حمید علیزاده؛ حجت پیرزادی؛ باقر غباری بناب؛ شهلا پزشک؛ فرنگیس کاظمی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی مداخلههای موثر برای اختلال یادگیری خواندن با تاکید بر رویکرد رفتاری و معرفی روش دقیقآموزی بهعنوان نمونهای از روشهای مبتنی بر این رویکرد بود. روش: بدین منظور با روش مروری متون اصلی شامل کتابها و مقالههای علمی معتبر در این زمینه بین سالهای 1954 تا 2015 از پایگاههای اطلاعاتیِ Google Scholar, ERIC, Science Direct ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی مداخلههای موثر برای اختلال یادگیری خواندن با تاکید بر رویکرد رفتاری و معرفی روش دقیقآموزی بهعنوان نمونهای از روشهای مبتنی بر این رویکرد بود. روش: بدین منظور با روش مروری متون اصلی شامل کتابها و مقالههای علمی معتبر در این زمینه بین سالهای 1954 تا 2015 از پایگاههای اطلاعاتیِ Google Scholar, ERIC, Science Direct و Pub Med استخراج و مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. جستجو در این پایگاهها با کلید واژههایEvidence-based methods/intervention, Best practices, Special education, Learning disability/disorder, Effectiveness, Precision teaching بود. همچنین، از برخی منابع فارسی موجود در این زمینه استفاده شد. یافتهها: مرور ادبیات پژوهش نشان داد مداخلههای موثر در اختلال یادگیری خواندن بر دیدگاه رفتاری مبتنی هستند و در این بین دقیقآموزی مداخلهای است که با رویکرد پاسخ به مداخله هماهنگی دارد. دقیقآموزی دارای ویژگیهای منحصر به فردی مانند ارزیابی مداوم عملکرد، ثبت و نمایش عملکرد روی نمودار و تصمیمگیری بر مبنای چگونگی عملکرد یادگیرنده است که میتواند استفاده از آن برای افراد با اختلال یادگیری خواندن را اثربخش سازد. نتیجهگیری: بر اساس مرور ادبیات پژوهش میتوان گفت دقیقآموزی مداخلهای رفتاری در اختلال یادگیری است که به خاطر ویژگیهایی که در خود جای داده، توجه بیشتری را از سوی پژوهشگران و متخصصان بالینی این حوزه میطلبد. تعاریف، ویژگیها، اصول و مراحل دقیقآموزی در متن مقاله بهتفصیل بیان شدهاند.