پرستو حریری؛ هاییده صابری؛ خدیجه ابوالمعالی الحسینی
چکیده
چکیدهپژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزش تلفیقیِ (آموزش مستقیم و آگاهی واجی) در مقایسه با روش واجشناسی و آموزش مستقیم بر افزایش مهارت خواندن و حافظه کاری در دانشآموزان دختر با مشکلات خواندن پایه اول دبستان صورت گرفت. پژوهش با روش نیمهآزمایشی و طرح پیشآزمون- پسآزمون- پیگیری با گروه گواه اجرا شد. جامعه آماری شامل دانشآموزان ...
بیشتر
چکیدهپژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزش تلفیقیِ (آموزش مستقیم و آگاهی واجی) در مقایسه با روش واجشناسی و آموزش مستقیم بر افزایش مهارت خواندن و حافظه کاری در دانشآموزان دختر با مشکلات خواندن پایه اول دبستان صورت گرفت. پژوهش با روش نیمهآزمایشی و طرح پیشآزمون- پسآزمون- پیگیری با گروه گواه اجرا شد. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر پایه اول دبستان شهر تهران بود. نمونه شامل 60 دانشآموز با ضعف خواندن (15 نفر در هر گروه) بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند و در مداخلهای 13 جلسهای (هر جلسه 80 دقیقه) بر اساس برنامه تدوین شده آموزش دیدند. ابزارهای اندازهگیری شامل آزمون ریون رنگی، آزمون تشخیصی خواندن، حافظهی کاری وکسلر و ماتریسهای ریون بود. دادههای حاصل از پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیره آمیخته تحلیل شدند. بر مبنای آنچه به دست آمده میتوان گفت اگرچه گروه آموزش مستقیم نسبت به گروه آگاهی واجی در درک مطلب و حافظهی کاری و گروه آگاهی واجی در مهارت آگاهی واجی پیشرفت بیشتری داشتند؛ اما گروه آموزش تلفیقی در واجشناسی و حافظه مستقیم پیشرفت بیشتری نسبت به دو گروه دیگر داشتند که به دلیل ترکیب یک روش آگاهی واجی همزمان با روش رفتاری آموزش مستقیم بود. بنابراین روش آموزش تلفیقی با توجه به اثرگذاری و اجرای آسان میتواند جایگزین مناسبی برای روشهای مرسوم آموزش باشد.