اکرم آبباریکی؛ کامران یزدانبخش؛ خدامراد مؤمنی
چکیده
اختلال یادگیری ویژه، یک اختلال عصبی رشدی است. دانشآموزان با اختلال سطح بالایی از مشکلات شناختی را دارند که منجر به افت تحصیلی آنها میشود. پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر توانبخشی شناختی رایانهای بر کاهش اجتناب شناختی دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه انجام شد. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون_پسآزمون با گروه کنترل ...
بیشتر
اختلال یادگیری ویژه، یک اختلال عصبی رشدی است. دانشآموزان با اختلال سطح بالایی از مشکلات شناختی را دارند که منجر به افت تحصیلی آنها میشود. پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر توانبخشی شناختی رایانهای بر کاهش اجتناب شناختی دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه انجام شد. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون_پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه سوم تا ششم با اختلال یادگیری شهر کرمانشاه بودند که از بین آنها نمونهای به حجم 28 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه اجتناب شناختی سکستون و دوگاس (2008)، پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو و آزمون تجدید نظر شده هوش وکسلر کودکان بود. برنامه توانبخشی شناختی کاپیتان لاگ به مدت 12 جلسه 50-60 دقیقهای و دو بار در هفته برای گروه آزمایش اجرا شد. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس با نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد برنامه توانبخشی شناختی کاپیتان لاگ موجب کاهش اجتناب شناختی این کودکان شده است (001/0>P). توانبخشی شناختی رایانهای میتواند بهعنوان روشی مناسب در کاهش اجتناب شناختی کودکان به کار رود و به دانشآموزان برای استفاده از راهبردهای کارآمدتر برای کنترل سطح اضطراب و کاهش حواسپرتی کمک کند و درنهایت سبب پیشرفت عملکرد تحصیلی آنها شود.