سمیه امینی؛ مهدیه سادات خشوعی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی رابطه تابآوری و شادکامی والدین با مشکلات رفتاری دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان بودند که در سال 94- 1393 به تحصیل اشتغال داشتند. از این جامعه آماری تعداد 120 نفر به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی رابطه تابآوری و شادکامی والدین با مشکلات رفتاری دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان بودند که در سال 94- 1393 به تحصیل اشتغال داشتند. از این جامعه آماری تعداد 120 نفر به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه تابآوری، شادکامی و فرم والدین فهرست رفتاری کودک استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از همبستگی پیرسون، رگرسیون همزمان و تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شد. نتایج نشان داد بین تابآوری والدین با مشکلات عاطفی، اضطرابی، بیشفعالی و رفتار مقابلهای دانشآموزان رابطه منفی معناداری وجود داشت. همچنین شادکامی والدین با مشکلات عاطفی، اضطرابی، جسمانی، بیشفعالی، رفتار مقابلهای و مشکلات سلوک دانشآموزان رابطه منفی معنادار داشت. تابآوری والدین پیشبینی کننده مشکلات بیشفعالی دانشآموزان و شادکامی والدین پیشبینی کننده مشکلات عاطفی، اضطرابی، جسمانی، رفتار مقابلهای و سلوک دانشآموزان بود. همچنین بین دانشآموزان دختر و پسر از نظر ابعاد مشکلات رفتاری تفاوتی وجود نداشت. بنابراین، نتایج نشاندهنده اهمیت تأثیر ویژگیهای والدین بر مشکلات رفتاری دانشآموزان دختر و پسر بود.