الگوی ساختاری رابطه ساختار انگیزشی با رفتار خودشکن تحصیلی در دانش‌آموزان تیزهوش: نقش میانجی راهبردهای حل مسئله

بهاره اژدربین؛ خدیجه ابوالمعالی الحسینی؛ رضا قربان جهرمی؛ فریبرز درتاج

دوره 13، شماره 49 ، فروردین 1402، ، صفحه 29-57

https://doi.org/10.22054/jpe.2022.69410.2475

چکیده
  پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش میانجی راهبردهای حل مسئله در رابطه بین ساختار انگیزشی و رفتار خودشکن تحصیلی در دانش‌آموزان تیزهوش انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانش‌آموزان دوره دوم مقطع متوسطه مدارس تیزهوشان شهر تهران در سال 1400-1399 بود که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای یک مرحله‌ای 674 نفر ...  بیشتر

تدوین مدل رضایتمندی تحصیلی در دانش‌آموزان تیزهوش بر اساس عوامل مؤثر بر آن: یک مطالعه داده‌بنیاد

سارا نجاتی فر؛ علی آقازیارتی؛ احمد عابدی

دوره 11، شماره 43 ، مهر 1400، ، صفحه 141-174

https://doi.org/10.22054/jpe.2022.59758.2298

چکیده
  رشد و توسعه هر جامعه متأثر از نیروی آموزش­دیده آن جامعه بوده و شناسایی عوامل مؤثر بر رضایتمندی تحصیلی و فراهم کردن آن­ها، گامی به‌سوی توسعه پایدار است. این پژوهش باهدف کشف و بررسی عوامل مؤثر بر رضایتمندی تحصیلی دانش­آموزان تیزهوش انجام گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی به روش داده­بنیاد بوده و گردآوری داده­ها از طریق مصاحبه ...  بیشتر