عیسی جعفری؛ اسماعیل سلیمانی؛ علی اسماعیلی
دوره 1، شماره 3 ، مهر 1390، ، صفحه 71-84
چکیده
مقدمه: هدف اصلی این پژوهش مقایسه سبکهای اسنادی دانشآموزان (پسر) نابینا و بینای شهرستان اردبیل بوده است. روش این تحقیق از نوع کاربردی و روش انجام آن زمینهای است. جامعه آماری برای وصول به هدف پژوهش، از کلیه دانشآموزانی که در سال تحصیلی90-1389 در مدارس استثنایی، عادی و همچنین تلفیقی شهرستان اردبیل مشغول به تحصیل بودند، 36 نفر ...
بیشتر
مقدمه: هدف اصلی این پژوهش مقایسه سبکهای اسنادی دانشآموزان (پسر) نابینا و بینای شهرستان اردبیل بوده است. روش این تحقیق از نوع کاربردی و روش انجام آن زمینهای است. جامعه آماری برای وصول به هدف پژوهش، از کلیه دانشآموزانی که در سال تحصیلی90-1389 در مدارس استثنایی، عادی و همچنین تلفیقی شهرستان اردبیل مشغول به تحصیل بودند، 36 نفر دانشآموز پسر(18 نفر بینا و 18 نفر نابینا) با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه سبکهای اسناد (ASQ) استفاده شده است. و دادههای پژوهشی با تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافتهها:نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که بین سبک اسنادی گروه اصلی و گروه گواه تفاوت معنادار است. بحث و نتیجه گیری: بین سبک اسناد دانشآموزان بینا و نابینا در مؤلفههای درونی- بیرونی، ناپایدار- پایدار و کلی- جزئی تفاوت معنیداری وجود دارد، بدین معنی که سبک اسنادی در دانشآموزان نابینا بیشتر به صورت بیرونی، پایدار و کلی و در دانشآموزان بینا بیشتر درونی، ناپایدار و جزئی است. با توجه به یافتههای اینتحقیق، به کارگرفتن راهبردهای مؤثر برای تغییر دادن اسنادهای بیرونی به اسنادهای درونی در افراد نابینا جهت سازگاری بهتر از پیشنهادهای این تحقیق میباشد.