مجید عیدی بایگی؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند؛ یحیی اکبری شایه؛ بهمن زارع زادگان؛ علی احمدیان
دوره 3، شماره 9 ، فروردین 1392، ، صفحه 129-144
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسۀ سلامت روان و عملکرد تحصیلی دانشآموزان نوجوان مصروع و غیر مصروع 18-12 سال دورههای راهنمایی و متوسطه شهر اهواز در سال تحصیلی 90-1389 بود. روش پژوهش حاضر علی- مقایسهای بود. جامعه پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان مقاطع راهنمایی و متوسطه شهر اهواز بود که در سال تحصیلی 90-1389 مشغول به تحصیل بودند. نمونه مورد بررسی شامل 24 ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مقایسۀ سلامت روان و عملکرد تحصیلی دانشآموزان نوجوان مصروع و غیر مصروع 18-12 سال دورههای راهنمایی و متوسطه شهر اهواز در سال تحصیلی 90-1389 بود. روش پژوهش حاضر علی- مقایسهای بود. جامعه پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان مقاطع راهنمایی و متوسطه شهر اهواز بود که در سال تحصیلی 90-1389 مشغول به تحصیل بودند. نمونه مورد بررسی شامل 24 دانشآموز مصروع بود که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند، 24 دانشآموز عادی به عنوان گروه گواه نیز با آنان همتا شدند. سپس پرسشنامه سلامت روان فرم 28 سوالی در مورد هر دو گروه به صورت انفرادی اجرا شد. جهت بررسی عملکرد تحصیلی آزمودنیها معدل تحصیلی سال گذشته آنان در نظرگرفته شد. دادههای بدست آمده با روشهای آمار توصیفی وتحلیل واریانس چند راهه مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. نتایج نشان داد که بین دانشآموزان مصروع و دانشآموزان غیر مصروع در سلامت روان کلی و تمامی حیطههای آن (به جز اضطراب) و همچنین بین عملکرد تحصیلی دو گروه تفاوت معنیداری وجود (05/0p<) دارد. به طوری که دانشآموزان مصروع از نظر سلامت روان کلی، نشانههای جسمی، بدکارکردی اجتماعی و نشانههای افسردگی وضعیت نامطلوبتر و عملکرد تحصیلی ضعیفتری داشتند. ابتلا به صرع میتواند سلامت روان و عملکرد تحصیلی نوجوانان مصروع را کاهش دهد. پیشنهاد میگردد آموزشهایی در جهت آموزش بهداشت روانی این دانشآموزان و همچنین آموزشهایی به اولیا و مربیان این افراد در جهت بهبود سلامت روان و عملکرد تحصیلی فرزندانشان داده شود.