محمد رضا عسکری؛ بهنام مکوندی؛ عبدالکاظم نیسی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه علّی درگیری تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی با عملکرد تحصیلی با میانجیگری ادراک از جّو مدرسه در دانشآموزان تیزهوش دوره دوم متوسطه شهر اهواز بود. پژوهش از نوع رابطهی- علّی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی، نمونهای به حجم 300نفر( 140 پسر تیزهوش و 160 دختر تیزهوش)انتخاب ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه علّی درگیری تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی با عملکرد تحصیلی با میانجیگری ادراک از جّو مدرسه در دانشآموزان تیزهوش دوره دوم متوسطه شهر اهواز بود. پژوهش از نوع رابطهی- علّی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی، نمونهای به حجم 300نفر( 140 پسر تیزهوش و 160 دختر تیزهوش)انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از چهار پرسشنامه درگیری تحصیلی زرنگ (1391)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی موریس(2001)، پرسشنامه ادراک از جّو مدرسه تریکت و موس (1973) و پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری چون، ضریب همبستگی پیرسون و برای ارزیابی مدل پیشنهادی از روش تحلیل مسیر و از نرم افزار spss، نسخه18 و Amos نسخه 18 استفاده شد. نتایج مطالعه نشان داد الگوی حاضر ادراک از جّو مدرسه در جامعه پژوهش معتبر است ((RMSEA=0/08. در تمام مسیرهای مستقیم پژوهش درگیری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی با مولفههای ادراک از جّو مدرسه بجز مسیر مستقیم درگیری تحصیلی و عملکرد تحصیلی بین دانشآموزان تیزهوش رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین مسیرهای غیرمستقیم پژوهش درگیری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی با میانجیگری ادراک از جّو مدرسه تاثیرگذار بر عملکرد تحصیلی میباشد. براساس نتایج میتوان گفت برای افزایش احتمال عملکرد تحصیلی دانشآموزان تیزهوش باید به درگیری تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و ادارک از جّو مدرسه آنها توجه شود.