مرور نظام‌مند برنامه‌ی آموزش والدین هانن بر مهارت‌های ارتباطی، تعاملی و زبانی کودکان با اختلال طیف اتیسم

عادل محمدزاده؛ سعید حسن زاده؛ محسن شکوهی یکتا؛ سوگند قاسم زاده

دوره 14، شماره 53 ، فروردین 1403، ، صفحه 1-41

https://doi.org/10.22054/jpe.2023.67926.2455

چکیده
  اختلال طیف اتیسم اختلالی تحولی است که تأثیر قابل‌توجهی بر مهارت‌های ارتباطی می‌گذارد. ازآنجاکه داشتن مهارت‌های ارتباطی برای رشد سایر مهارت‌ها ضروری است، به‌کارگیری مداخلات زودهنگام در جهت بهبود مهارت‌های ارتباطی در کودکان با اختلال طیف اتیسم ضروری به‌نظر می‌رسد. هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر برنامه‌ی آموزش والدگری هانن ...  بیشتر

اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی - رفتاری بر رفتارهای چالشی کودکان اتیسم با عملکرد بالا.

هدی فرامرزی؛ مرضیه قانعی

دوره 9، شماره 36 ، بهمن 1398، ، صفحه 169-185

https://doi.org/10.22054/jpe.2020.39649.1938

چکیده
  پژوهش حاضر، با هدف تعیین اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری بر رفتارهای چالشی کودکان اتیسم با عملکرد بالا انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کودکان پسر 8 تا 12 ساله اتیسم مراکز درمانی شهر اراک در سال 1397 تشکیل دادند. در این پژوهش 16 کودک پسر ...  بیشتر

تاثیرآموزش مثبت نگری بر شفقت به خود و امید به‌زندگی مادران کودکان اتیسم

صدیقه عنابستانی؛ علی محمد ناعمی

دوره 9، شماره 33 ، اردیبهشت 1398، ، صفحه 45-68

https://doi.org/10.22054/jpe.2019.39002.1920

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مثبت‌نگری بر شفقت به خود و امید به‌زندگی مادران کودکان اختلال طیف اتیسم سبزوار انجام شد. روش این پژوهش نیمه‌آزمایشی از نوع پیش آزمون_ پس آزمون باگروه کنترل بود. جامعة آماری این پژوهش شامل تمامی مادران دارای فرزند اختلال طیف اتیسم سبزوار در سال تحصیلی 97-1396 بود. بدین منظور تعداد 36 مادر دارای ...  بیشتر