سیدعبدالمجید بحرینیان؛ کبری حاجی علیزاده؛ لیلا ابراهیمی؛ امالبنین هاشمی گرجی
دوره 2، شماره 7 ، مهر 1391، ، صفحه 153-167
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای شخصیتی و میزان سازگاری مادران کودکان عادی و عقبماندۀ ذهنی شهر تهران میباشد. جامعۀ آماری شامل تمامی مادران دارای فرزند شهر تهران است . نمونۀ آماری شامل 200 مادر (100 مادر با فرزند عقبماندۀ ذهنی و 100 مادر با فرزند عادی) بوده که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای شخصیتی و میزان سازگاری مادران کودکان عادی و عقبماندۀ ذهنی شهر تهران میباشد. جامعۀ آماری شامل تمامی مادران دارای فرزند شهر تهران است . نمونۀ آماری شامل 200 مادر (100 مادر با فرزند عقبماندۀ ذهنی و 100 مادر با فرزند عادی) بوده که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها در این مطالعه از مقیاس سازگاری اجتماعی بل و پرسشنامه شخصیتی 16 عاملی کتل استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره، تحلیل واریانس تک متغیره و آزمون t مورد تحلیل قرار گرفتند.یافتهها: نتایج نشان داد که بین مادران کودکان عقبماندۀ ذهنی و مادران دختران عادی از لحاظ متغیرهای ویژگیهای شخصیتی و سازگاری تفاوت معناداری وجود دارد .نتیجهگیری: این یافتهها بدین معناست که مادران دارای فرزند عقبماندۀ ذهنی در مقایسه با مادران دختران عادی سازگاری کمتری داشته و مادران کودکان عادی سطوح بالاتری از عوامل شخصیتی هوش عمومی، پایداری هیجانی، خلق استوار و پایداری خلق و خو را نسبت به مادران دارای کودک عقبماندۀ ذهنی نشان دادهاند .براساس یافتههای پژوهش ، پیشنهاد میشود فراهم داشتن آموزشهای خاص برای این والدین بتوانددر کاهش تنیدگی، افزایش میزان سازگاری و به طور کلی در ارتقاء بهداشت روانی آنها مؤثر باشد.