی نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل و جامعه آماری شامل کلیه کودکان با اختلال نافرمانی مقابلهای مراجعه کننده به مراکز مشاوره و خدمات روانشناسی شهر مشهد در سال تحصیلی 1401-1400 بود که به شیوه نمونه-گیری در دسترس انتخاب شد. از بین این کودکان نمونهای شامل 30 نفر بر اساس ملاکهای ورود انتخاب و سپس در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس علائم مرضی کودکان (گادو و اسپرافکین، 1994)، پرسشنامه خودتنظیمی هیجانی (شیلد و کیکتی، 1997) و پرسشنامه همدلی کودکان و نوجوانان (اورگاوو و همکاران، 2017) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل آماری از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد که میزان خود تنظیمی و همدلی گروه آزمایش پس از انجام مداخله بازشناسی هیجانی و همچنین بعد از گذشت یک ماه (مرحله پیگیری)، نسبت به گروه کنترل افرایش یافته بود (01/0P<). شواهد به دست آمده نشان میدهد که مداخله بازشناسی هیجانی در افزایش خودتنظیمی هیجانی و همدلی کودکان با اختلال نافرمانی مقابلهای مؤثر است.